mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Jeśli klimatyzacja, to najlepiej automatyczna

Jeśli klimatyzacja, to najlepiej automatyczna

Niemiecki automobilklub ADAC przeanalizował, które z dostępnych systemów klimatyzacji, zużywają najwięcej paliwa. Ostateczny bilans przemawia za w pełni zautomatyzowanymi mechanizmami.

Jeśli klimatyzacja, to najlepiej automatyczna
Według badań przeprowadzonych przez ADAC klimatyzacje automatyczne w realnych warunkach drogowych, zużywają zdecydowanie mniej paliwa niż ich półautomatyczne lub całkowicie manualne odpowiedniki. W przypadku zautomatyzowanych urządzeń, szczególne korzyści daje praca klimatyzacji w trybie "Auto". Czyli w momencie całkowitego zarządzania ustawieniami temperatury w kabinie pasażerskiej przez elektronikę. Oddanie kontroli komputerowi pozwala w tym przypadku zmniejszyć średnie spalanie nawet o około 6%.

Sensownym, z punktu widzenia spalania, jest ustawienie działania klimatyzacji w zakresie temperatur od 21 do 23 stopni Celsjusza. Specjaliści ADAC twierdzą, że właśnie przy takich wartościach, wszystkie urządzenia automatyczne pobierają najmniej energii. W przypadku półautomatycznych klimatyzacji (temperatura ustawiana jest ręcznie) należy liczyć się z nieco większym zapotrzebowaniem na paliwo. Z drugiej jednak strony kosztują zauważalnie mniej. Z kolei klimatyzacje manualne wypadają najgorzej pod kątem zużycia paliwa. Zwłaszcza, kiedy pojazd stoi na biegu jałowym w miejskich korkach. Za to najlepiej spisuje się podczas jazdy przy prędkościach autostradowych.

Jak reasumują przedstawiciele ADAC, ochłodzenie wnętrza samochodu jest w dzisiejszych czasach tańsze, niż jeszcze kilka lat temu. Testy wykazały bowiem oszczędności na poziomie od 10% do 15% przy wszystkich trzech typach urządzeń, względem ich starszych odpowiedników.

Jak już zostało wspomniane, największe straty paliwa odnotowano w ruchu miejskim. Stojąc w korku klimatyzacja jest w stanie "upić" z baku od ćwierć do nawet ponad pół litra paliwa w ciągu godziny. Zapotrzebowanie energetyczne spada wraz z rosnącą prędkością. W trakcie jazdy przy około 50 km/h, na każde przejechane 100 km klimatyzacja automatyczna podwyższy spalanie o około 0,25 l. Klimatyzacja półautomatyczna już blisko 0,4 l. Przy prędkościach autostradowych najwięcej korzyści płynie z używania klimatyzacji manualnej (0,2 l./100 km). Dokładne dane z testów ADAC przedstawia niniejsza infografika.

Porada:
Przy mocno nagrzanym wnętrzu, przed ruszeniem w drogę zaleca się otworzenie wszystkich okien w celu przewietrzenia kabiny. Spadek o kilka stopni Celsjusza spowoduje, że klimatyzacja nie będzie musiała pracować na maksimum przez długi okres czasu. A to oznacza oszczędności dla naszego portfela.

Im więcej szyb w pojeździe, tym szybciej nagrzewa się jego wnętrze. Wbrew powszechnym opiniom kolor samochodu nie ma dużego wpływu na większą lub mniejszą temperaturę w kabinie. Zdaniem ADAC różnica to zaledwie 1 stopień Celsjusza na niekorzyść aut posiadających ciemny lakier nadwozia.
Tematy w artykule: spalanie klimatyzacja

Podobne wiadomości:

Upał w samochodzie to nie żarty! Sprawdziliśmy, ile wytrzymamy

Upał w samochodzie to nie żarty!...

Bezpieczna jazda 2015-08-10

W Volkswagenie afera, a oszukują wszyscy

W Volkswagenie afera, a oszukują wszyscy

Aktualności 2015-10-02

Komentuj:

cyrom 2013-10-08

a producenci samochodów klasy średniej czy nawet kompakt, w podstawie często nie oferują klimy

e-Autoparts_pl 2013-09-23

Wielu właścicieli posiada jeszcze ten rodzaj klimatyzacji- czyli manualnej lub typowo: otwartej szyby. Podczas upalnych dni nie jest to dobre rozwiązanie i dopiero wtedy docenia się tą "moc" klimatyzacji automatycznej,kiedy mamy stałą temperaturę.

KittRoad 2013-08-14

Co tam manualna, najczęściej to nie ma klimy, pozostaje otworzyć okno żeby przedmuchać się powietrzem :). Z mniejszymi autami to zdaje egzamin, przy większych jest już problem. W ciężarowych i typu pickup lepiej mieć automatyczną. Automatyczna jest najwygodniejsza, bo ustawia się tylko temperaturę jaka ma panować w pojeździe i nie trzeba się martwić że komuś wieje za mocno.

Hq-Aero-Dynamic_p 2013-08-14

Tutaj mogę się zgodzić,że bardzo dobrą opcją jest klimatyzacja automatyczna,kiedy tylko ustawiamy i potem ewentualnie regulujemy temperaturę. Niestety większość polaków w dalszym ciągu jeździ jeszcze z klimatyzacją manualną. Pozdrawiam www.Hq-Aero-Dynamic.pl

lesnikzg 2013-08-09

Cyt."Im więcej szyb w pojeździe, tym szybciej nagrzewa się jego wnętrze." nGwoli wyjaśnienia chodzi o ujęcie powierzchniowe a nie ilościowe. W większości samochodów ilość szyb jest zbliżona, ale czasy nagrzewania wnętrz są różne przy tym samym nasłonecznieniu. Oczywiąście są szyby samochodowe, które zmniejszają nagrzewanie się wnętrza, ale o tym dowiemy się w następnym odcinku :)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Traficar na kolejnych stacjach Orlen
Traficar na kolejnych stacjach Orlen
Już niebawem na kolejnych 19 stacjach należących do PKN Orlen będzie można wypożyczać samochody na minuty należące do Traficar. Auta dostępne w ramach carsharingu będą dostępne na 50 stacjach paliw płockiego koncernu.