mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Klocki, tarcze - ważny układ hamulcowy

Klocki, tarcze - ważny układ hamulcowy

Choć najnowsze samochody dysponują coraz bardziej nowoczesnymi technologiami, mającymi zapewnić nam bezpieczeństwo podczas jazdy, bez sprawnego układu hamulcowego na nic by się one zdały. A nie byłoby sprawnych hamulców bez ich podstawowych elementów - klocków oraz tarcz hamulcowych.

Klocki, tarcze - ważny układ hamulcowy
Mocny silnik, dynamiczny samochód, który dysponuje świetnymi właściwościami jezdnymi, do tego wysoki poziom komfortu, jaki panuje wewnątrz auta - któż by pogardził tak zdefiniowym samochodem. Jednak wszystkie powyższe elementy okazują się niewiele warte, gdy nie idą z nimi w parze sprawne i efektywne hamulce. Dlatego też niezwykle istotne jest właściwe serwisowanie tego układu, dobór odpowiednich podzespołów i ich należyta wymiana.

Wymiana klocków
Klocki hamulcowe są tym elementem, który zużywa się najszybciej w układzie hamulcowym i który najczęściej podlega wymianie. Z reguły zużywają się one szybciej niż tarcze hamulcowe, z tego też względu nie jest konieczna zawsze wymiana obu tych części jednocześnie. Nie znaczy to jednak, że doboru klocków możemy dokonywać całkowicie w oderwaniu od tarcz.

Niewłaściwe dopasowanie klocków do tarcz może powodować szybsze zużywanie poszczególnych elementów, ale i gorsze działanie całego układu. Na przykład zbyt miękkie klocki zamontowane do tarcz wyprodukowanych z twardych stopów może w efekcie spowodować znaczne obniżenie efektywności hamowania oraz ich szybsze zużycie. Złe dopasowanie może również wywoływać nieprzyjemne piski. Te różnice jeszcze bardziej dają o sobie znać, gdy tarcze wykonane są z niestandardowych materiałów np. przeznaczone do jazdy sportowej i wyczynowej. Aby uniknąć takich zjawisk, najlepiej montować oba elementy układu jednej marki. Dobrej jakości klocki posiadają specjalną warstwę pomiędzy płytką nośną a materiałem ciernym, która tłumi drgania oraz wzmacnia dodatkowo połączenia pomiędzy płytką a okładziną.

Skoro hamulce mają decydować o naszym i naszych bliskich bezpieczeństwie, nie powinniśmy oszczędzać na podzespołach tego układu. To ważne, bowiem na rynku wybór klocków hamulcowych jest przeogromny. Pamiętajmy, że tanie produkty bez stosownych certyfikatów nie będą zapewniały pożądanej skuteczność hamowania ani żywotności. Zgodnie z prawem wszystkie klocki powinny obecnie posiadać homologację ECE R90 określającą standardy jakościowe. Oznaczenie o certyfikacji powinno znajdować się na opakowaniu oraz na tylnej części klocka. Norma ta nie jest jednak zbyt surowa i jeśli jeździmy pojazdem z mocnym silnikiem i często podróżujemy autostradami, na których rozwijamy duże prędkości, warto zastanowić się wręcz nad produktami renomowanych marek z grupy premium.

Przy trafnym zakupie części zamiennych najczęściej z pomocą przychodzi nam siedemnastoznakowy numer VIN producenta pojazdu. W przypadku klocków hamulcowym nieodzowna może się także okazać informacja, jaki konkretnie system hamulcowy zastosowany jest w naszym samochodzie. Może być bowiem tak, że w obrębie jednego modelu występują różne systemy, do których pasują zupełnie różne klocki.
 
Tarcze hamulcowe
Każdorazowo podczas wymiany klocków należy się przyjrzeć, w jakim stanie są tarcze hamulcowe. Dopuszczalne są niewielkie rowki obwodowe, ale już różne jej grubości na jednej średnicy powinny być wyrównane - oczywiście w wyspecjalizowanym w takich czynnościach serwisie. Tarcze powinny być również przeszlifowane, gdy skorodują na powierzchni ciernej. Absolutnie niedopuszczalne są uszkodzenia w postaci pęknięć, wyszczerbień czy wybrzuszeń.

Należy pamiętać, że faktyczny stan techniczny tarczy powinien być oceniony przez doświadczonego mechanika, który zadecyduje o jej wymianie bądź możliwości dalszego używania. Zużyte i uszkodzone tarcze nigdy nie będą dobrze współpracowały z klockami. Z pewnością bezpieczniej jest wymienić elementy układu hamulcowego o jeden raz za dużo, niż stracić możliwość wyhamowania samochodu w przypadku tej jednej decydującej o naszym zdrowi i życiu najważniejszej sytuacji.

Wymiana klocków – kiedy i jak
W niektórych samochodach informacja o konieczności wymiany klocków na nowe sygnalizowana jest odpowiednią kontrolką bądź informacją wyświetlaną przez komputer pokładowy. Są też klocki wyposażone w czujniki zużycia oraz dodatkowo w specjalne blaszki, które przy minimalnej grubości oklein ciernych ocierają o tarcze hamulcowe i wydają charakterystyczny dźwięk. Trudno jednoznacznie określić, po jakim przebiegu klocki i tarcze będą musiały być wymienione. Zależy to od ich jakości, specyfikacji i od indywidualnego stylu jazdy kierowcy. Niemniej jednak stan układu hamulcowego powinien być sprawdzany każdorazowo podczas standardowych przeglądów technicznych pojazdu. Bezpieczeństwa nie da się przecenić.

Podczas wymiany klocków powinno dokonać się jeszcze kilku czynności. - Poza dokładnym oczyszczeniem elementów należy sprawdzić m. in. stan zacisku, tłoczka cylindra hamulcowego, szczęk oraz działanie rozpieraków i cylinderków hamulcowych, stan elementów gumowych, odpowietrzenie układu oraz poziom i właściwości płynu hamulcowego – tłumaczy Artur Szydłowski, ekspert Motointgrator.pl.

Ważna jest także kwestia płynów w układzie hamulcowym. - Większość płynów produkowanych jest na bazie glikolu, substancji silnie higroskopijnej pobierającej wodę z otoczenia, która znacznie obniża temperaturę wrzenia płynu. Minimalna dopuszczalna temperatura wynosi 180 st.C. Podczas częstego hamowania zużyty płyn ulega przedwczesnemu zagotowaniu, co prowadzi do znacznego spadku jego wydajności, dlatego nie dochodzi do przekazywania odpowiedniego ciśnienia hydraulicznego. W efekcie skuteczność hamowania może drastycznie spaść” – dodaje Artur Szydłowski.

W nowych kompletach dobrych klocków hamulcowych mogą znajdować się także specjalne zestawy montażowe zawierające, w zależności od budowy konkretnego systemu, sprężyny, jednorazowe śruby, trzpienie i kołki mocujące czy też wskaźniki zużycia.  Doświadczeni mechanicy wiedzą, że nawet jeśli stare elementy wyglądają na niezniszczone, to z powodu korozji, przegrzania, zmęczenia materiału mogą być niesprawne i dlatego powinno się je bezwzględnie wymienić. Na koniec montażu mechanizm zabezpiecza się specjalnym smarem miedzianym. Bardzo ważną zasadą jest również konieczność wymieniania klocków i tarcz parami na jednej osi, co pozwala na równomierne ich zużywanie się i rozkład sił hamowania.

Dotarcie po wymianie
Każdorazowo bezpośrednio po wymianie klocków czy tarcz nie wolno szarżować samochodem. Elementy te muszą się ze sobą dotrzeć i optymalnie dopasować, aby uzyskały wymaganą efektywność działania. Dlatego po wyjeździe z serwisu przez kilkadziesiąt kilometrów należy jeździć wolniej i delikatnie hamować, aby nie okazało się, że zabrakło nam kawałka drogi do bezpiecznego zatrzymania samochodu.

Podobne wiadomości:

Jak dobrze wybrać klocki i tarcze hamulcowe?

Jak dobrze wybrać klocki i tarcze hamulcowe?

Serwis auta 2016-09-08

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport