mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Jak jeździć zimą?

Jak jeździć zimą?

Zima jest okresem, kiedy nasze umiejętności prowadzenia samochodu są weryfikowane w dużo bardziej dokładny sposób niż w inne pory roku. Przede wszystkim musimy się wykazać bardzo dużą wyobraźnią, a nasz samochód powinien być pozbawiony defektów.

Jak jeździć zimą?
Zanim wyruszymy gdziekolwiek podczas zimy naszym samochodem warto upewnić się, że wszystko pracuje w nim tak jak należy. Przede wszystkim chodzi tutaj o układ zawieszenia i jego zbieżność oraz układ hamulcowy. W przypadku tego pierwszego każda wada zbieżności będzie odczuwalna dużo mocniej niż na suchym asfalcie. Niesprawny system hamowania może się przyczynić do utraty kontroli nad samochodem podczas hamowania na oblodzonej nawierzchni.

Złotym środkiem podczas zimowych podróży samochodem jest stosowanie zasady ograniczonego zaufania. Zwracamy uwagę na wszystko co dzieje się dookoła nas i przede wszystkim staramy się przewidzieć nawet najbardziej nieoczekiwane scenariusze. Zasada ta sprawdza się przede wszystkim podczas dojeżdżania do skrzyżowań, gdzie potencjalny kierowca dojeżdżający z drogi podporządkowanej może np. wpaść w poślizg na wyślizganym odcinku przed skrzyżowaniem i wyjechać nam prosto na ulicę.

Na oblodzonych drogach powinniśmy mieć większą dozę tolerancji dla poczynań innych, czasami dużo mniej doświadczonych kierowców. Strofowanie lub pospieszanie auta ciągnącego się przed nami może wywołać skutek odwrotny od zamierzonego. Lepiej jest czasami zacisnąć zęby i poczekać aż znajdzie się kawałek drogi, który pozwoli bezpiecznie wyprzedzić wolniejszy samochód. To samo tyczy się w drugą stronę. Jeśli czujemy, że ktoś za nami bardzo się spieszy, a nie ma miejsca do wyprzedzania, przy najbliższej okazji starajmy się ustąpić trochę miejsca zjeżdżając na bok.

Gdy podczas jazdy na drodze pojawi się przeszkoda przede wszystkim unikamy gwałtownych ruchów kierownicą oraz mocnego wciskania hamulca. Staramy się hamować delikatnie i z wyprzedzeniem myślimy o wyminięciu przeszkody. Jeżeli pojawiła się ona nieoczekiwanie, staramy się wyhamować samochód przy pomocy przydrożnej zaspy. Zawsze jest to lepsza opcja niż uderzenie w inny samochód.

Podczas pokonywania zakrętów na oblodzonej nawierzchni musimy dużo wcześniej pomyśleć o wytrąceniu szybkości na tyle, by samochód nie stracił przyczepności. Staramy się pozbyć nawyku jechania na luzie. Cały czas powinien być wbity odpowiedni bieg. Staramy się dobrać tor jazdy delikatnie skręcając kierownicą bez używania hamulcu i gazu. Po wyjściu z zakrętu i wyprostowaniu kół możemy przyspieszyć.

Najczęstszym scenariuszem zimowych stłuczek jest sytuacja gdy samochód dojeżdza do skrzyżowania, a przed nim stoją samochodu na czerwonym świetle. Na drodze znajduje się czarny lód, czyli asfalt na którym znajduje się niebezpieczna, ale bardzo zdradliwa cienka warstwa lodu. Jeżeli kierowca nie zadba odpowiednio wcześniej o wytracenie szybkości, z pewnością zaparkuje w tył samochodu stojącego na światłach. Nawet szereg systemów wspomagających hamowanie nie pomoże, bowiem samochód sunie się z siłą rozpędu. W samochodach wyposażonych wtedy w system ABS wciskamy pedał hamulca do oporu. W autach bez ABSu stosujemy hamowanie pulsacyjne polegające na wciskaniu i szybkim puszczaniu pedału hamulca.

W czasie gdy na drogach jest dużo śniegu, bardzo częstym problemem kierowców jest kłopot z wyjechaniem z zasypanego śniegiem miejsca parkingowego. NA pewno w tej sytuacji nie pomoże nam maksymalne wciskanie gazu. Buksujące koła wypolerują śnieg na tyle, że w jego miejsce pojawi się lód. Z takiego miejsca staramy się wyjechać na półsprzęgle, jedynie lekko dodając gazu. Ważne jest także by kierownica była ustawiona na wprost. Czasami sposobem jest także wyjazd na tzw. kołyskę. Ruszamy spokojnie samochodem do przodu aż do momentu kiedy koła zaczną się ślizgać. Wtedy wbijamy szybko bieg wsteczny i ruszamy lekko do tyłu. Gdy auto przemieści się do punktu z którego znów nie będzie chciało jechać, wbijamy jedynkę. Jeżeli uda nam się w ten sposób rozhuśtać samochód, istnieje szansa że szybko wydostaniemy się z tarapatów.
Tematy w artykule: zima

Podobne wiadomości:

Jedziesz na ferie? Sprawdź samochód

Jedziesz na ferie? Sprawdź samochód

Aktualności 2016-02-02

Jak przygotować samochód do zimy?

Jak przygotować samochód do zimy?

Bezpieczna jazda 2015-12-21

Komentuj:

~7up 2011-01-07

Zimą jeździ się PKP i busami. Autem własnym tylko w niedzielę do kościoła.

icek_star 2011-01-07

zima to najlepsza pora roku. można się b. dużo nauczyć. o własnym samochodzie i o własnych słabościach. ale ci którzy psioczą i wiedzą co robią (pełen gaz, przy wyjeżdzaniu z zasp. albo hamulec w podłodze, na ślizgawicy) co kupili prawko :)) niech się dla bezpieczeństwa, przesiądą do transportu publicznego

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport