mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Ingenium - rewolucyjne silniki Jaguara i Land Rovera

Ingenium - rewolucyjne silniki Jaguara i Land Rovera

Firma Jaguar Land Rover stworzyła nową rodzinę jednostek silnikowych - zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych. Są niewielkich rozmiarów, niewiele ważą i mają być konkurencyjne pod względem parametrów i uzyskiwanego spalania.

Ingenium - rewolucyjne silniki Jaguara i Land Rovera
Stworzony przez inżynierów w centrach rozwojowych w Whitley oraz Gaydon spójny aluminiowy blok silnika o kompaktowych wymiarach będzie mógł być wykorzystany w przyszłości do produkcji dowolnych niemalże silników o różnej pojemności, dostosowanych do aut z napędem na przód lub na tył, współpracujących z manualną albo automatyczną skrzynią biegów. Jednostki te będą mogły być też stosowane w rozwiązaniach hybrydowych i dostosowywane do nowoczesnych technologii w przyszłości.
 
Wszystkie silniki diesla i benzynowe będą wyposażone w najnowocześniejsze turbosprężarki znacząco poprawiające osiągi szczególnie przy niższych prędkościach obrotowych silnika. Jednostki charakteryzować się będą wysokimi parametrami, dużym momentem obrotowym przy niskich obrotach, szybką reakcja na gaz oraz rekordowo niskim zużyciem paliwa i emisją spalin, a także ograniczonym tarciem wewnętrznym.

Modułowa konstrukcja nowych jednostek napędowych umożliwia dzielenie wielu komponentów między jednostkami diesla oraz benzynowymi. Rozwiązanie jest efektywne kosztowo oraz ułatwia proces produkcji, co przekłada się również na przyśpieszenie wdrażania nowych rozwiązań do samochodów produkcyjnych.

Pierwszą jednostką napędową z serii Ingenium jest dwulitrowy diesel znany z oznaczenia AJ200D. Silnik ten ma ograniczone tarcie aż o 17% względem obecnego odpowiednika. Ma też jedną z najlepszych elastyczności i szybkości reakcji wśród konkurencyjnych jednostek dostępnych na rynku.

Technologia
Do najważniejszych rozwiązań technologicznych zastosowanych w silnikach z serii Ingenium, które mają znaczący wpływ na wydajność, osiągi, należą:
- łożyskowanie wałków rozrządu oraz wyrównoważających;
- komputerowo kontrolowane pompy oleju, które oszczędzają energię oraz dbają o dostarczenie optymalnej ilości oleju przy każdej prędkości obrotowej silnika oraz temperaturze jego pracy;
- komputerowo kontrolowane pompy wodne optymalizujące przepływ chłodziwa przez jednostkę dbające o optymalizację pracy silnika zależnie od temperatury, prędkości obrotowej oraz obciążenia jednostki. Obieg rozdzielony jest na dwa niezależne kanały, dzięki czemu w zimne dni nagrzewanie jednostki jest znacznie szybsze a co za tym idzie obniżona jest emisja spalin a silnik nagrzewa się szybciej, dzięki czemu również pasażerowie wcześniej mogą cieszyć się ciepłym powietrzem wewnątrz kabiny w zimowe dni;
- uproszczony system zaworów skonstruowany w formie modułowej;
- wały korbowe odsunięte od centralnej części bloku silnika;
- elektronicznie kontrolowane dysze chłodzące z opcją wyłączenia dla szybszego nagrzewania jednostki.
 
Wszystkie jednostki serii Ingenium wyposażone zostaną w zaawansowane, wysoko wydajne turbosprężarki, centralny bezpośredni wysokociśnieniowy wtrysk paliwa, zmienne czasy otwarcia zaworów oraz technologię start-stop.

Inżynierowie Jaguar Land Rover skupili się ponadto na redukcji masy nowych jednostek napędowych. Pomimo dodawania nowych komponentów oraz zwiększenia mocy silniki Ingenium będą nawet do 80 kg lżejsze od ich obecnych odpowiedników.

- Ingenium idealnie sprawdzi się w samochodach terenowych oraz sportowych, gdzie ponadprzeciętne właściwości jednostki napędowej są koniecznością. Ta seria silników przenosi nas na zupełnie inny poziom - powiedział Dr. Wolfgang Ziebart, dyrektor działu inżynieryjnego Jaguar Land Rover.

Podobne wiadomości:

Wielkie stolice zakażą Diesli

Wielkie stolice zakażą Diesli

Aktualności 2016-12-06

Jaguar XKSS - wskrzesili legendę

Jaguar XKSS - wskrzesili legendę

Samochody luksusowe 2016-11-18

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport