mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Kolejny airbag dla naszego bezpieczeństwa

Kolejny airbag dla naszego bezpieczeństwa

Już wkrótce o nasze bezpieczeństwo dbać będzie jeszcze jedna poduszka powietrzna. General Motors w trzech swoich modelach - Buick Enclave, GMC Acadia i Chevrolet Traverse - wprowadził kolejny rodzaj poduszki powietrznej. Centralnie umieszczona ma chronić kierowcę i przedniego pasażera podczas zderzeń bocznych.

Kolejny airbag dla naszego bezpieczeństwa
Jest to pierwsza tego typu poduszka powietrzna w branży motoryzacyjnej. W przypadku uderzenia przez inny pojazd w boczną część nadwozia będzie chroniła kierowcę i pasażera siedzącego z przodu po stronie przeciwnej do tej, po której siedzi kierowca lub pasażer.

W wyniku uderzenia przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie napełnia się gazem po prawej stronie fotela kierowcy i przyjmuje położenie pomiędzy przednim rzędem siedzeń w pobliżu centralnej części pojazdu. Nowa poduszka powietrzna o zamkniętej konstrukcji cylindrycznej została zaprojektowana w celu zapewnienia ochrony kierowcy podczas uderzenia przez inny pojazd w boczną część nadwozia od strony pasażera w przypadku, gdy w kabinie pasażerskiej znajduje się wyłącznie kierowca. System sprawdza się również w roli poduszki absorbującej energię pomiędzy kierowcą a pasażerem siedzącym z przodu w przypadku uderzenia w bok pojazdu zarówno od strony kierowcy, jak i pasażera. Oczekuje się, że poduszka powietrzna zapewni odpowiednią ochronę również podczas dachowania pojazdu.

Analiza bazy danych systemu gromadzenia informacji o wypadkach drogowych (FARS) opracowanego przez amerykańską Krajową Agencję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) wykazała, że uderzenia w boczną część nadwozia po stronie przeciwnej do tej, po której siedzi kierowca lub pasażer – przed skutkami których chroni przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie – stanowiły 11 procent wszystkich śmiertelnych wypadków z udziałem osób zapiętych w pasy bezpieczeństwa w kolizjach (bez dachowania) samochodów z rocznika modelowego 1999 lub nowszych w latach 2004-2009. Przypadki śmiertelne, w których podróżujący znajdowali się po przeciwległej stronie pojazdu w odniesieniu do miejsca uderzenia, stanowią również 29 procent wszystkich śmiertelnych zderzeń bocznych z udziałem pasażerów zapiętych w pasy bezpieczeństwa.

Przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie znajdzie się w wyposażeniu modeli Buick Enclave, GMC Acadia i Chevrolet Traverse, czyli crossoverów średniej wielkości w wersjach z roku modelowego 2013. Nowy element bezpieczeństwa będzie oferowany w standardzie w modelach Acadia i Traverse z elektrycznie regulowanymi fotelami oraz we wszystkich wersjach modelu Enclave.

Szacuje się, że przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie przyczyni się do uzyskania lepszych wyników w testach zderzeniowych. Wspomniane crossovery średniej wielkości w wersjach z rocznika modelowego 2012 uzyskały ogólny wynik pięciu gwiazdek oraz pięć gwiazdek za zderzenie boczne w ramach Programu Oceny Nowych Samochodów realizowanego przez amerykańską Krajową Agencję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA), a także tytuł 2011 Top Safety Pick od amerykańskiego Instytutu Ubezpieczeniowego Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS).



Podobne wiadomości:

Takata wymieni 40 mln poduszek

Takata wymieni 40 mln poduszek

Aktualności 2016-05-05

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport