mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Kontrola odległości i bezpieczeństwo

Kontrola odległości i bezpieczeństwo

Adaptacyjny tempomat umożliwiający automatyczne sterowanie odległością wobec poprzedzającego auta weszło do seryjnej produkcji jako opcja w Chryslerze 300C. System oparty jest na czujniku podczerwieni i zapewnia trzymanie niezmiennej odległości wobec samochodu jadącego przed kierowcą.

Kontrola odległości i bezpieczeństwo

ACC rejestruje pojazdy podróżujące po tym samym pasie jazdy i w tym samym kierunku, określając odległość, jak też odpowiednią prędkość względną. Poza czujnikiem podczerwieni system opracowuje także dane pochodzące od czujników prędkości, schodzenia z kursu i kąta skrętu kierownicy. Na drodze odpowiednich ingerencji w pracę silnika i funkcjonowanie hamulców ACC zapewnia niezmienność odległości wobec pojazdu poprzedzającego, dostosowując prędkość własnego samochodu.

Kierowca może włączać i wyłączać system wedle woli i pozostaje jedynym odpowiedzialnym za zachowanie swego auta w ruchu drogowym.

System ACC Helli opiera się na technologii sensoryki podczerwieni i stanowi rozszerzenie funkcji typowego tempomatu. Za działanie ACC odpowiada technologia optoelektroniczna. Określa ona czas, jaki potrzebuje światło, by pokonać określoną odległość zgodnie z technologią LIDAR (Light detection and measuring, wykrywanie i pomiar światła). Emitowany jest krótki impuls światła, a jego odbicie jest rejestrowane za pomocą szybkiej elektroniki pomiarowej. W normalnych warunkach pogodowych czujnik ma zasięg do 150 m.

Hella pracuje obecnie nad rozwojem tego typu urządzeń. Inżynierowie pracują obecnie nad 24 gigahercowym radarem połączonym z kamerą i technologią sensoryki ultradźwiękowej w celu stworzenia systemu przewidującego kolizję. W momencie gdy wykryje on obiekt, który z wysokim prawdopodobieństwem jest na kursie kolizyjnym, we wczesnej fazie uruchamia aktywne systemy ochronne i wywołuje pewne funkcje. Jeśli kolizja jest nieunikniona, uruchamiany jest też automatycznie układ hamulcowy, przez co zakres kolizji zostaje zmniejszony.

Ciągły rozwój systemów wsparcia kierowcy znajduje odzew w kampanii Unii Europejskiej „eSafety”. Celem tej kampanii jest redukcja o połowę liczby śmiertelnych wypadków do roku 2010.

Czytaj także:

Innowacyjne lampy w BMW 5 (2007-04-18)

Inteligentne reflektory przyszłości (2007-04-12)

Parkowanie bez problemów (2006-11-23)

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Policja podsumowuje długi weekend
Policja podsumowuje długi weekend
Kolejny długi weekend za nami. Pomimo tego, że nad bezpieczeństwem podróżujących czuwało kilka tysięcy funkcjonariuszy - statystyki nadal są przerażające.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic