mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Kontroluj płyny!

Kontroluj płyny!

Żeby samochód sprawował się dobrze nie wystarczy jedynie odwiedzać stację benzynową i dolewać paliwa do baku. Ważna jest regularna kontrola płynów w najważniejszych układach samochodu. Dzięki temu możemy mogli zapobiec problemów w trasie.

Kontroluj płyny!
Najbardziej newralgicznym punktem jeśli chodzi o jednostkę napędową jest niedobór bądź brak oleju silnikowego. Dlatego jeśli nawet nasz samochód jest wyposażony w automatyczny czujnik ciśnienia oleju, powinniśmy mimo wszystko ręcznie kontrolować jego stan. W tym celu należy otworzyć maskę i znaleźć bagnet. Z reguły znajduje się on w widocznym miejscu i jego uchwyt jest pomalowany w kontrastującym kolorze w stosunku do otoczenia, najczęściej żółtym.

Stan oleju powinniśmy jednak kontrolować z zachowaniem kilku warunków. Żeby wynik nie został przekłamany powinniśmy to robić kilka minut po wyłączeniu silnika upewniając się przed tym że auto stoi równo. Po wyciągnięciu bagnetu wycieramy grot, a następnie wkładamy go z powrotem i wyciągamy. Na grocie znajduje się podziałka, która pokazuje jaki jest stan oleju. Jeżeli jego ilość jest poniżej połowy powinniśmy uzupełnić braki. Sytuacja, gdzie oleju jest więcej niż maksimum jest również zabójcza dla silnika.

Użytkownicy turbodoładowanych aut powinni robić częstszą kontrole stanu oleju, ponieważ w tych jednostkach częściej go ubywa, a brak smarowania szybko doprowadza turbinę do kapitulacji. Nowe samochody także nie sa bezobsługowe. Podczas pokonywania pierwszych kilku tysięcy kilometrów różne elementy silnika docierają się, w wyniku czego może nastąpić nadmierne zużycie oleju. Problem po jakimś czasie sam znika, ale warto zwrócić uwagę podczas pierwszych miesięcy eksploatacji.

Zaglądając pod maskę warto przy okazji zerknąć do innych układów wykorzystujących do swojego działania płyny. Bardzo ważna, ale często pomijana dopóki wszystko gra, jest kontrola płynu hamulcowego. Wraz ze zużyciem klocków i tarcz hamulcowych mogą pojawić się ubytki w zbiorniczku. Płyn hamulcowy powinien być zmieniany średnio co dwa lata. W razie ubytków nie stosuje się dolewki, tylko wymienia cały płyn w układzie. Właściwości płynu hamulcowego powodują, że bardzo szybko absorbuje on wodę, dlatego wraz z upływem czasu nagromadzająca się coraz większa ilość wody powoduje pogorszenie jego właściwości, a co za tym idzie również skuteczności układu hamulcowego.

Gdy na dworze robi się coraz cieplej, coraz częściej wychodzą problemy z układem chłodzenia. Dlatego warto sprawdzić czy w zbiorniku jest wystarczająca ilość płynu. Zbiornik wyrównawczy znajduje się z reguły przy lewym nadkolu. Jest on przezroczysty i posiada podziałkę, dzięki czemu możemy na bieżąco kontrolować jego stan. Jeżeli płynu w układzie będzie zbyt mało możemy zrobić dolewkę wody lub płynu w tym samym kolorze. Robimy to jednak dopiero wtedy gdy silnik się wychłodzi, bowiem odkręcenie zakrętki zbiornika przy gorącym silniku może grozić poparzeniem.  

Komentuj:

~robin 2011-03-18

"Dzięki temu możemy mogli zapobiec problemów w trasie." - no i kolejny analfabetyzm ...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport