mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Jaki będzie serwis samochodowy przyszłości?

Jaki będzie serwis samochodowy przyszłości?

Dość często zastanawiamy się, widząc powstające nowe modele samochodów, jak będzie wyglądał samochód przyszłości. Jednak nie tylko same pojazdy ulegają przeobrażeniom, jakich jeszcze kilkanaście lat temu nikt by się nie spodziewał. Poważne zmiany czekają też np. serwisy samochodowe.

Jaki będzie serwis samochodowy przyszłości?
Komputeryzacja, cyfryzacja oraz informatyzacja - tak w wielkim skrócie można określić kierunek zmian, w jakim będą podążać serwisy samochodowe - czy nowo powstające, czy też istniejące, które będą musiały się modernizować.

Zmiany, które zajdą w sposobie funkcjonowania warsztatów i w pracy samych mechaników będą oczywiście nierozerwalnie związane z kolejnymi, innowacyjnymi rozwiązaniami pojawiającymi się na rynku wraz z nowymi pojazdami. A już teraz widać dokładnie, że samochód w najbliższej przyszłości będzie coraz bardziej skomputeryzowany, stanie się jeżdżącym biurem bądź miejscem, z którego będziemy się nieustannie łączyć ze światem.

Drugim, nie mniej istotnym bodźcem do rozwoju serwisów samochodowych, będą stale rosnące wymagania klientów – zarówno w kwestii samej oferty, jak i szeregu usług dodatkowych.

Mając to wszystko na uwadze już dziś możemy pokusić się o kilka wniosków na temat tego, co nas czeka w branży motoryzacyjnej w perspektywie kilku najbliższych lat.

Ogrom wiedzy i nowoczesny sprzęt

Podstawową zmianą, która z pewnością dotknie serwisy samochodowe, będzie istotny przyrost informacji do przetworzenia i idący za tym szereg nowych narzędzi:

- Już dziś widzimy, że nieodłącznym elementem wyposażenia stają się katalogi techniczne, części lub czasów napraw. Ilość wiedzy do przyswojenia dawno przekroczyła bowiem ludzkie możliwości. Wynika to przede wszystkim z ogromnej różnorodności marek, rodzajów czy typów pojazdów – wyjaśnia Łukasz Bazarewicz, prezes Grupy Martom.

Informacje techniczne to jedno. Drugim, równie istotnym elementem będzie nowoczesny i stale aktualizowany sprzęt – komputery, urządzenia diagnostyczne czy testery, które pozwolą już nawet nie tyle zdiagnozować usterkę, lecz w ogóle rozpocząć proces obsługi samochodu. Wynika to z faktu, że auta, którymi na co dzień podróżujemy, stają się w coraz większym stopniu uzależnione od rozwiązań elektronicznych. Trudno zatem oczekiwać, że w przyszłości uda się je naprawić wyłącznie za pomocą tradycyjnych narzędzi w postaci zestawu kluczy czy śrubokrętów.

Integracja systemów i diagnoza na odległość

Stale postępująca komputeryzacja ma przede wszystkim na celu ułatwienie nam życia. Nic więc dziwnego, że używane przez nas urządzenia, dla naszej wygody, coraz częściej potrafią się ze sobą sprawnie komunikować. Wszystko wskazuje na to, że podobnych rozwiązań spodziewać się możemy także w branży motoryzacyjnej.

Obecnie w większości przypadków sami musimy udzielić mechanikowi informacji na temat naszego pojazdu oraz ewentualnych nieprawidłowości związanych z jego eksploatacją. W perspektywie 10 lat przepływ danych pomiędzy różnymi systemami i ich integracja zwiększy się w sposób niewyobrażalny, tego typu informacje prawdopodobne przekazywane więc będą automatycznie i całkowicie bezprzewodowo.

Dzięki temu znaczącej poprawie ulegnie funkcjonowanie chociażby tzw. automatycznego, inteligentnego doradcy, analizującego nasze zachowania na drodze i na tej podstawie podpowiadającego nam najkorzystniejsze rozwiązania przy wyborze opon lub części zamiennych.

Jeszcze wyższy poziom obsługi ze strony warsztatów wymagać jednak będzie dużej dawki wiedzy na temat pojazdów klientów, co nie wszystkim musi się rzecz jasna podobać. Mając jednak na uwadze szereg dodatkowych udogodnień – jak choćby przypomnienia o badaniach technicznych, przeglądach okresowych czy komunikacja online – prawdopodobnie, dla swojego dobra, chętnie zrezygnujemy z części naszej prywatności.

Nowoczesna komunikacja i usprawnione procesy obsługi

Wszystko wskazuje na to, że oprócz systemu napraw w istotny sposób zmieni się także proces obsługi klienta. Podstawę stanowić tu będzie oczywiście internet – za 10 lat konsultanci prawdopodobnie zastąpieni zostaną aplikacjami, dzięki którym złożymy zlecenie wykonania danej usługi, umówimy się na dogodny termin oraz zapłacimy i otrzymamy rachunek. Niewykluczone, że informatyzacja pójdzie nawet o krok dalej i także dalsza komunikacja prowadzona będzie wyłącznie za pośrednictwem nowoczesnych narzędzi.

- Łatwo wyobrazić sobie sytuację, w której mechanik na tablecie zaznacza, że wymiany wymagają np. klocki hamulcowe w naszym aucie. My tę informację odczytujemy na smartfonie, po czym podejmujemy decyzję o wykonaniu usługi. Zamówienie realizowane będzie automatycznie, gdyż potrzebne podzespoły zostaną przyporządkowane do konkretnego pojazdu według katalogu części. Rola człowieka w takim wypadku zostanie zminimalizowana – prognozuje Łukasz Bazarewicz.

Nierozłączny duet, ekologia i kompleksowa oferta

Jak wcześniej wspomnieliśmy, bez wątpienia z każdym kolejnym dniem będzie rosła rola komputerów w serwisach samochodowych. Nie oznacza to jednak, że w najbliższej przyszłości zastąpią one ludzi w każdym aspekcie.

- Dużo bardziej prawdopodobne jest, iż duet mechanik-urządzenie stanie się nierozłączny. Serwisant sam nie będzie w stanie nawet rozpocząć procesu naprawy, a sprzęt nadal będzie wymagał obsługi ze strony człowieka – podsumowuje prezes Grupy Martom.

Oprócz tego w warsztatach z pewnością zaobserwujemy ograniczenie roli dokumentów w formie papierowej. Wynikać to będzie ze stale rosnącej świadomości ekologicznej oraz sugestii ze strony administracji czy samych klientów.

Zdecydowanie bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego będą też nasze auta. Coraz większą popularnością cieszą się pojazdy napędzane silnikami elektrycznymi, od mechaników wymagać więc będziemy także wiedzy z tego zakresu.

Za 10 lat tempo naszego życia wrośnie jeszcze bardziej, a czasu będziemy mieć dużo mniej. Niewykluczone, że kluczem do sukcesu w branży serwisów samochodowych będzie kompleksowa oferta, a największą popularnością cieszyć się będą miejsca, gdzie oprócz samej naprawy przejdziemy także badania techniczne, wymienimy opony czy np. też umyjemy auto.

Podobne wiadomości:

Promocja na serwis klimatyzacji w Suzuki

Promocja na serwis klimatyzacji w Suzuki

Aktualności 2016-05-19

Klimatyzacja - jej przegląd to podstawa

Klimatyzacja - jej przegląd to podstawa

Serwis auta 2016-05-05

Komentuj:

~senior 2015-02-26

Serwis przyszłości? kto wie moze wogóle nie bedzie sie opłącało naprawiać tylko bedziemy wymieniać bryke na nową , he he a tak serio to jak piszecie- wyjscie do klienta, żeby nas jak najmniej kosztowało ( czasowo oczywiscie0 zajmowanie sie samemu samochodem. Podoba mi sie na ta chwilę np podejście firmy Hussar www.hussar-gruppa.com świadczą usługi pomocy drogowej i napraw tirów na terenie Europy. Ale nie tylko stacjonarnie chociaz mają swoja fabrykę gdzie auta holują z trasy naprawiają ale maja chyba 12 jak sie nie myle jednostek mobilnych czyli warsztatów na kołach którymi na telefon dojżdżają na trasę i naprawiaja na miejscu - maja szeroki wachlarz napraw, kierowca zepsutego auta nie traci czasu a i naprawa tasnza niż z holowaniem do warsztatu zagranicznego. To wg mnie jest nowoczesne podejscie i mam nadzieje że w Polsce niedługo będzie można na takie usługi liczyć

Euroalkomat_pl 2014-11-13

Może wcale tak nie będzie,a jeżeli już to czyż nie jest to duża wygoda? dzięki temu oszczędzamy czas i możemy poświęcić go na coś innego. Najlepiej jeżeli serwis samochodowy w przyszłości będzie po prostu solidny i na czas bo z tym są największe problemy.

Madamo 2014-10-16

Wszystkie usługi rozwijają się w podobnym kierunku, bardziej wychodzi się do klienta, a my jeszcze troche i z domu nie bedziemy wychodzić wcale jedynie do pracy i do domu, a pod domem bedą czekać zakupy i pranie z pralni troche nudne to zycie.

~Karolina 2014-09-16

No tak wszystko z czasem ulega informatyzacji i dobrze już teraz większość zakupów robię przez internet bo jest to szybki i wygodny sposób. nA serwisy samochodowe - internetowe już istnieją ja korzystałam co prawda dopiero raz ale z serwisu superservice jest to właśnie taki serwis przyszłości typu door to door. Przez internet umawiasz usługę zaznaczasz co byś chciała aby było wykonane i zamawiasz mechanika aby odebrał auto pod wskazanym adresem. Mechanik przyjeżdża odbiera auto, w serwisie je sprawdzają wymieniają i naprawiają to co chcesz a jeżeli w trakcie ujawni się coś jeszcze to dzwonią do ciebie z informacja i zapytaniem czy również to mają zrobić.nJa standardowo wymieniałam filtry, oleje i wyszły jakieś drobne naprawy. Ok 14 na maila dostałam informację z wyszczególnieniem co i za ile zostało zrobione i link do zapłaty. Po opłaceniu odwieźli mi auto pod pracę.nW przyszłości pewnie będzie to szło jeszcze sprawniej ale i tak nie narzekam :)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa
S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa
Mamy dobrą wiadomość dla wszystkich kierowców poruszających się w najbliższych dniach drogą ekspresową S8 z Warszawy w kierunku Wrocławia. Na odcinku pomiędzy Łodzią a Wieluniem uruchomiono pierwszą stację benzynową.