mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Jak dbać o auto?

Jak dbać o auto?

O tym, że polski rynek motoryzacyjny używanymi autami stoi, nie trzeba chyba nikogo specjalnie przekonywać. Ostatnie dane pokazują, że spada liczba kupowanych aut nowych, jak i używanych, co może oznaczać, że rynek już się nasycił, a z drugiej strony Polacy dłużej jeżdżą tym, co już posiadają. Aby jednak móc dłużej eksploatować samochód, niezbędne jest stosowanie się do kilku głównych zaleceń.

Jak dbać o auto?
Często, wbrew oczekiwaniom nabywcy używanego samochodu, zakup takiego pojazdu to dopiero początek wydatków z nim związanych.

- Nie znaczy to oczywiście, że należy szybko udać się do salonu dilerskiego po nowy pojazd, należy jednak mieć świadomość czekających nas na początku kosztów. Trzeba je po prostu wkalkulować w cenę kupowanego pojazdu – mówi Bogumił Papierniok, ekspert ProfiAuto.pl, sieci motoryzacyjnej zrzeszającej sprzedawców części i niezależne warsztaty motoryzacyjne w 200 miastach Polski.

Które części trzeba z reguły wymienić po zakupie, które najszybciej się zużywają?
Części samochodowe możemy podzielić na dwie grupy: te, które trzeba na pewno wymienić, i te, które mogą zaczekać pod warunkiem, że przegląd techniczny nie wykaże inaczej.
Do pierwszej grupy należy zaliczyć:
- olej + filtr oleju,
- filtry powietrza i paliwa,
- pasek rozrządu wraz z napinaczami i pompą wody, jeśli jest napędzana paskiem rozrządu,
- świece zapłonowe lub żarowe,
- płyn w układzie chłodzenia ( najczęściej nie wymieniany nigdy… ).

- Elementy te należy wymienić niezależnie od tego, co twierdzi sprzedający samochód, chyba, że jest dowód wymiany tych części w postaci wpisu do książki pojazdu z pieczątkami serwisu – radzi Bogumił Papierniok. Dodaje, że taki przegląd należy potraktować poważnie, bo usterka każdej z wyżej wymienionych części spowodowana ich zbyt długą eksploatacją, naraża nas na niewspółmiernie wysokie (w stosunku do jej ceny) koszty napraw silnika. Ponadto nie da się zweryfikować stanu technicznego tych części poprzez proste oględziny.

W drugiej grupie znajdą się te części, które jesteśmy w stanie zdiagnozować podczas badania technicznego samochodu. Badanie takie należy przeprowadzić przed zakupem samochodu. Są to:
- układ hamulcowy: klocki, tarcze, bębny, szczęki, cylinderki plus wymiana płynu hamulcowego,
- zawieszenie: sworznie, drążki, tuleje wahaczy, gumy stabilizatorów,
- przegląd klimatyzacji z filtrem kabinowym powietrza,
- pasek alternatora z napinaczem,
- amortyzatory w przypadku, jeśli przebieg pojazdu jest wyższy niż 100 tys. km lub jeśli badanie wykaże ich zużycie.

Średni koszt części z I grupy dla jednego z najbardziej popularnych aut na rynku "używek" (Volkswagen Golf IV 1.9 TDI, 2000-2005, 101 KM), przy zastosowaniu dobrych, markowych produktów spełniających normy części oryginalnej wg wytycznych GVO, to ok. 1.300 zł. Dla II grupy: 2.300 zł.
 
Naprawa których części jest bardziej kosztowna?
Najdroższe naprawy czekają nas w przypadku usterek silników wysokoprężnych, szczególnie z technologią common rail.
- Jeśli więc w samochodzie z silnikiem diesla zaobserwujemy nadmierne dymienie podczas rozruchu i przyspieszania, trudności z rozruchem, należy przypuszczać, że zużyte są drogie elementy układu wtryskowego. Koszty regeneracji lub wymiany mogą sięgać kilku tysięcy złotych – mówi Witold Rogowski, ekspert ProfiAuto.pl.

Równie drogą naprawą będzie wymiana turbosprężarki, zarówno w samochodach z silnikiem benzynowym jak i wysokoprężnym. Usterkę turbosprężarki trudniej też zdiagnozować "na oko". - Konieczne jest tu użycie testera diagnostycznego, co zresztą polecam wykonać w każdym samochodzie przed zakupem. Pewnym objawem problemów ze sprężarką może być brak odczuwalnego przyspieszenia, większej mocy silnika, po przekroczeni dwóch do dwóch i pół tysiąca obrotów na minutę – radzi Witold Rogowski.
 
Jakie zaniedbania w naprawach mogą mieć najgorsze skutki?
Najgorszy "skutek" zaniedbań w serwisowaniu pojazdu to oczywiście wpływ na bezpieczeństwo nasze i innych. Eksploatacja pojazdu z niesprawnymi amortyzatorami, układem kierowniczym z luzami, niesprawnym układem hamulcowym (np. nie wymieniony płyn hamulcowy traci odporność na temperaturę i może się nam zagotować podczas intensywnego hamowania, co powoduje nagły spadek siły hamowania niemal do zera). Natomiast "oszczędności" na wymianie elementów rozrządu, takich jak pasek, napinacz czy często pomijana pompa wody, doprowadzą do zniszczenia drogich elementów mechanicznych silnika, tłoków, zaworów, wałka rozrządu itd.
 
Które ze starszych modeli aut są uważane za mniej awaryjne?
Jak z przekąsem mawiają warsztatowcy niezniszczalne auta skończyły się wraz z odejściem Golfa II i Mercedesa W124.
- Niestety, reguła jest taka, że im nowocześniejszy samochód, z coraz większą ilością elektroniki pokładowej tym większa jest jego zawodność – mówi Bogumił Papierniok. Dodaje, że doświadczenia firm flotowych mówią, iż jednym z lepszych modeli był Ford Focus II 1.8 TDCI oraz Mondeo 2.0 TDCI, natomiast niezależne badania np. na rynku niemieckim niezmiennie wykazują jako najmniej awaryjne auta marki Toyota. - Polscy konsumenci niezmienną atencją otaczają wyroby ze znaczkiem VW, jak Golf, czy Passat i zapewne nie jest to postępowanie bezpodstawne – dodaje.
 
Które auta mają tanie części zamienne?
Najtańsze pod względem napraw są najbardziej popularne marki w naszym kraju. Z pewnością są to takie modele jak Opel Astra II i III, VW Golf do IV generacji, Ford Focus I i II, starsze modele Forda Mondeo. Nieco droższe mogą być części do samochodów francuskich, Peugeot, Renault, Citroen.
- Nie należy natomiast obawiać się samochodów japońskich i koreańskich, gdyż mamy tu bogaty wybór dostawców, zarówno producentów części na wyposażenie oryginalne, jak i na rynek niezależny – mówi Bogumił Papierniok.
Najdroższe części to na pewno te, do droższych marek, nawet Mercedes klasy A, nie wspominając o dużych autach klasy SUV, czy też Jeep, Land Rover itp.
 
Jak starzeje się auto?
Jakie części i płyny należy wymieniać w aucie niezależnie od przebiegu pojazdu:
- płyn hamulcowy - co 2 lata;
- płyn chłodniczy - maksymalnie co 5 lat lub wcześniej, jeśli po sprawdzeniu odporności na zamarzanie okaże się on niższa niż -20 st. C;
- olej silnikowy z filtrem - co roku lub wcześniej, jeśli tak wynika z przebiegu i zaleceń producenta pojazdu;
- wycieraczki lub ich pióra - maksymalnie co 2 lata, w praktyce lepiej co roku;
- pasek rozrządu i alternatora - maksymalnie co 5 lat niezależnie od przebiegu;
- opony po 10 latach na pewno nadają się do wyrzucenia ze względu na starzenie się gumy (oczywiście zazwyczaj zużyją się szybciej);
- cylinderki hamulcowe - po 5 latach zapewne trzeba będzie je wymienić z powodu starzenia się uszczelek.

Podobne wiadomości:

Jakie samochody kupują Polacy?

Jakie samochody kupują Polacy?

Aktualności 2016-10-06

Import aut ciągle rośnie

Import aut ciągle rośnie

Aktualności 2016-05-07

Komentuj:

~gregorikus 2017-05-19

Przeglądy i cała reszta no to wiadome ale bardzo ważne jest aby systematycznie dbać o samochód chociażby prawidłowo go myjąc :) Dużo osób niby jeździ na te myjnie ale po 4 minutach już mają zacieki i pełno kurzu. Dla tych co mają ten problem odsyłam do http://k2.com.pl/blog/jak-domyc-samochod-po-myjni-bezdotykowej Poczytajcie jak to robić aby nie było problemu :)

~maksioreczek 2017-05-08

Ja mam o tyle dobrze, że serwisuje auto w Krakowie w auto serwis wadowicka. Tutaj za każdym razem kiedy coś naprawiam mam oferowany darmowy przegląd także cały czas wiem co mnie czeka i w jakim stanie jest moje auto. świetna opcja bo jest to poczucie bezpieczeństwa kiedy wiadomo co dokładnie "w aucie piszczy"

~Karlen 2017-05-04

K2 faktycznie bardzo dobre. Marka daję radę, zwłaszcza jak na ich niskie ceny i mega dostępność. Usuwałem ostatnio sobie rysy ich mleczkiem, venox się nazywa, kapitalna sprawa, niewiele roboty a samochód wygląda o niebo lepiej. I z tego co wiem nie trzyma na tylko kilka myć, tylko usuwa rysy na stałe!

Alko-maty 2017-04-13

O auto warto dbać zarówno pod względem mechanicznym- tak aby jeździło nam bezawaryjnie i bezproblemowo, oraz pod względem kosmetycznym, a tutaj w grę wchodzą odpowiednie środki do pielęgnacji wnętrza i karoserii auta. Warto np po każdym myciu dokładnie nawoskować lakier. www.alko-maty.pl

~Larry 2017-03-31

powłoki ceramicznej nie kładłem akurat ale jeżeli chodzi o samo k2 to bardzo solidna marka jak dla mnie za dobre pieniądze, ja akurat mam wosk od nich teraz, ten twardy proton i świetnie działa, błysk genialny nawet na starszym aucie (a moja skoda do świeżaków nie należy) więc ja z chęcią na nich polegam

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Karoq - oto następca Yeti!
Skoda Karoq - oto następca Yeti!
Po ośmiu latach przyszedł czas na następcę Skody Yeti. Nowy model zmienił się tak bardzo, że otrzymał nową nazwę - Karoq. Znamy już pierwsze szczegóły na temat kompaktowego SUV-a z Mlada Boleslav.