mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Jak walczyć z rdzą?

Jak walczyć z rdzą?

Jest to najbardziej denerwująca rzecz, jaka może się pojawić w naszym samochodzie. Oznacza, że za chwilę pojawią się dość kosztowne problemy, a najgorsze jest to, że niewiele możemy zrobić, by jej zapobiec. Chodzi oczywiście o rdzę, która pojawia się na karoserii naszego samochodu.

Jak walczyć z rdzą?

Jeszcze dwie, trzy dekady temu pojawiające się po kilku latach eksploatacji ogniska rdzy były zjawiskiem normalnym. Wraz z upływem czasu jednak producenci starali się stosować rozwiązania, które miały sprawić, żeby blachy nie korodowały. Dotyczy to szczególnie marek premium. Na rynku wtórnym dobrą opinią cieszą się samochody marki Audi, których blacha już od dawna jest fabrycznie ocynkowana. 

W ostatnich latach producenci, szukając sposobów na zoptymalizowanie kosztów produkcji, znów zaczynają stosować nie tylko cieńsze blachy, pokrywy lakiernicze czy nawet mniej środków zabezpieczających przed korozją. Każdej zimy na nasze drogi wysypywana jest taka sama ilość soli oraz piasku, które w połączeniu z wodą i mrozem sprzyjają pojawianiu się rdzy. 

Najczęściej rdza pojawia się w okolicach nadkoli, progów oraz drzwi. Wszystko wynika z tego, że te miejsca narażone są najbardziej na mikrouszkodzenia powstałe w wyniku uderzeń kamyczków. Punktowe uszkodzenia lakieru uszkadzają ochronę antykorozyjną i pozwalają się dostać wodzie z solą. 

Jak ustrzec się rdzy?
Jeżeli jeszcze nie pojawiły się ogniska rudego nalotu, a nasz samochód jest jeszcze nowy, warto się wybrać do warsztatu lakierniczego, gdzie taka usługa zostanie zrealizowana. Na początek warto zabezpieczyć podwozie. Na początek konieczne będzie dokładne wyczyszczenie, wysuszenie oraz odtłuszczenie tego elementy. Następnie zostanie ono pokryte specjalną warstwą ochronną przypominającą trochę płynną gumę. Po utwardzeniu tworzy ona skuteczną amortyzację przeciwko związkom degradującym blachę. 

Trochę inaczej wygląda sprawa z konserwacją karoserii. Tutaj pracy jest trochę więcej. Przede wszystkim lakiernik musi dostać się do profili zamkniętych w drzwiach, klapie czy masce. Środek jest tam wprowadzany przez otwory technologiczne wypełniając wszystkie szczeliny. Taka operacja kosztuje od kilkuset złotych, ale z reguły nie przekracza tysiąca złotych. 

Co w wypadku gdy pojawiła się rdza?
Wszystko zależy od konkretnego przypadku. Jeżeli podczas obserwacji nadwozia zauważymy, że w jakimś miejscu pojawiają się rude bąble, trzeba działać szybko. Jeżeli pęcherzyk jest mały, jest szansa, by załatwić sprawę zaprawką. Szlifujemy wszystko papierem ściernym, następnie malujemy podkładem i lakierem. Warsztat zajmie się tym już za kilkadziesiąt złotych.

Większe ogniska korozji wymagają oczyszczenia blachy na większej powierzchni oraz zastosowania większej ilości lakieru i podkładu. Dodatkowo malowanie elementu będzie wiązało się z tzw. cieniowaniem lakieru w sąsiedztwie ogniska korozji. Taka zabawa będzie kosztować już tyle, co normalne malowanie elementu. W zależności od specjalisty może kosztować nawet 500 złotych. 

Najgorzej jest w momencie, gdy rdza zdążyła już strawić blachę na wylot. Wtedy nie pomoże nic innego jak wycięcie skorodowanego miejsca i wstawienie tam tzw. reperaturki. Często w sklepach motoryzacyjnych można zakupić takie zestawy naprawcze dla modeli, gdzie problem występuje praktycznie w każdym egzemplarzu. Taka operacja wyniesie od 200 złotych za robociznę (wycięcie, wspawanie) plus oczywiście doliczamy 300-400 złotych za malowanie elementu oraz cieniowanie.

Tematy w artykule: rdza

Podobne wiadomości:

Dobre wyniki produkcji przemysłowej

Dobre wyniki produkcji przemysłowej

Aktualności 2012-02-18

Altea zniszczona!

Altea zniszczona!

Aktualności 2006-08-21

Komentuj:

SklepMartec 2014-01-24

Do pewnego stopnia sam zwalczysz rdzę,jednak na dłuższą metę warto po prostu udac się do dobrego lakiernika i zakonserwować np podłogę czy progi. To najlepsze wyjście.

msklep.eu 2014-01-21

Wszystko zależy od umiejętności i chęci, na rynku dostępne są preparaty do których stosowania nie jest potrzebny specjalistyczny sprzęt. W sieci można znaleźć filmy instruktażowe pokazujące proces konserwacji i stosowania środków. Dla chcącego nic trudnego:)

Hq-Aero-Dynamic_p 2014-01-08

Najlepiej będzie po prostu jak najszybciej zapobiegać i walczyć z rdzą udajac się do dobrego lakiernika,który odpowiednio ją zabezpieczy. sami mamy raczej niewielkie pole manewru. Pozdrawiam www.hq-aero-dynamic.pl

~finansuje 2014-01-08

też juz muszę w opluu działać : (

~schumi001 2014-01-05

ja mam 18-miesięczną Micre K 13 i juz 4 element będą mi malować japońska (made in India) JAKOŚĆ :(

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport