mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Jak działa zawieszenie w Jaguarach?

Jak działa zawieszenie w Jaguarach?

Nie liczba koni mechanicznych, osiągi czy zużycie paliwa, a układ zawieszenia ma największe znaczenie dla jakości prowadzenia samochodu. Przyjrzyjmy się, jak z tym tematem radzą sobie konstruktorzy Jaguara.

Jak działa zawieszenie w Jaguarach?
To właśnie odpowiednie zestrojenie twardości sprężyn i amortyzatorów decyduje o tym, jak auto będzie tłumić wszelkiego rodzaju nierówności na drogach, a jednocześnie, czy zapewni stabilne i precyzyjne sterowanie.

Mniej sztywne zawieszenie, z których znane są przede wszystkim dawne amerykańskie limuzyny, z jednej strony dają wrażenie bardzo miękkiej jazdy, ale niestety skutkują utratą stabilności i dostatecznej kontroli nad pojazdem. Zbyt miękkie amortyzatory wywołują bujanie i "nurkowanie", czego efektem jest dyskomfort odczuwany w żołądku.

Sztywne sprężyny mają odwrotne działanie – samochód doskonale się prowadzi, ale jazda staje się dużo twardsza. Dlatego odpowiednie dobranie sztywności jest kluczowe dla komfortu jazdy i precyzji prowadzenia. Istotne znaczenie na dobór sprężyn ma przeznaczenie samochodu. Przykładowo, ze względu na większą masę samochodu, turbodoładowany silnik i bardziej sportowy charakter, przednie sprężyny Jaguara XKR są o 38% sztywniejsze od użytych w standardowym XK.

Sprężyny są stworzone do absorbowania energii, ale nie mają możliwości rozpraszania jej. Do rozładowania energii kinetycznej wykorzystywane są amortyzatory. Dzięki nim stłumienie nierówności drogi nie zamienia się w nieprzyjemne bujanie w górę i w dół, a zostaje płynnie wyhamowane.

- Gdyby drogi na całym świecie były gładkie i wolne od nierówności, samochody nie potrzebowałyby amortyzatorów. Zaawansowane technologicznie zawieszenie skonstruowane przez naszych inżynierów powoduje, że Jaguary łączą w sobie doskonałe właściwości jezdne nawet przy wysokich prędkościach z bardzo dużym komfortem. Jest dopasowane w zależności od charakteru poszczególnych modeli Jaguara jednakże kierowca ma możliwość indywidualnego ustawienia go zgodnie z własnymi preferencjami – mówi Karolina Sobkowiak Jaguar Brand Manager.

Najnowsze Jaguary XKR, XFR oraz XJ wyposażone są w nowoczesny elektroniczny system Adaptive Dynamics, który bezustannie kontroluje czynniki zewnętrzne oraz sposób jazdy kierowcy. Około 100 razy na sekundę czujniki analizują warunki drogowe oraz dynamikę jazdy mające wpływ na samochód i odpowiednio dostosowują zawieszenie, aby zredukować przechyły w zakrętach czy zoptymalizować jakość prowadzenia Jaguara. System Adaptive Dynamics dodatkowo mierzy około 500 razy na sekundę pozycję kół, aby lepiej kontrolować ich pionowe ruchy, co ma korzystny wpływ zarówno na prowadzenie, jak i komfort podróżnych. Adaptive Dynamics ma jeszcze jedną zasadniczą cechę – kierowca może zdefiniować ustawienia zawieszenia w zależności od zewnętrznych warunków jak i własnych upodobań.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Jaguar
Tematy w artykule: Jaguar zawieszenie

Podobne wiadomości:

Jaguar F-Pace najlepszy – WCOTY 2017

Jaguar F-Pace najlepszy – WCOTY 2017

Aktualności 2017-04-13

Hamann Jaguar F-Pace - nietuzinkowy

Hamann Jaguar F-Pace - nietuzinkowy

Samochody luksusowe 2017-03-14

Niemiecki tuner opracował nowy bodykit i nieco podrasował jednostkę napędową. Propozycja dla tych, którzy uważają F-Pace za nudny samochód.

Komentuj:

~sdf 2010-08-05

Konstruktorowie?? ROTFL :)) Lekarzowie?? Nauczycielowie?? Dziennikiarzowie??

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Karoq - oto następca Yeti!
Skoda Karoq - oto następca Yeti!
Po ośmiu latach przyszedł czas na następcę Skody Yeti. Nowy model zmienił się tak bardzo, że otrzymał nową nazwę - Karoq. Znamy już pierwsze szczegóły na temat kompaktowego SUV-a z Mlada Boleslav.