mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Który hamuje lepiej?

Który hamuje lepiej?

Przy zakupie samochodu rzadko kiedy zastanawiamy się nad tym, czy nasz nowy nabytek wyposażony jest w skuteczny układ hamulcowy. Częściej interesuje nas wyposażenie dodatkowe, parametry silnika czy spalanie. A przecież hamowanie to jeden z najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo w trakcie jazdy.

Który hamuje lepiej?

Od czasu do czasu w prasie motoryzacyjnej pojawiają się różne raporty, z których dowiedzieć się możemy o tym, które modele potrafią sprawnie wyhamować prędkość, a w których proces ten trwa dłużej niż przeczytanie jednego tomu "Krzyżaków" Henryka Sienkiewicza. Ostatnio takie wyniki swoich testów przeprowadził niemiecki magazyn auto motor und sport, który przebadał sprawność układów hamulcowych w ponad 50 różnych samochodach.


W zasadzie raport, przygotowany przez niemieckich dziennikarzy można byłoby podzielić na dwie części, ponieważ ponad połowa modeli z czołówki to auta sportowe. Te z jasnych przyczyn posiadają nieporównywalnie wydajniejsze tarcze, klocki i zaciski od produkowanych na masową skalę pojazdów. Wcale jednak nie oznacza, że zakup auta niskobudżetowego musi oznaczać automatycznie niższy poziom bezpieczeństwa. W drugiej grupie wyniki nie są już tak bardzo oczywiste, o czym można przekonać się na kilku przykładach.

Kiepskie wyniki zanotowało na przykład kilku reprezentantów segmentu SUV, ale też szybki Ford Mustang Cabrio czy rodzinny Peugeot 3008. Z kolei wśród topowych samochodów obok sportowych modeli Ferrari, Lamborghini czy Porsche znalazło się miejsce dla bardziej pospolitych na rynku modeli, takich Audi A6 czy Mercedes CLS.

Gwoli ścisłości należy wspomnieć jeszcze o parametrach, według których auto motor und sport przeprowadził testy sprawności układów hamulcowych. Pełne hamowanie (na zimnych hamulcach) pojazdem następowało po uzyskaniu prędkości 100 km/h. Punkt rozpoczęcia pomiaru zlokalizowany był w odległości 34 metrów od punktu krytycznego, w którym ustawiono ścianę ze styropianu. Które z aut nie zdążyło wyhamować przed przeszkodą, przekształcało ścianę w ser szwajcarski. W prawdziwych warunkach drogowych każdy centymetr drogi hamowania jest na miarę życia albo przynajmniej nienaruszonego tyłu poprzedzającego pojazdu.

WYNIKI TESTU*:

MODEL
DROGA HAMOWANIA (w metrach)
Porsche 911 Carrera S
32,4
Audi R8 GT
32,6
Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera
32,6
Audi RS3 Sportback
32,7
Lamborghini Aventador LP 700-4
32,7
Artega GT
33,0
Lexus LFA
33,3
Ferrari 458 Italia
33,3
Mercedes SLS AMG
33,3
BMW Alpina B5 Biturbo
33,5
Corvette
33,5
Lamborghini Gallardo LP 560-4
33,5
Porsche 911 GT3 RS 4.0
33,7
Ferrari 599 GTB Fiorano
33,8
McLaren MP4-12C
33,8
Porsche 911 Carrera GTS
33,8
Aston Martin Rapide
34,1
Ferrari FF
34,1
Audi A6 3.0 TDI Quattro
34,4
Mercedes C63 AMG
34,4
Mercedes CLS 350 CDI34,4
Mercedes SLK 350
34,4
Mercedes CLS 350
34,5
Porsche Panamera Diesel
34,7
BMW M3
34,8
Porsche Cayman R
34,8
Porsche Cayman S
34,8
Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD
40,6
Mitsubishi ASX 1.8 DI-D 4WD
40,6
Nissan Murano
40,6
Hyundai i20 1.2
40,6
Dacia Sandero 1.2
40,8
Toyota IQ 1.0
41,0
Renault Twingo 1.2
41,0
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD
41,0
Hyundai i10 1.1
41,0
Ford Mustang GT V8 Cabrio
41,0
Ford C-Max 1.6 TDCi
41,0
Chevrolet Spark 1.0
41,0
Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D
41,1
Subaru Forester 2.0X
41,5
Peugeot 3008 HDi
41,5
Kia Picanto 1.0
41,6
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D41,9
Daihatsu Cuore 1.0 41,9
Chevrolet Spark 1.2 41,9
Mitsubishi i-MIEV
42,0
Subaru Forester 2.0 D
42,2
Hyundai ix55 3.0 V6
42,9
Nissan Pixo 1.0
43,2
Nissan X-Trail 2.0 dCi
43,3
Suzuki Alto 1.0
43,3
Łada 1119
44,3
Land Rover Defender 90 TD4 Station Wagon
48,2

* dane - automotorundsport.de


Podobne wiadomości:

Jak dobrze wybrać klocki i tarcze hamulcowe?

Jak dobrze wybrać klocki i tarcze hamulcowe?

Serwis auta 2016-09-08

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport