mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Jeszcze bardziej wydajny układ ESP

Jeszcze bardziej wydajny układ ESP

Nie tylko producenci samochodów prześcigają się w tworzeniu nowoczesnych rozwiązań, dzięki którym są o krok przed konkurencją. W tym swoistym wyścigu zbrojeń nie odstają także producenci części, czego najlepszym przykładem jest firma Bosch, wprowadzająca właśnie na rynek nowy układ ESP dla segmentu premium.

Jeszcze bardziej wydajny układ ESP
Przypomnijmy, że Bosch jako pierwszy producent wprowadził do produkcji seryjnej elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy i od tamtej pory stale go rozwija. Obecna na rynku dziewiąta już generacja tego systemu została właśnie rozbudowana o wyjątkowo wydajną wersję premium.

– Nowy układ ESP 9 premium to optymalna platforma dla zaawansowanych układów wspomagania bezpieczeństwa jazdy – podsumował Gerhard Steiger, prezes działu Chassis Systems Control firmy Bosch. Głównym elementem nowej wersji ESP jest wyjątkowo wydajna pompa powrotna, która wytwarza ciśnienie nie tylko szybko, ale też prawie bezwibracyjnie.

Podczas gdy aktualne układy stabilizacji toru jazdy wykorzystują dwa elementy tłoczące, w układzie ESP dziewiątej generacji jest zintegrowanych w sumie sześć tłoków, które gwarantują bardzo szybki i równomierny wzrost ciśnienia – zarówno przy wysokich, jak i niskich ciśnieniach. Dzięki temu układ może szybko i efektywnie reagować, nie dopuszczając do sytuacji krytycznych, ale także łagodnie interweniować, co jest pożądane w funkcjach takich jak automatyczne hamowanie na suchej nawierzchni czy też układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości ACC z funkcją Stop&Go.

Szczególną wagę przy projektowaniu nowej, dziewiątej już generacji układu, przyłożono do dużej elastyczności. Dlatego zarówno sprzęt, jak i oprogramowanie mają w większości konstrukcję modułową. Wersja podstawowa ESP 9 oferuje kompleksową ochronę w sytuacjach krytycznych. Wersja ESP 9 plus umożliwia dodatkowo realizację szeregu popularnych funkcji wspomagających: od układu wspomagania jazdy na wzniesieniach Hill Hold Control aż do układu adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości ACC (Adaptive Cruise Control) z funkcją Stop&Go. Wersja ESP 9 premium oferuje w zasadzie wszystkie możliwe układy wspomagania: asystent pasa ruchu, asystent hamowania awaryjnego, inteligentny tempomat, ale także funkcje poprawiające bezpieczeństwo i komfort jazdy, jak np. indywidualny dla każdego z kół rozkład momentu obrotowego, tzw. Torque Vectoring i wiele innych. O rodzaju funkcji i zakresie ingerencji lub wspomagania decydują producenci samochodów, nadając określonym markom i modelom indywidualny charakter.

Pomimo wzrostu funkcjonalności układ ESP 9 premium jest mniejszy i o ok. 800 g lżejszy od swojego poprzednika. W ten sposób realizowany jest także ważny cel, jakim jest obniżanie wagi całkowitej nowych modeli. Nowa wersja odznacza się także dłuższą żywotnością dzięki zastosowaniu udoskonalonej pompy powrotnej.

Podobne wiadomości:

Uwaga na wadliwe Suzuki Jimny

Uwaga na wadliwe Suzuki Jimny

Aktualności 2015-08-19

Mercedes i Bosch pracują nad automatycznym parkowaniem

Mercedes i Bosch pracują nad automatycznym...

Technika 2015-06-10

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport