mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Koniec z rysami na lakierze

Koniec z rysami na lakierze

Nie ma chyba nic gorszego jak na nowym lakierze samochodu pojawiają się ryski. Na szczęście nowoczesne rozwiązania sprawiają, że tego typu problemy będą znikać. Samoczynnie.

Koniec z rysami na lakierze
Nowy lakier w samochodach w zależności od technologii stosowanej przez producenta ma od 100-200 mikronów. Wszystko zależy nie tylko od modelu, ale także od części karoserii. Najprostszym sposobem na "załatwienie" lakieru w samochodzie jest korzystanie z myjni automatycznych. Wystarczy zaledwie kilka takich zabiegów, a na błyszczącej karoserii pojawią się płytkie i gęste zarysowania.

Nissan opracował ciekawą technologię, dzięki której tego typu uszkodzenia lakieru będą się naprawiać same. Na karoserii samochodu znajduje się kilka warstw lakieru przykrytych warstwą bezbarwną. To właśnie na niej pojawiają się koliste zarysowania. Nissan opracował lakier w którym powłoka bezbarwna została wykonana z bardzo gęstego materiału żywicznego. Dzięki niej przy ciepłej temperaturze ubytki będą się wypełniać same. W nowych autach Nissana technologia ma pracować co najmniej trzy lata. Nie wiadomo jednak nic na temat możliwości położenia takiej warstwy na inne lakiery.

Mercedes ma z kolei całkiem inny pomysł na ochronę lakieru. Od około sześciu lat w cenniku oferowane są lakiery oparte na nanotechnologii. Lakiery ceramiczne składają się z cząsteczek mniejszych niz jedna milionowa milimetra, tworzących bardzo gęstą siatkę o wysokiej twardości. Niemcy przeprowadzali testy opierając się o normy DIN. W laboratorium myto samochód za pomocą wody z domieszką drobnego pyłu. Po próbach porównano lakier ceramiczny i standardowy i okazało się, że połysk jest o 40 procent większy w przypadku aut pomalowanych pierwszym lakierem.

Lakiery obecnie stosowane w samochodach, ze względów ekologicznych są oparte na wodzie, przez są mniej trwałe niż w przypadku lakierów używanych kiedyś. Dlatego sensowny jest zakup i dopłata do lakieru metalizowanego.

Najlepszym sposobem na ochronę lakieru jest nałożenie warstwy ochronnej z wosku lub specjalnej powłoki teflonowej opartej na nanotechnologii. Nałożona warstwa wyrównuje drobne rysy i ubytki w lakierze przez co staje się on bardzo gładki. To z kolei sprawia, że będzie dłużej czysty bowiem brud przykleja się do wgłębień w powłoce lakierniczej. Aby lakier w naszym samochodzie był lśniący przez lata należy przede wszystkim unikać myjni automatycznych. Nawet najnowsze myjnie bardzo brutalnie obchodzą się z lakierem i nie ma sposobu żeby po kilku wizytach nie pozostawiły po sobie trwałych śladów. Podczas mycia ręcznego także należy obchodzić się delikatnie. W przypadku zabrudzenia karoserii zaschniętym błotem, należy stopniowo rozmiękczać je zanim przy pełnym ciśnieniu wody zostanie "zdjęte" z lakieru. Myjnie ciśnieniowe na stacjach benzynowych bardzo często korzystają z agresywnych środków, które niekoniecznie są wskazane dla nowego lakieru.

Podobne wiadomości:

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne światła ze Stuttgartu

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne...

Technika 2016-12-02

Mercedes AMG GT R – znamy polskie ceny

Mercedes AMG GT R – znamy polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Komentuj:

~lakier rysy 2012-02-11

a unas w guben są super myjnie nie to co po polskiej stronie że czasami lakier jest porysowany.wguben na berliner strasse jest myjnia nowa,myje autka cacy i nie trzeba sie stresować że coś nie będzie tak.podobnie na cottbuser strasse ,oraz przy stacji benzynowej shell.pracuje tutaj ,mieszkam więc stać mnie na myjnie w de.pozdrawiam kumpli z krapkowic.

~roberto 2009-12-04

kolo jakies bzdury wierutne wypisujesz. na moim oplu astrze mierzylem powloke w lakierni i miala 130 mikronow wiec nie wiem skad czerpiesz takie dane

~cat@op.pl 2009-12-03

Takich bzdur na temat lakierów dawno nie czytałem! Na przyszłość proponuje autorowi konsultacje z kimkolwiek z branży lakierniczej... 1. Na nowych samochodach ŁĄCZNA grubość powłoki lakierniczej (podkład+kolor bazowy+lakier) to średnio 80 mikronów. 100-200 mik. to mają samochody brudne - łącznie z tym brudem :-) 2. ciekawe co to jest "ciepła temperatura" :-))), którą wymyślił "nissan" - świetne tłumaczenie 3. "pomysł" mercedesa na taki lakier jest już praktykowany w Polsce (nie jest to pomysł mercedesa) i faktycznie nie tylko 40% wyższego połysku, ale i twardość i elastyczność się poprawia. Dodatkową cechą jest zmniejszenie o ponad 70% "glonienia" elementów będących ciągle pod wodą! 4. {Lakiery obecnie stosowane w samochodach, ze względów ekologicznych są oparte na wodzie} - no tu to ubawiłem się do łez, zwłaszcza przy uzasadnieniu zakupu lakieru metalizowanego. Panie autorze: nikt nie maluje samochodów lakierami wodnymi. Wszystkie wyroby nawierzchniowe są ROZPUSZCZALNIKOWE 2K - bez względu na solid czy metalic. Element tzw. "wodny" to tylko bardzo cienka warstwa bazowa (kolor). 5. Opinii autora o myjniach nie będę komentował - chyba zacznę myć moje auta gąbką moczoną w wiadrze :-)))))

Kamil_pl 2009-11-30

według tego artykułu żadna myjnia nie jest odpowiednia dla naszego samochodu.... a co do myjni automatycznych to widze, że autor jest daleko w tyle co do jakości świadczonych usług przez nowoczesne myjnie... Pozdrawiam

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
BMW serii 5 2017 - znamy ceny nowego modelu
BMW serii 5 2017 - znamy ceny nowego modelu
Polski importer samochodów BMW przedstawił dziś cennik nowej "piątki". Auto będzie dostępne w salonach od 11 lutego 2017.