mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Kupujesz opony? Nie daj się naciąć!

Kupujesz opony? Nie daj się naciąć!

Październik jest najlepszym miesiącem, w kwestii poszukiwania i zakupu opon zimowych do samochodu. Wszystko dlatego, że temperatura za oknem jest stabilna i nie rozpoczął się jeszcze szał zakupowy. Zanim zamówimy opony na śnieg warto wiedzieć na co zwrócić uwagę.

Kupujesz opony? Nie daj się naciąć!
Zanim temperatury spadną poniżej zera, a za oknami pojawi się śnieg, warto pomyśleć o zakupie opon. Niektórzy skłonią się ku nowym egzemplarzom, prosto ze sklepu. Inni będą poszukiwać oszczędności na rynku używanych. Tak czy inaczej, większość z nas będzie kupować opony na odległość, przez internet. Dowiedzmy się zatem jak nie dać się zrobić w balona.

Jeżeli znaleźliśmy idealne opony do naszego samochodu w sieci, ale do sprzedawcy mamy daleko, warto wypytać o wszystkie szczegóły, które nie znajdują się w opisie ogłoszenia. Przede wszystkim powinniśmy poprosić o zmierzenie lub udokumentowaniu zużycia opon. Nie kupujemy opon, w których głębokość bieżnika zbliża się do przepisowych 3mm. Na takim ogumieniu nie pojeździmy zbyt długo, a do tego zapewni ono niewystarczające bezpieczeństwo przy cięższych warunkach. Kolejna sprawa to wiek opon. Na każdej gumie znajduje się oznaczenie DOT, czyli data produkcji. Starajmy się nie kupować gum, których wiek zbliża się do 10 lat. Mieszanka gumowa w starych oponach traci z czasem swoje właściwości. Objawia się to nie tylko gorszą przyczepnością, ale taka opona może nas zawieść przy dużych prędkościach, gdyż jest bardziej podatna na pęknięcia.

Z kolei młode opony w niskiej cenie mogą zwiastować wysokie przebiegi roczne. Warto mieć na uwadze, że w dzisiejszych czasach wiele samochodów pracuje na siebie i w ciągu roku potrafi przejechać nawet 100 tys. km.

Warto przy okazji spytać w jaki sposób opony były przechowywane. Na trwałość ogumienia wpływają nie tylko warunki atmosferyczne, ale także obecność szkodliwych cieczy takich jak benzyna, oleje lub ich opary. Zbyt mocne promieniowanie UV również nie jest wskazane.

Oczywiście pytamy standardowo, czy opony były naprawiane, a jeżeli tak, to w których miejscach. Kategorycznie odrzucamy te egzemplarze, gdzie uszkodzona była boczna ściana. Mimo tego, że dokładnie wypytamy sprzedawcę, niektóre wady mogą się uwidocznić dopiero, gdy założymy opony na felgi.

Najczęstszym przypadkiem jest nierównomierne zużycie bieżnika, czyli ząbkowanie. Przy oględzinach opon ciężko jest stwierdzić, że doszło do takiego uszkodzenia. Dopiero po zamontowaniu opony i ruchu usłyszmy charakterystyczny szum, przypominający dźwięk zużytych łożysk. Co prawda wyząbkowane opony nie wpływają specjalnie na nasze bezpieczeństwo, ale mocno obniżają komfort użytkowania.

Przeglądając ogłoszenia można często trafić na markowe opony w bardzo niskiej cenie. Czasami mogą być nieużywane. Po obejrzeniu mogą się wydawać pozbawione wad, które ujawnią się dopiero gdy zakład wulkanizacyjny będzie chciał je odpowiednio wyważyć. Może się okazać, że nie będzie to możliwe z powodu wady fabrycznej.

Uwaga na dość drogie opony typu run-flat. Zwykle są to dość drogie opony produkowane przez znanych producentów, o dużych rozmiarach i niskim profilu. Newralgicznym punktem jest stopka, którą można uszkodzić podczas montażu. Warsztat nie posiadający odpowiedniego sprzętu może jednym, nieodpowiednim ruchem sprawić, że opona nada się jedynie do utylizacji.
Tematy w artykule: opony

Podobne wiadomości:

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów autonomicznych

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów...

Technika 2016-03-15

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport