mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Kierowca pod specjalnym nadzorem

Kierowca pod specjalnym nadzorem

Saab pomaga kierowcom w utrzymaniu koncentracji na drodze dzięki systemowi bezpieczeństwa, który monitoruje ruchy oczu i głowy. Jeżeli uwaga kierowcy zanika na tak długo, że może to grozić wypadkiem, uruchamiany zostaje sygnał ostrzegawczy.

Kierowca pod specjalnym nadzorem

Jest wiele sytuacji podczas jazdy, kiedy to kierowca odwraca wzrok od pola przed samochodem. Jedną z nich może być szukanie ulubionej płyty CD, inną zbyt długie przyglądanie się mijanej reklamie albo ciekawskie spojrzenie przy mijaniu kolizji, czy wreszcie poszukiwanie małej przecznicy w nieznanym terenie.

Uwzględniając prędkość jazdy - przy 90 km/h samochód pokonuje 25 metrów
na sekundę - konsekwencje takich sytuacji, nieważne jak niewinnych czy krótkich, mogą być bardzo niebezpieczne. Saab jako pierwszy wprowadza na rynek pionierski system ostrzegania o utracie przez kierowcę uwagi, który ma na celu zapobieganie "błędowi ludzkiemu". Jego działanie opiera się na obserwacji tego, co kierowca robi za kierownicą.

W samochodzie zainstalowane są dwie miniaturowe kamery na podczerwień, które monitorują ruchy oczu i głowy kierowcy. Kiedy spojrzenie kierowcy odwraca się
od tego, co w Saabie nazywane jest "strefą podstawowej uwagi", czyli od centralnej części przedniej szyby, włącza się licznik. Jeżeli oczy i głowa kierowcy nie powrócą do pozycji "prostej" w ciągu około dwóch sekund, rozlegnie się sygnał dźwiękowy.
A jeżeli nie nastąpi po nim reakcja, zadziałają hamulce poprzez układ ESP.

Pomiary i przetwarzanie obrazu podczerwonego obejmują relację pomiędzy kierunkiem wzroku a ruchem głowy. Są one wystarczająco dokładne, aby wykryć, kiedy kierowca patrzy na boczną część drogi przed pojazdem - podczas patrzenia we wsteczne lusterko lub w trakcie skręcania - i uruchamiają sygnał dźwiękowy z odpowiednim opóźnieniem.

Oprogramowanie uwzględnia prędkość jazdy. W ten sposób system rozróżnia jazdę w korku w zatłoczonym mieście i szybszą jazdę pustą autostradą. Przy niskich szybkościach, np. podczas jazdy w mieście, strefa uwagi kierowcy jest szeroka, co umożliwia mu wykonywanie wielu ruchów głową, ale "bufor" czasowy przed włączeniem się sygnału alarmowego jest krótszy. Jazda z wyższą szybkością powoduje powrót do wąskiej strefy uwagi kierowcy i do dłuższego bufora czasowego, możliwego dzięki mniejszemu natężeniu ruchu.

System podczerwieni został wybrany ze względu na wyraźne odwzorowanie obrazu, niezależnie od warunków oświetlenia. W celu zapewnienia maksymalnej dokładności, Saab 9-3 Sport Sedan w wersji testowej i prototypowej wyposażony jest w dwie kamery, z których jedna umieszczona jest u podstawy przedniego słupka po stronie kierowcy, a druga na środku konsoli centralnej. W produkcji masowej będą to bardzo małe urządzenia z mini-obiektywami, które będą całkowicie ukryte pod wykończeniem konsoli.

Poza podwyższeniem bezpieczeństwa jazdy system może także spełniać inne funkcje:
- Ostrzeżenia dla kierowcy. Może monitorować ruchy powiek i oczu, co umożliwia wykrycie senności na podstawie częstotliwości i długości zamykania przez kierowcę oczu.
- Automatyka ustawień w samochodzie. Każda twarz widziana w podczerwieni jest inna i można wprowadzić do pamięci obraz twarzy każdego użytkownika samochodu. Stąd już tylko krok do automatycznego ustawiania foteli, lusterek, położenia kierownicy po zajęciu przez kierowcę miejsca w samochodzie, a nawet ustawienia radia czy temperatury i strumienia powietrza.
- "Inteligentne" poduszki powietrzne. W przypadku poważnej kolizji szybkość napełniania poduszki mogłaby być dostosowana do pozycji głowy kierowcy
i odległości do kierownicy w chwili uderzenia.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport