mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Kontrola odległości i bezpieczeństwo

Kontrola odległości i bezpieczeństwo

Adaptacyjny tempomat umożliwiający automatyczne sterowanie odległością wobec poprzedzającego auta weszło do seryjnej produkcji jako opcja w Chryslerze 300C. System oparty jest na czujniku podczerwieni i zapewnia trzymanie niezmiennej odległości wobec samochodu jadącego przed kierowcą.

Kontrola odległości i bezpieczeństwo

ACC rejestruje pojazdy podróżujące po tym samym pasie jazdy i w tym samym kierunku, określając odległość, jak też odpowiednią prędkość względną. Poza czujnikiem podczerwieni system opracowuje także dane pochodzące od czujników prędkości, schodzenia z kursu i kąta skrętu kierownicy. Na drodze odpowiednich ingerencji w pracę silnika i funkcjonowanie hamulców ACC zapewnia niezmienność odległości wobec pojazdu poprzedzającego, dostosowując prędkość własnego samochodu.

Kierowca może włączać i wyłączać system wedle woli i pozostaje jedynym odpowiedzialnym za zachowanie swego auta w ruchu drogowym.

System ACC Helli opiera się na technologii sensoryki podczerwieni i stanowi rozszerzenie funkcji typowego tempomatu. Za działanie ACC odpowiada technologia optoelektroniczna. Określa ona czas, jaki potrzebuje światło, by pokonać określoną odległość zgodnie z technologią LIDAR (Light detection and measuring, wykrywanie i pomiar światła). Emitowany jest krótki impuls światła, a jego odbicie jest rejestrowane za pomocą szybkiej elektroniki pomiarowej. W normalnych warunkach pogodowych czujnik ma zasięg do 150 m.

Hella pracuje obecnie nad rozwojem tego typu urządzeń. Inżynierowie pracują obecnie nad 24 gigahercowym radarem połączonym z kamerą i technologią sensoryki ultradźwiękowej w celu stworzenia systemu przewidującego kolizję. W momencie gdy wykryje on obiekt, który z wysokim prawdopodobieństwem jest na kursie kolizyjnym, we wczesnej fazie uruchamia aktywne systemy ochronne i wywołuje pewne funkcje. Jeśli kolizja jest nieunikniona, uruchamiany jest też automatycznie układ hamulcowy, przez co zakres kolizji zostaje zmniejszony.

Ciągły rozwój systemów wsparcia kierowcy znajduje odzew w kampanii Unii Europejskiej „eSafety”. Celem tej kampanii jest redukcja o połowę liczby śmiertelnych wypadków do roku 2010.

Czytaj także:

Innowacyjne lampy w BMW 5 (2007-04-18)

Inteligentne reflektory przyszłości (2007-04-12)

Parkowanie bez problemów (2006-11-23)

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport