mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Inteligentne hamowanie obowiązkowe

Inteligentne hamowanie obowiązkowe

Od 2011 roku wszystkie nowe samochody na terenie Unii Europejskiej będą musiały być wyposażone w układ wspomagania nagłego hamowania. Nowe rozporządzenie zapewni większą „ochronę pieszych oraz innych uczestników ruchu drogowego pozbawionych ochrony”.

Inteligentne hamowanie obowiązkowe
Od dnia 24.11.2009 wszystkie nowe samochody osobowe oraz lekkie samochody użytkowe produkowane na terenie Unii muszą być wyposażone seryjnie w układ wspomagania nagłego hamowania. Od dnia 24.02.2011 regulacja ta zacznie obowiązywać dla wszystkich nowych pojazdów.

Układ wspomagania nagłego hamowania przydaje się w sytuacjach wymagających hamowania awaryjnego: gdy kierowca gwałtownie naciśnie pedał hamulca, system wykryje sytuację awaryjną i błyskawicznie zwiększy ciśnienie w układzie, a tym samym spowoduje większe siły hamowania na kołach pojazdu. Pozwoli to skrócić drogę hamowania i zmniejszyć prawdopodobieństwo kolizji. Inteligentny system hamowania awaryjnego Bosch wspomaga kierowcę w trzech etapach. Funkcja ostrzegania o kolizji pozwala zidentyfikować potencjalną przeszkodę i ostrzec kierowcę – najpierw w sposób akustyczny lub optyczny, a później krótkim impulsem hamowania, który ma zwrócić uwagę kierowcy. Jeśli kierowca zareaguje właściwie i zacznie hamować, system odpowiednio zwiększy ciśnienie w hamulcach, aby pojazd szybciej zatrzymał się i nie uderzył w przeszkodę. Jeżeli jednak kierowca nie zareaguje, a kolizji nie da się uniknąć, system automatycznie wyhamuje pojazd z maksymalnym opóźnieniem. Analiza przeprowadzona przez Bosch wykazuje, że inteligentne układy hamowania awaryjnego pozwoliłyby zapobiec prawie trzem na cztery wypadki związane z najechaniem, w których wystąpiły szkody osobowe.

"Już dziś przemysł motoryzacyjny pracuje nad inteligentnymi systemami, które przy pomocy dodatkowych czujników radarowych, a częściowo także czujników wideo, będą rejestrować ruch z przodu pojazdu. Przyszłe układy hamowania awaryjnego będą w stanie interpretować sytuację na drodze i oferować kierowcy odpowiednią formę wspomagania procesu hamowania" – mówi dr Werner Struth, Prezes Zarządu działu branżowego Bosch Chassis Systems Control.

Podobne wiadomości:

Rekordowa liczba pytań w przetargu na A4

Rekordowa liczba pytań w przetargu na A4

Polskie drogi 2013-02-07

Słoneczny Patrol w realu

Słoneczny Patrol w realu

Premiery 2011-02-17

Komentuj:

~zen 2010-01-21

a ja jade Żukiem. nie wjedziesz w pieszego, ale poczujesz silne uderzenie a potem gorący oddech dolnozaworowca na karku ;) pozdrawiam wszystkich posiadaczy nowoczesnych bajerów i odrestaurowanych siamochodów z hamulcami z "drewna"

aaa 2010-01-21

Małe wyjaśnienie. Wymagany będzie tylko system wykrywający awaryjne hamowanie (nie sytuację awaryjną) i zwiększający ciśnienie w układzie. System wykrywający sytuację awaryjną, ostrzegający lub hamujący za kierowcę jest dostępny, ale nie będzie wymagany. Ta wymagana wersja wiedzę o awaryjnym hamowaniu bierze z wstępnej siły nacisku na hamulec oraz gwałtownego zdjęcia nowi z pedału gazu. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, bo jak wykazały badania nawet podczas awaryjnego hamowania w końcowej fazie kierowca zmniejsza nacisk na hamulec - tu system podtrzyma zwiększone już wcześniej ciśnienie i ładnie dohamuje auto.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Volkswagen Arteon zastąpi Phaetona i CC
Volkswagen Arteon zastąpi Phaetona i CC
Na kilkanaście dni przed Genewą Volkswagen zaprezentował swój najnowszy model – Arteon. Przed tym autem stoi bardzo ambitne zadanie - będzie musiał zastąpić dwa modele. Mamy pierwsze zdjęcia tego modelu.