mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Kontroluj olej w automacie

Kontroluj olej w automacie

Serwis, a przede wszystkim wymiana automatycznej skrzyni biegów, z reguły związana jest z ogromnymi kosztami. Jak się przed tym bronić? Podstawową czynnością jest regularna wymiana oleju w tym skomplikowanym mechanizmie.

Kontroluj olej w automacie
Pierwsze oznaki podpowiadające, że coś niedobrego może dziać się z automatyczną przekładnią, często są bagatelizowane przez kierowców. Niepewne lub opóźniające się zmiany przełożeń podczas jazdy, to niewątpliwe sygnały o możliwej awarii tego mechanizmu. Najłatwiej wyłapać je wtedy, kiedy podczas zmian dochodzi do niewielkich szarpnięć lub kiedy synchronizatory nie trafiają we właściwe obroty silnika. Mocno odczuwalne jest to podczas niskich temperatur. Jak temu zaradzić? Powinniśmy zacząć od sprawdzenia kondycji oleju przekładniowego. Z czasem olej traci swoje właściwości smarne oraz skład chemiczny, traci tzw. lepkość. Tworzą się w nim piana i osad, które mogą powodować powyższe problemy. Zabrudnony olej przedostaje się do układu sterowania, siłowników sprzęgieł oraz hamulców powodując ich nadmierne zużycie. To z kolei podwyższa ryzyoko wystąpienia awarii całego mechanizmu.

Zanim jednak opróżnimy z przekładni "przepracowany" olej i nalejemy nowy, warto sprawdzić jego ilość w układzie. Czasami zdarza się, że powodem niewłaściwego działania automatycznej przekładni nie jest wcale wyeksploatowany olej, a właśnie jego niski poziom.

Niezwykle trudno jest określić właściwą temperaturę oleju w skrzyni, dlatego pomiaru powinniśmy dokonać albo po przejechaniu około 20 kilometrów albo po kilkunastominutowej jeździe po mieście. Po 5 minutowej przerwie na postoju (z włączonym silnikiem i ustawieniu pozycji drążka biegów na "N" lub "P"), możemy już dokonać pomiaru. Jeżeli stan jest poniżej minimalnych wartości powoli dolewamy oleju przekładoniowej, zachowując przy tym uwagę, że dolewany środek smarny powinien mieć specyfikację zgodną  z typem oleju znajdującym się już w układzie. Dokładnie tak samo jak jak w przypadku olejów silnikowych wyróżniamy trzy grupy olejów przekładniowych: syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Trzeba pamiętać także o przestrzeganiu typu oleju, jaki zaleca konkretny producent. Informacje na ten temat najczęściej znajdują się w książce serwisowej pojazdu.  

Jeśli po uzupełnieniu oleju objawy nie ustąpiły lub mamy świadomość, że olej w skrzyni biegów może być po prostu zużyty, wówczas nie pozostaje nic innego jak jego wymiana. Przed opróżnieniem, podczas pracy jednostki na biegu jałowym warto dodać dedykowane do skrzyń środki oczyszczające. Bez problemu można je nabyć na stacji benzynowej lub profesjonalnych serwisach. Ich zadaniem jest oczyszczenie przekładni z osadu pomiędzy mechanizmami przekładni i chłodnicą oleju. Po kilku minutach pracy środek czyszczący zlewany jest razem z olejem przekładniowym. Pamiętajmy - przy każdej wymianie oleju przekładniowego zalecana jest wymiana filtra.

Dla określonego typu i modelu skrzyni, każdy producent przekładni automatycznych określa przebieg kilometrów, przy jakim powinna być przeprowadzona wymiana oleju wraz z filtrem. Granice użyteczności są mocno rozbierzne. Wahają się od 30 000 do nawet 100 000 kilometrów. Przy intensywnej eksploatacji (częsta jazda w mieście lub dynamiczny styl jazdy) wymianę powinno dokonywać się częściej niż zaleca to dany producent.

Podobne wiadomości:

Kody olejowe - co oznaczają

Kody olejowe - co oznaczają

Serwis auta 2016-07-13

BMW pracuje nad nową skrzynią

BMW pracuje nad nową skrzynią

Technika 2015-10-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport