mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Jeśli klimatyzacja, to najlepiej automatyczna

Jeśli klimatyzacja, to najlepiej automatyczna

Niemiecki automobilklub ADAC przeanalizował, które z dostępnych systemów klimatyzacji, zużywają najwięcej paliwa. Ostateczny bilans przemawia za w pełni zautomatyzowanymi mechanizmami.

Jeśli klimatyzacja, to najlepiej automatyczna
Według badań przeprowadzonych przez ADAC klimatyzacje automatyczne w realnych warunkach drogowych, zużywają zdecydowanie mniej paliwa niż ich półautomatyczne lub całkowicie manualne odpowiedniki. W przypadku zautomatyzowanych urządzeń, szczególne korzyści daje praca klimatyzacji w trybie "Auto". Czyli w momencie całkowitego zarządzania ustawieniami temperatury w kabinie pasażerskiej przez elektronikę. Oddanie kontroli komputerowi pozwala w tym przypadku zmniejszyć średnie spalanie nawet o około 6%.

Sensownym, z punktu widzenia spalania, jest ustawienie działania klimatyzacji w zakresie temperatur od 21 do 23 stopni Celsjusza. Specjaliści ADAC twierdzą, że właśnie przy takich wartościach, wszystkie urządzenia automatyczne pobierają najmniej energii. W przypadku półautomatycznych klimatyzacji (temperatura ustawiana jest ręcznie) należy liczyć się z nieco większym zapotrzebowaniem na paliwo. Z drugiej jednak strony kosztują zauważalnie mniej. Z kolei klimatyzacje manualne wypadają najgorzej pod kątem zużycia paliwa. Zwłaszcza, kiedy pojazd stoi na biegu jałowym w miejskich korkach. Za to najlepiej spisuje się podczas jazdy przy prędkościach autostradowych.

Jak reasumują przedstawiciele ADAC, ochłodzenie wnętrza samochodu jest w dzisiejszych czasach tańsze, niż jeszcze kilka lat temu. Testy wykazały bowiem oszczędności na poziomie od 10% do 15% przy wszystkich trzech typach urządzeń, względem ich starszych odpowiedników.

Jak już zostało wspomniane, największe straty paliwa odnotowano w ruchu miejskim. Stojąc w korku klimatyzacja jest w stanie "upić" z baku od ćwierć do nawet ponad pół litra paliwa w ciągu godziny. Zapotrzebowanie energetyczne spada wraz z rosnącą prędkością. W trakcie jazdy przy około 50 km/h, na każde przejechane 100 km klimatyzacja automatyczna podwyższy spalanie o około 0,25 l. Klimatyzacja półautomatyczna już blisko 0,4 l. Przy prędkościach autostradowych najwięcej korzyści płynie z używania klimatyzacji manualnej (0,2 l./100 km). Dokładne dane z testów ADAC przedstawia niniejsza infografika.

Porada:
Przy mocno nagrzanym wnętrzu, przed ruszeniem w drogę zaleca się otworzenie wszystkich okien w celu przewietrzenia kabiny. Spadek o kilka stopni Celsjusza spowoduje, że klimatyzacja nie będzie musiała pracować na maksimum przez długi okres czasu. A to oznacza oszczędności dla naszego portfela.

Im więcej szyb w pojeździe, tym szybciej nagrzewa się jego wnętrze. Wbrew powszechnym opiniom kolor samochodu nie ma dużego wpływu na większą lub mniejszą temperaturę w kabinie. Zdaniem ADAC różnica to zaledwie 1 stopień Celsjusza na niekorzyść aut posiadających ciemny lakier nadwozia.
Tematy w artykule: spalanie klimatyzacja

Podobne wiadomości:

Citroen i Peugeot będą podawać rzeczywiste spalanie

Citroen i Peugeot będą podawać rzeczywiste...

Aktualności 2016-03-09

W Volkswagenie afera, a oszukują wszyscy

W Volkswagenie afera, a oszukują wszyscy

Aktualności 2015-10-02

Komentuj:

cyrom 2013-10-08

a producenci samochodów klasy średniej czy nawet kompakt, w podstawie często nie oferują klimy

e-Autoparts_pl 2013-09-23

Wielu właścicieli posiada jeszcze ten rodzaj klimatyzacji- czyli manualnej lub typowo: otwartej szyby. Podczas upalnych dni nie jest to dobre rozwiązanie i dopiero wtedy docenia się tą "moc" klimatyzacji automatycznej,kiedy mamy stałą temperaturę.

KittRoad 2013-08-14

Co tam manualna, najczęściej to nie ma klimy, pozostaje otworzyć okno żeby przedmuchać się powietrzem :). Z mniejszymi autami to zdaje egzamin, przy większych jest już problem. W ciężarowych i typu pickup lepiej mieć automatyczną. Automatyczna jest najwygodniejsza, bo ustawia się tylko temperaturę jaka ma panować w pojeździe i nie trzeba się martwić że komuś wieje za mocno.

Hq-Aero-Dynamic_p 2013-08-14

Tutaj mogę się zgodzić,że bardzo dobrą opcją jest klimatyzacja automatyczna,kiedy tylko ustawiamy i potem ewentualnie regulujemy temperaturę. Niestety większość polaków w dalszym ciągu jeździ jeszcze z klimatyzacją manualną. Pozdrawiam www.Hq-Aero-Dynamic.pl

lesnikzg 2013-08-09

Cyt."Im więcej szyb w pojeździe, tym szybciej nagrzewa się jego wnętrze." nGwoli wyjaśnienia chodzi o ujęcie powierzchniowe a nie ilościowe. W większości samochodów ilość szyb jest zbliżona, ale czasy nagrzewania wnętrz są różne przy tym samym nasłonecznieniu. Oczywiąście są szyby samochodowe, które zmniejszają nagrzewanie się wnętrza, ale o tym dowiemy się w następnym odcinku :)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport