mojeauto.pl > motogazeta > Technika > LPG bywa kosztowne

LPG bywa kosztowne

Wielu użytkowników samochodów decyduje się na instalację LPG z prostej przyczyny oszczędności. Jednak jak to w życiu nieraz bywa, coś co miało pomóc nam oszczędzać, generuje dodatkowe koszty. Zobaczmy zatem co się może zepsuć w instalacji LPG i czy warto się obawaiać. 

LPG bywa kosztowne

Posiadanie samochodu to akceptacja faktu, że od czasu do czasu pojawią się nieprzewidziane wydatki. Gdy w dodatku posiadamy auto wyposażone w instalację LPG ryzyko wzrasta kilkukrotnie.

Urządzenia odpowiedzialne za dostarczanie gazu w odpowiedniej formie do komory spalania także się zużywają. Największe ryzyko, że coś nam "wyskoczy" istnieje w momencie gdy kupujemy używany samochód, który jeździł już kilka lat z instalacją LPG. Gdy poprzedni właściciel zapewnia, że wymieniał wszystko na czas, w 90 procentach okazuje się, że było właśnie na odwrót.

Posiadanie instalacji gazowej w samochodzie obliguje właściciela nie tylko do przeprowadzania przeglądów raz w roku, ale także okresową wymianę elementów, które się zużywają.

Podczas zakupu używanego samochodu warto sprawdzić jak zachowuje się silnik zasilany gazem. Szczególnie, gdy jest on zimny. Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na to, czy nie pojawiają się tzw. falujące obroty. Motor na biegu jałowym nie potrafi utrzymać stałych obrotów. W autach wyposażonych w starsze generacje instalacji, szczególnie te mieszalnikowe, sprawdzamy stan przewodów dolotowych oraz obudowę filtra. Tam najczęściej dochodzi do wybuchów, które mogą uszkodzić te elementy. I tak największe koszty generuje wymiana butli, która ma określoną ważność. Najczęściej homologacja na butlę jest ważna dziesięć lat.

Najczęstszym elementem, który ulega awarii jest parownik. Jest on odpowiedzialny za zmianę gazu ze stanu ciekłego w lotny. Parowniki używane w instalacjach mieszalnikowych wytrzymują dużo mniej niż te, które montuje się w "sekwencjach". Gdy zauważymy, że silnik zaczyna pracować nierówno lub ma problemy z rozruchem to najprawdopodobniej wina leży po stronie wtryskiwaczy. Elementem krytycznym dla bezpieczeństwa instalacji LPG są tzw. wielozawory. Muszą one podobnie jak butla posiadać odpowiednią homologację. Bardzo często gaz LPG serwowany na stacjach benzynowych nie spełnia norm i jest mocno zanieczyszczony. Może to spowodować uszkodzenie elektrozaworu w którym jest filtr gazu. Ten z kolei blokuje dopływ gazu do parownika. W instalacji LPG znajduje się także elektronika, która pod wpływem wilgoci może skapitulować. Na szczęście awarie komputera sterującego instalacją są rzadkie. Dużo częściej problemy sprawiają gumowe węże, które się rozszczelniają.

Źle pracująca instalacja LPG wpływa destrukcyjnie na jednostkę napędową. Przede wszystkim gdy do silnika serwowana jest nieodpowiednia mieszanka, musi on pracować w zbyt wysokiej temperaturze. Na dłuższą metę jest to dla niego bardzo szkodliwe. Po pewnym czasie mogą się pojawić problemy z uszczelką pod głowicą.

Dobrze utrzymana i serwisowana instalacja LPG nie będzie sprawiać większych kłopotów.

Tematy w artykule: LPG

Podobne wiadomości:

Skoda z łatwym dostępem do LPG

Skoda z łatwym dostępem do LPG

Aktualności 2015-10-07

Opel Corsa z zasilaniem LPG - ekologia i oszczędność

Opel Corsa z zasilaniem LPG - ekologia i...

Aktualności 2015-05-07

Komentuj:

Euroalkomat_pl 2013-06-05

Co do kosztowności instalacji LPG,to różnie z tym bywa,zależy czy posiadamy ją już w swoim samochodzie (fabryczną lub montowaną oddzielnie) czy też dopiero chcemy ją założyć,to ma duże znaczenie. Jeżeli montaż oddzielny,to automatycznie koszty rosną.

~do Piotra 2013-04-26

może dołączysz do redakcji ze swoją wszechstronną wiedzą? Pytanie tylko dlaczego jeszcze nie zostałeś REDNACZEM w jakimś dużym wydawnictwie ty mądra głowo :))) Swoją drogą twoje czepianie się można potraktować również jako "ogólnikowe" ;]

~Piotr 2013-04-24

Kolejny artykuł ze zbiorem absurdów, czy zdań pojedynczo złożonych który zniknie za czas pewien z portalu. Nie jest napisane co może się zepsuć, mamy całą masę ogólników.<br /> "Posiadanie instalacji gazowej w samochodzie obliguje właściciela nie tylko do przeprowadzania przeglądów raz w roku, ale także okresową wymianę elementów, które się zużywają. " - mój passat B5 z nieśmiertelnym do pewnego momentu 1.9 TDI ma dokładnie tak samo. Interesujące.<br /> "warto sprawdzić jak zachowuje się silnik zasilany gazem. Szczególnie, gdy jest on zimny." - jak jest ziny to powinien chodzić na benzynie, nowsze instalacje przełączają zasilanie na gaz wtedy gdy silnik jest nagrzany.<br /> "sprawdzamy stan przewodów dolotowych oraz obudowę filtra" - proponuję podnieść maskę i poprosić mechanika o nazwanie poszczególnych części - to powinno pomóc.<br /> "Źle pracująca instalacja LPG wpływa destrukcyjnie na jednostkę napędową. Przede wszystkim gdy do silnika serwowana jest nieodpowiednia mieszanka, musi on pracować w zbyt wysokiej temperaturze." - jak wszystko co źle pracuje źle wpływa na jednostkę napędową. Ale to zbyt dużo napisać na 'redaktora motoryzacyjnego' że mieszanka paliwowo powietrzna nie powinna być zbyt uboga.<br /> "W instalacji LPG znajduje się także elektronika, która pod wpływem wilgoci może skapitulować" - każda elektronika pod wpływem wilgoci kapituluje<br /> "silnik zaczyna pracować nierówno lub ma problemy z rozruchem" - to nie powinien być odpalany na LPG. <br /> <br /> I ani słowa na temat smarowania silnika który spala LPG, albo o tym jak ważna jest iskra (za to są tajemnicze wybuchy - skąd się biorą? Oj trzeba odrobić lekcje)<br />

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport