mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Klimatyzacja w samochodzie - nie tylko na lato!

Klimatyzacja w samochodzie - nie tylko na lato!

Jednym z mitów jest stwierdzenie, iż klimatyzacja służy tylko wygodzie kierowców w sezonie letnim. Jej prawidłowe użytkowanie także podczas mrozów może przyczynić się do większego komfortu jazdy, poprzez zwiększenie widoczności, a co za tym idzie, wpływa to na poprawę bezpieczeństwa.

Klimatyzacja w samochodzie - nie tylko na lato!

W mroźne oszronione poranki zazwyczaj trudno utrzymać przejrzystość szyb samochodu. Wygląda to tak, że w miarę usuwania szronu z zewnętrznej powierzchni szyby, powierzchnia wewnętrzna coraz bardziej pokrywa się rosą, a niekiedy nawet zamarza. Łatwo sobie z tym poradzić, jeśli w samochodzie mamy klimatyzację, tradycyjnie przez wielu kierowców uważaną za przydatną tylko w lecie. Tymczasem układ klimatyzacji, osuszający także powietrze wewnątrz pojazdu, razem z układem ogrzewania może szybko usunąć niepożądaną wilgoć z kabiny samochodu i utrzymać przejrzystość wewnętrznych powierzchni szyb – co ma niebagatelne znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

"Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że układ klimatyzacji jest sprzężony z układem ogrzewania samochodu i dlatego mogą one pracować razem, dzięki czemu powietrze w kabinie samochodu będzie czyste, suche i o pożądanej temperaturze" - mówi Krzysztof Frelek, dyrektor działu części zamiennych Delphi w Europie Wschodniej. Kondensacja pary wodnej na powierzchniach szyb spowodowana jest nadmierną wilgotnością powietrza, także tego we wnętrzu samochodu. Zawarta w powietrzu para wodna skrapla się na zimnych powierzchniach szyb, czyniąc je nieprzezroczystymi. Natomiast układ klimatyzacji usuwa parę wodną z powietrza, zanim zdąży się ona skroplić na szybie, skrapla ją w parowniku i bezpiecznie usuwa na zewnątrz pojazdu.

Zawsze kiedy do samochodu musimy dojść przez kałuże czy w padającym śniegu, wsiadając wnosimy do wnętrza znaczną ilość wilgoci. W nowoczesnym samochodzie pod dywanikami i wykładzinami kryją się kilkucentymetrowe warstwy izolacyjne, które są w stanie zaabsorbować dużo wilgoci. Jeśli nie będziemy jej na bieżąco usuwać włączając klimatyzację, ani samochód nie wyschnie sam w okresie ciepłej i suchej pogody, zawilgocone warstwy izolacyjne zaczną z czasem nieprzyjemnie pachnieć stęchlizną.

Ponieważ klimatyzacja w samochodzie wykazuje swoje zalety nie tylko w sezonie zimowym, należy ją utrzymywać w pełnej sprawności – w tym celu Delphi zaleca uruchamiać klimatyzację przynajmniej na 10 minut tygodniowo bez względu na porę roku.

W systemie chłodzenia klimatyzacji krąży płyn smarujący wszystkie podzespoły, zwłaszcza sprężarkę. Regularne użytkowanie klimatyzacji zapobiega korozji uszczelek gumowych i złącz przewodów, pozwalając uniknąć napraw. Ponowne naładowanie klimatyzacji czynnikiem chłodniczym lub nawet wymiana sprężarki może sporo kosztować.

Komentuj:

~ANDREW 2012-12-27

DOKLADNIE KLIMY POWINNO SIE UZYWAC W LATO JAK I W ZIME A W TYM DRUGIM PRZYPADKU NP. Z WLACZONYM ROWNIEZ OGRZEWANIEM AUTA - REWELACJA. SUPER ODSUSZA SZYBY I ZACHOWUJE ZADANE PARAMETRY

~xxxxxxxxxxx 2011-07-15

Tak było, owszem, w głębokich latach 90. Teraz klima działa nawet przy -20. Przesiądź się na coś nowszego, albo chociaż przeczytaj instrukcję obsługi od jakiegoś współczesnego wozu, zanim zaczniesz obrażać innych!

~Michał 2009-09-03

CO ZA TOTALNIE BREDNIE LUDZIE!! W jakim samochodzie działa klimatazcja w zime?! Totalnie brednie...poniżej 4 stopni na plusie żadna sprężarka się nie załączy bo by ją rosadziło w drobny pył, tak samo skraplacz...żenada.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Ford ostrzeże przed jazdą
Ford ostrzeże przed jazdą "pod prąd"
Ford przedstawia innowacyjny system Wrong Way Alert, który ostrzeże kierowcę o wjeździe "pod prąd" na autostradę. Niestety na razie Polacy nie będą mogli sprawdzić działania tego układu.