mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Innowacyjne lampy w BMW 5

Innowacyjne lampy w BMW 5

Trzy i pół roku po wejściu na rynek nowego BMW Serii 5, auto otrzymało face-lifting obejmujący również zmianę reflektorów. Inżynierowie Helli wraz z kolegami z BMW opracowali m.in.: nowe reflektory główne oraz tylne lampy zespolone.

Innowacyjne lampy w BMW 5

Gładkoszybowe reflektory główne w wersji podstawowej obejmują podwójny, kombinowany system projektorowy i swobodnych pól, zasilane przez halogenowe żarówki H7 dla świateł mijania i drogowych, a także cztery pierścieniowe światła pozycyjne wykonane ze światłowodów. Opcjonalnie światła oparte są na lampach ksenonowych, a same reflektory są wówczas biksenonowe. Po uruchomieniu silnika automatycznie włączają się cztery światłowodowe pierścienie, zapewniając dobrą widoczność auta w świetle dziennym. Po włączeniu oświetlenia głównego intensywność świetlna pierścieni zostaje obniżona do poziomu wymaganego dla świateł pozycyjnych.

Kolejnym usprawnieniem dążącym do dalszego zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu są biksenonowe reflektory główne z funkcją adaptacyjnego doświetlania zakrętów w połączeniu ze statycznymi światłami zakrętowymi. Dynamiczne doświetlanie w czasie rzeczywistym działa za pośrednictwem sterowników połączonych z kontrolą kąta skrętu kół, kąta odpadania i prędkości. Aby uzyskać ten efekt, biksenonowa lampa projektorowa instalowana jest w ramce, która może się obracać wokół osi pionowej. Kąt wychylenia sięgający 15 stopni do zewnątrz i 8 do wewnątrz zaprojektowano dla zakrętów o promieniu do ok. 200 m. Aktywne oświetlenie zakrętowe funkcjonuje zarówno w trybie świateł mijania, jak i drogowych i zawsze dostosowuje się do aktualnej prędkości. Funkcja doświetlania włącza się jako dodatek do świateł mijania przy prędkości do 40 km/h, kiedy kierowca włącza kierunkowskaz by zakręcić (nie zmienić pas) lub pokonuje ciasne zakręty. W „brewce” nad lampą główną zintegrowano kierunkowskaz i marker boczny. Zasilane są łącznie siedmioma diodami LED. 6 z nich rzuca swe pomarańczowe światło w przód i w bok, siódma dioda zasila światłowód ciągnący się nad lampą i na bok, jako marker boczny.

Także tył nowego BMW 5 prezentuje dyskretną, lecz wyraźną zmianę. Gładkoszybowe lampy zespolone są teraz dopełnieniem lamp głównych z przodu. W sedanie 18 diod w dwóch rzędach tworzy kierunkowskaz na górze lampy. Z boku kierunkowskaz przechodzi w marker, realizowany przez kolejne cztery diody oraz lampkę odblaskową. Niezwykły efekt daje promieniowego kształtu światło pozycyjne tylne, na które składa się 5 światłowodów (każdy zasilany diodą LED) oraz okrągły odbłyśnik z żarówką. Jeśli to konieczne, przejmuje ona funkcję światła przeciwmgłowego. Za światłowodami zrealizowano dwustopniowe światło stopu z dwiema ukrytymi żarówkami. Czerwona lampka odblaskowa i biała lampa cofania (z żarówką) dopełniają lampę zespoloną sedana serii 5.

Czytaj także:

Inteligentne reflektory przyszłości (2007-04-12)

Oszczędne światła dzienne (2007-03-01)

Czarne znów jest trendy (2006-11-29)

Sprawdź dostępne konfiguracje:

BMW Seria 5
BMW Seria 5
Cena podstawowa już od: 212 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o BMW Seria 5 Wszystko o BMW
Tematy w artykule: BMW BMW Seria 5

Podobne wiadomości:

Nowe BMW M5 - silnik, dane techniczne, osiągi

Nowe BMW M5 - silnik, dane techniczne, osiągi

Aktualności 2017-08-31

BMW prezentuje Z4 Concept

BMW prezentuje Z4 Concept

Aktualności 2017-08-17

Komentuj:

~tomasz 2007-04-19

Mam nadzieję ,że nie będą tej jakości co w E39 ,gdzie pękały wewnętrzne mocowania reflektora na byle nierównościach . Z drugiej strony to ku.... jego mać chyba tylko w Azerbejdżanie mają tak gów.... nawierzchnię jak my mamy w Polsce . Rozs.....ć ludzi odpowiedzialnych za niszczenie naszego mienia .

~A 2007-04-18

Czy ktoś wie, czy te tylne lampy da się zamontować do wersji sprzed liftingu? Bo chcę potłuc stare

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
MUSI BYĆ COOL
MUSI BYĆ COOL
Ten nowoczesny samochód miejski, dzięki nadmuchanej karoserii, nietypowym reflektorom, innowacyjnym panelom Airbump i dziesiątkom dostępnych wersji kolorystycznych sprawił, że kierowca wreszcie może wyrazić swoją osobowość.