mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Który asystent lepiej hamuje?

Który asystent lepiej hamuje?

Mały moment nieuwagi i klasyczny najazd na tył poprzedzającego pojazdu murowany. To jedne z najczęstszych kolizji, jakie notuje się w ruchu drogowym. Niektórzy producenci od pewnego czasu próbują zapobiegać tego typu wypadkom, montując w swoich samochodach asystentów nagłego hamowania. Jak naprawdę wypadają w praktyce? Sprawdził to niedawno niemiecki automobilklub ADAC na przykładzie sześciu aut od Audi, BMW, Infiniti, Mercedesa, Volvo i Volkswagena.

Który asystent lepiej hamuje?
Ogólny wniosek jaki wyciągnęli eksperci ADAC z przeprowadzonych prób jest dość obiecujący. Wszystkie systemy są w stanie zniwelować skutki najechania na tył jadącego lub stojącego pojazdu. W jakim stopniu funkcjonuje każdy z systemów, to już inna para kaloszy. Różnice są spore. Test sześciu aut przeprowadzono z uwzględnieniem różnych prędkości od 20 km/h do 70 km/h, a sprawność systemów uwzględniono w przypadku najechania na tył poprzedzającego pojazdu w ruchu oraz stojącego.  

Eksperci ADAC uznali, że największe słowa uznania należą się modelowi Volvo V60. "Najbardziej perfekcyjny" oznacza, że podczas nagłego hamowania, asystent hamowania w Volvo jest w stanie możliwie jak najefektywniej zminimalizować skutki wypadku. Do tego elektronika City Safety przy prędkości nie przekraczającej 40 km/h, w sprzyjających warunkach drogowych jest zdolna całkowicie wyhamować pojazd i uniknąć zderzenia. Volvo ma także rozbudowany system ostrzegawczy przed kolizją - kierowca jest ostrzegany za pomocą sygnały dźwiękowego oraz sygnały świetlne LED na przedniej szybie.

Miejsca dwa i trzy zajęły kolejno systemy montowane przez Mercedesa (między innymi w modelu CLS) oraz przed Audi (na przykład w modelu A7). Obaj asystenci hamowania przed momentem uderzenia są w stanie znacząco zniwelować prędkość. System Mercedesa jest w stanie dodatkowo wyhamować pojazd przed stojącym samochodem, ale całkowicie nie jest w stanie uniknąć kolizji. Audi punktuje za to w przypadku bardziej rozbudowanego systemu ostrzegania - od sygnałów optycznych i akustycznych kończąc na informowaniu poprzez pulsacyjne hamowanie.

W przypadku Volkswagena i jego Passata system działa poprawnie, lecz nie jest w stanie zredukować prędkości w przed kolizją w takim stopniu, jak czynią to systemy u pierwszej trójki testowanych samochodów. Jeśli istnieje ryzyko uderzenia w samochód stojący, to poniżej prędkości 30 km/h asystent Volkswagena wyhamuje auto samoczynnie.

Na końcu stawki testerzy ADAC sklasyfikowali aktywne systemy bezpieczeństwa BMW i Infiniti. W testowanych - Serii 5 oraz M37S asystenci hamowania otrzymali notę tylko "zadowalającą". Oba rozwiązania nie są w stanie dość mocno ograniczyć prędkości, a w przypadku Infiniti nie do końca precyzyjnie działają systemy ostrzegawcze przed kolizją. ADAC wyróżniło jednak japoński model za jedno innowacyjne rozwiązanie. Chodzi mianowicie o aktywny pedał gazu, który w sytuacji zagrożenia wypycha pedał gazu, jeśli kierowca nie reaguje w sytuacji zagrożenia wystąpieniem kolizji.  

ADAC wysoko oceniło również funkcję automatycznego dostosowania siły hamowania. Jeśli istnieje ryzyko wypadku, a kierowca naciska na pedał hamulca zbyt słabo, wówczas system sam generuje właściwe ciśnienie w układzie, które jest w stanie zatrzymać bezpiecznie pojazd. Niestety w przypadku BMW i Infiniti to rozwiązanie nie występuje.

Podobne wiadomości:

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne światła ze Stuttgartu

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne...

Technika 2016-12-02

Mercedes AMG GT R – znamy polskie ceny

Mercedes AMG GT R – znamy polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Komentuj:

~Prof. Miodek 2011-05-16

Miejsca drugie i trzecie a nie dwa i trzy, proszę poprawić . Dziękuje :)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport