mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Koniec ciężkiego akumulatora

Koniec ciężkiego akumulatora

Nie dość, że są ciężkie to jeszcze zajmują dużo miejsca i są mało wydajne. Mowa jest tutaj o tradycyjnych akumulatorach, które są odpowiedzialne za zasilanie samochodu. Już niedługo się to zmieni za sprawą Porsche.

Koniec ciężkiego akumulatora

Porsche jest pierwszym producentem samochodów, który oprócz tradycyjnego akumulatora będzie oferować baterię litowo-jonową. Ważąc mniej niż sześć kilogramów jest ona o 10 kg lżejsza od tradycyjnego akumulatora o pojemności 60Ah.

Nowy wynalazek pojawi się na początku przyszłego roku w modelach takich jak Porsche 911 GT3, 911 GT3 RS oraz Boxster Spyder. Nowoczesny, ultralekki akumulator będzie dostępny jako opcja za dopłatą. Po zamówieniu oba elementy i tak są dostarczane razem, zatem można samemu zadecydować w jaki sposób będzie zasilany samochód. Bateria litowo-jonowa ze względu na swoją konstrukcję posiada jednak pewne ograniczenia. Jej pojemność znacznie się ogranicza przy temperaturach poniżej 0 stopni Celsjusza.

Pierwszym i głównym powodem powstania litowo-jonowego akumulatora była odwieczna walka z wagą. A autach nastawionych na ekstremalną jazdę takich jak 911 GT3 RS czy Boxster Spyder każdy kilogram mniej to lepszy rozkład mas oraz poprawa właściwości jezdnych.

Akumulator litowo jonowy pod względem długości i szerokości jest taki sam jak tradycyjna bateria w samochodzie. Różni się jedynie wysokością, niższą o 70 milimetrów. Miejsce podłączenia klem pozostało bez zmian, a sam akumulator został zaprojektowany tak by można było łatwo go wymienić np. podczas jazd na torze.

Nominalna pojemność 18Ah w akumulatorze litowo-jonowym jest nie tylko porównywalna z 60Ah w tradycyjnym akumulatorze, ale w niektórych momentach nawet lepsza. W konwencjonalnym akumulatorze tylko około 30 procent całej pojemności może być w danej chwili używane podczas gdy w baterii litowo-jonowej nie ma takich ograniczeń. Dzięki swojej budowie oferuje niemal 100 procent pojemności. Jest to ważne przede wszystkim podczas uruchamiania silnika. Co więcej proces ładowania baterii litowo-jonowych przebiega dużo szybciej plus liczba cykli ładujących i rozładowujących, która dużo mniej wpływa na pojemność baterii i samo-rozładowywanie się akumulatora.

Technologia opracowana przez Porsche jest całkowicie nowatorska. Akumulator jest zbudowany z warstwy włókna węglowego oraz fosforanów żelaza z ceramiczną warstwą zanurzoną w elektrolicie. W porównaniu z innymi konstrukcjami baterii litowo-jonowych ta posiada lepsze parametry. Lekka bateria jest zbudowana z czterech komórek oraz zintegrowanej elektroniki, która zapobiega rozładowywaniu oraz pilnuje żeby w razie potrzeby była doładowana. Gdy akumulator zbyt mocno się rozładuje kierowca zostanie powiadomiony sygnałem dźwiękowym.

Superlekki akumulator z Porsche z pewnością już niebawem zostanie zaadaptowany do innych samochodów koncernu. Na razie jednak jest dostępny w trzech modelach i po doliczeniu podatków kosztuje 10 tysięcy złotych.

Zobacz koniecznie: Wszystko o Porsche
Tematy w artykule: Porsche akumulator 911 gt3 911 gt3 rs Boxster Spyder

Podobne wiadomości:

Porsche 911 RSR 2017 - broń doskonała

Porsche 911 RSR 2017 - broń doskonała

Premiery 2016-11-17

Porsche Panemera - obwieszona ekskluzywnymi dodatkami

Porsche Panemera - obwieszona ekskluzywnymi...

Aktualności 2016-07-29

Komentuj:

~krzys 2009-12-06

Zawsze jest to postęp. Tego typu baterie można zastosować na pewno nie tylko w samochodach.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport