mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Kłopotliwe ściąganie

Kłopotliwe ściąganie

Gdy podczas jazdy poczujemy, że kierownica zaczyna nam lekko wibrować, a po puszczeniu jej samochód zaczyna samoczynnie zbaczać z toru jazdy to najprawdopodobniej dopadło nas tzw. "ściąganie". Może nas czekać kosztowna naprawa.

Kłopotliwe ściąganie
Samochód utrzymuje idealny tor jazdy w momencie gdy wszystkie elementy zarówno podwozia jak i nadwozia są sprawne. Każda usterka układu jezdnego spowoduje momentalną tendencję do ściągania samochodu w lewo lub prawo. Przyczyn może być wiele. Przyjrzymy się kilku z nich i zobaczymy w jaki sposób najlepiej się ich pozbyć. Na pewno nie obędzie się bez wizyty w warsztacie.

Pierwszym podejrzanym w związku ze ściąganiem samochodu może zostać ogumienie. Najczęściej odkrywamy wadę po wymianie ogumienia po sezonie. Może się to pojawić gdy zamienimy opony z przedniej osi na tylną. Nierównomierne zużycie ogumienia powstaje w wyniku różnych kątów i zbieżności na każdym z kół. Najprostszym sposobem na wyeliminowanie problemu to zakup nowych opon. Można jeszcze spróbować zamienić oponę lewą z prawą. Jednak objawy mogą wtedy wystąpić w drugą stronę. W kwestii ogumienia także zbyt szerokie i niskie opony mogą wywołać efekt ściągania odczuwalny najbardziej na dziurawych drogach.

Będąc przy oponach warto sprawdzić czy przypadkiem układ hamulcowy nie jest winny. Mogło dojść do zapieczenia zacisku hamulcowego, tłoczka bądź klocka. Najprostszym testem jest sprawdzenie temperatury elementów na każdym kole po krótkiej jeździe.

Mniej optymistyczna, za to całkiem realna wersja (z powodu jakości naszych dróg) to uszkodzenie układu zawieszenia. Ściąganie może być spowodowane poprzez wybicie sworzni wahacza, a także tulei metalowo gumowych. Objawia się to mocnym ściąganiem kierownicy podczas przyspieszania i hamowania. Czasami efekt jest potęgowany poprzez występowanie luzów w układzie, ale pojawi się także gdy ich nie ma. Wtedy powinniśmy pojechać skontrolować zbieżność. Po skorygowaniu tych ustawień ściąganie powinno ustąpić. Gdy się to nie uda pozostaje wymiana poszczególnych elementów zawieszenia, a to może być już kosztowna zabawa. Sprawdzając układ zawieszenia warto też spojrzeć na stan układu kierowniczego. Także tutaj występują luzy i to one mogą być przyczyną ściągania i nieprecyzyjnego prowadzenia. Często uszkodzona jest końcówka drążka kierowniczego. Gorzej, gdy naprawy wymaga przekładnia. Na szczęście jest sporo warsztatów oferujących regenerację.

Rzadko zwraca się na to uwagę, ale także nieodpowiednio wykonana naprawa blacharska może także być powodem problemów z układem jezdnym. Nawet przy stłuczce mogą przestawić się bazowe punkty geometrii, a między osiami nie będzie równoległości. Naprawy takich usterek są uciążliwe i kosztowne. Gdy uda się doprowadzić wszystko do normy może się okazać, że kilka elementów zawieszenia wymaga wymiany z powodu dopasowania do poprzedniego stanu.

Podobne wiadomości:

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów autonomicznych

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów...

Technika 2016-03-15

Komentuj:

~karolu b 2010-06-14

sam masz nierowne cisnienie... pod sufitem

~sdf 2010-06-09

Jeszcze nierównomierne obciążenie samochodu, w przypadku starszych aut.

~karol b. 2010-06-09

no a najprostsza przyczyna? że po prostu jest różny poziom ciśnienia w oponach? najlepiej od razu kupować nowe opony, jechać do mechanika...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport