mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Inna definicja napędu 4x4

Inna definicja napędu 4x4

O najnowszym modelu Ferrari - FF, mówiło się wiele. O tym, jak wygląda, jaką ma moc i czy posiada prawdziwego ducha sportu z Maranello. Niewiele mówiło się natomiast o nowatorskim układzie napędu. Czas więc odrobić zaległości.

Inna definicja napędu 4x4
Techniczne nowinki to codzienność, do której można się już przyzwyczaić, kiedy mówimy o Ferrari. Włosi są pionierami, jeśli chodzi o sekwencyjną skrzynię biegów, elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy czy wreszcie gadżety pokroju przełączników migaczy umieszczonych w kierownicy. Do tego zestawienia można teraz przypisać kolejny - napęd na cztery koła pozbawiony centralnego dyferencjału. Niemożliwe? Nie u inżynierów z Maranello.

System nosi nieskomplikowaną nazwę 4RM (Quattro Route Motrici), co w wolnym tłumaczeniu oznacza po prostu napęd na wszystkie koła. W tylnonapędowym FF odpowiedzialny jest oczywiście za dołączenie przedniej osi, jeśli tylko główny komputer układu napędowego dojdzie do wniosku, że na tylne koła trafia zdecydowanie więcej momentu obrotowego niż w rzeczywistości są w stanie poradzić z nim sobie tylne koła. Pamiętać należy przy tym, że silnik w Ferrari FF umieszczony jest na przedniej osi, stąd tylne koła połączone są z 6,3-litrowym agregatem za pomocą tradycyjnego wału kardana. Skrzynia biegów z kolei umieszczona jest - podobnie jak w Nissanie GT-R - nad tylną osią, tworząc w ten sposób tzw. układ "transaxle" - skrzynia biegów oraz mechanizm różnicowy i napęd osi umieszczone są w jednej wspólnej obudowie, stanowiąc jeden zespół mechaniczny.

Jak zatem do tego całego systemu dołączyć napęd przednich kół? W FF technicy Ferrrari dołożyli swego rodzaju dodatkową skrzynię biegów właśnie na przedniej osi. Jeśli czujniki układu napędowego stwierdzą, że królewskie V12 Ferrari FF nie jest efektywnie przerobić momentu obrotowego tylko za pomocą tylnych kół, wówczas uruchamia do pomocy koła przednie przez wspomnianą wcześniej dodatkową skrzynię biegów. Znajduje się naturalnie przy przedniej osi, jako de facto przedłużenie wału korbowego tuż przed potężnym blokiem silnika. Mechanizm ma 17 centymetrów i waży 35 kilogramów.

Koła zębate w przekładni stale są napędzane przez wał korbowy. Jej dwa sprzęgła załączone są przy napędzaniu przednich kół tylko w przypadku utraty przyczepności przez pojazd. Aby zniwelować ciepło powstałe w wyniku tarcia, sprzęgła zanurzone są w misie olejowej. Sprzęgła załączane są hydraulicznie. Niewielka, dodatkowa skrzynia biegów Ferrari FF posiada tylko dwa biegi, które pod względem charakterystyki przełożenia odpowiadają biegom nr 2 i 4 podstawowej przekładni. A to oznacza, że napęd 4x4 dostępny jest w pewnym zakresie prędkości - jeśli na podstawowej skrzyni załączony jest piąty bieg, wówczas napęd przedniej osi nie działa. Jednak z racji tego, że sprzęgła są sterowane hydraulicznie, bez problemu są w stanie rozdzielić moc odpowiednio dla każdego z kół. Pomocne jest w tym także połączenie ze szperą tylnej osi.

Co zatem w praktyce dostaje potencjalny posiadacz Ferrari FF? Przede wszystkim super-samochód, którym bez problemu można podróżować na ośnieżonych i śliskich drogach. Jest to więc tak naprawdę pierwsze Ferrari nadające się do całorocznej jazdy. Rozwiązanie włoskiej marki jest na tyle imponujące, że Włosi ponad 4 lata temu postanowili opatentować system 4RM. Dodatkowo, jak przekonują niezależni technicy, można go zaadoptować na przykład u następcy 599 GTB Fiorano.


Zobacz koniecznie: Wszystko o Ferrari
Tematy w artykule: Ferrari 4x4 napęd 4x4 Ferrari FF

Podobne wiadomości:

Kultowe Ferrari 250 GTO - czy rekord zostanie pobity?

Kultowe Ferrari 250 GTO - czy rekord zostanie...

Samochody luksusowe 2016-11-18

Ferrari stawia na hybrydy

Ferrari stawia na hybrydy

Samochody luksusowe 2016-11-08

Komentuj:

~robin 2011-07-21

Tylko jak zwykle, autorowi nie chciało się w pełni dopracować artykułu - i podać linka do bardziej obrazowego przykładu działania :( Niestety nie można umieszczać linków - więc podaję tylko unikalny ID filmu na YouTube - tFy1r4Htd6E

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport