mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Klimatyzacja w samochodzie - nie tylko na lato!

Klimatyzacja w samochodzie - nie tylko na lato!

Jednym z mitów jest stwierdzenie, iż klimatyzacja służy tylko wygodzie kierowców w sezonie letnim. Jej prawidłowe użytkowanie także podczas mrozów może przyczynić się do większego komfortu jazdy, poprzez zwiększenie widoczności, a co za tym idzie, wpływa to na poprawę bezpieczeństwa.

Klimatyzacja w samochodzie - nie tylko na lato!

W mroźne oszronione poranki zazwyczaj trudno utrzymać przejrzystość szyb samochodu. Wygląda to tak, że w miarę usuwania szronu z zewnętrznej powierzchni szyby, powierzchnia wewnętrzna coraz bardziej pokrywa się rosą, a niekiedy nawet zamarza. Łatwo sobie z tym poradzić, jeśli w samochodzie mamy klimatyzację, tradycyjnie przez wielu kierowców uważaną za przydatną tylko w lecie. Tymczasem układ klimatyzacji, osuszający także powietrze wewnątrz pojazdu, razem z układem ogrzewania może szybko usunąć niepożądaną wilgoć z kabiny samochodu i utrzymać przejrzystość wewnętrznych powierzchni szyb – co ma niebagatelne znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

"Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że układ klimatyzacji jest sprzężony z układem ogrzewania samochodu i dlatego mogą one pracować razem, dzięki czemu powietrze w kabinie samochodu będzie czyste, suche i o pożądanej temperaturze" - mówi Krzysztof Frelek, dyrektor działu części zamiennych Delphi w Europie Wschodniej. Kondensacja pary wodnej na powierzchniach szyb spowodowana jest nadmierną wilgotnością powietrza, także tego we wnętrzu samochodu. Zawarta w powietrzu para wodna skrapla się na zimnych powierzchniach szyb, czyniąc je nieprzezroczystymi. Natomiast układ klimatyzacji usuwa parę wodną z powietrza, zanim zdąży się ona skroplić na szybie, skrapla ją w parowniku i bezpiecznie usuwa na zewnątrz pojazdu.

Zawsze kiedy do samochodu musimy dojść przez kałuże czy w padającym śniegu, wsiadając wnosimy do wnętrza znaczną ilość wilgoci. W nowoczesnym samochodzie pod dywanikami i wykładzinami kryją się kilkucentymetrowe warstwy izolacyjne, które są w stanie zaabsorbować dużo wilgoci. Jeśli nie będziemy jej na bieżąco usuwać włączając klimatyzację, ani samochód nie wyschnie sam w okresie ciepłej i suchej pogody, zawilgocone warstwy izolacyjne zaczną z czasem nieprzyjemnie pachnieć stęchlizną.

Ponieważ klimatyzacja w samochodzie wykazuje swoje zalety nie tylko w sezonie zimowym, należy ją utrzymywać w pełnej sprawności – w tym celu Delphi zaleca uruchamiać klimatyzację przynajmniej na 10 minut tygodniowo bez względu na porę roku.

W systemie chłodzenia klimatyzacji krąży płyn smarujący wszystkie podzespoły, zwłaszcza sprężarkę. Regularne użytkowanie klimatyzacji zapobiega korozji uszczelek gumowych i złącz przewodów, pozwalając uniknąć napraw. Ponowne naładowanie klimatyzacji czynnikiem chłodniczym lub nawet wymiana sprężarki może sporo kosztować.

Komentuj:

~ANDREW 2012-12-27

DOKLADNIE KLIMY POWINNO SIE UZYWAC W LATO JAK I W ZIME A W TYM DRUGIM PRZYPADKU NP. Z WLACZONYM ROWNIEZ OGRZEWANIEM AUTA - REWELACJA. SUPER ODSUSZA SZYBY I ZACHOWUJE ZADANE PARAMETRY

~xxxxxxxxxxx 2011-07-15

Tak było, owszem, w głębokich latach 90. Teraz klima działa nawet przy -20. Przesiądź się na coś nowszego, albo chociaż przeczytaj instrukcję obsługi od jakiegoś współczesnego wozu, zanim zaczniesz obrażać innych!

~Michał 2009-09-03

CO ZA TOTALNIE BREDNIE LUDZIE!! W jakim samochodzie działa klimatazcja w zime?! Totalnie brednie...poniżej 4 stopni na plusie żadna sprężarka się nie załączy bo by ją rosadziło w drobny pył, tak samo skraplacz...żenada.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.