mojeauto.pl > motogazeta > Technika > LPG zimą to tylko problemy?

LPG zimą to tylko problemy?

Zima to ciężki okres dla wielu podzespołów samochodowych. Wychodzą wtedy wszystkie niedomagania. Szczególnie, gdy nasze auto jest wyposażone w instalację LPG, dużo łatwiej o przykrą niespodziankę rano, gdy akurat będziemy się spieszyć do pracy.

LPG zimą to tylko problemy?

Pierwszą rzeczą, której powinniśmy pilnować podczas zimowej aury, to paradoksalnie ilość paliwa w zbiorniku naszego samochodu. Przy niskich temperaturach dochodzi do wytrącania się wody na ściankach zbiornika. Gdy paliwa jest mało, bardzo szybko może dojść do unieruchomienia silnika. Wszystko przez spływającą wodę do układu zasilania. Tak więc nie powinniśmy być zdziwieni, gdy dojdzie do falowania obrotów na biegu jałowym lub gaśnięcia silnika. Powtarzamy to każdej zimy, ale warto zadbać o to, by paliwo w zbiorniku było zatankowane możliwie „pod korek”. Gdy temperatura spadnie poniżej zera, nie powinniśmy uruchamiać silnika na zasilaniu LPG. W przypadku nowych instalacji nie pozwoli na to komputer, ale właściciele samochodów ze starszymi instalacjami często w pogoni za oszczędnością stosują takie praktyki. Musimy pamiętać o tym, że benzyna nie tylko zasila jednostkę, ale także zapewnia odpowiedne smarowanie elementów układu zasilania. Przy minusowych temperaturach dużo szybciej dojdzie do ich zużycia.

Kolejna sprawa to układ chłodzenia. W przypadku aut wyposażonych w instalację LPG służy on nie tylko do wytracania temperatury jednostki napędowej, ale także ogrzewa. Żeby instalacja LPG mogła pracować optymalnie, proces rozprężania gazu musi odbywać się w odpowiednich warunkach. W nowych instalacjach po osiągnięciu temperatury cieczy 30-40 stopni Celsjusza silnik zostaje przełączony na zasilanie gazem. Tutaj ważną kwestią jest termostat. Jego usterka objawi się zimą wolniejszym nagrzewaniem jednostki napędowej, a także zwiększonym zużyciem gazu. Zbyt mała ilość płynu chłodniczego może spowodować problemy z ogrzewaniem reduktora. Mocno ochłodzone elementy zasilania LPG mogą spowodować dostawanie się do silnika ciekłego LPG. Zaburzy to pracę silnika oraz doprowadzi do "zalania" świec zapłonowych. Sprawdzenie poziomu cieczy chłodzącej można przeprowadzić samemu, a temperaturę jej krzepnięcia sprawdzi nam każdy warsztat.

Przed nadejściem zimy warto również zainwestować w filtr gazu. Jest to element niedrogi, ale z powodu słabej jakości tego paliwa ulega szybkiemu zanieczyszczeniu. Zapchany filtr poznamy po spadku mocy, szczególnie podczas mocnego obciążenia silnika. Kolejna sprawa to regularne wymiany oleju. Silnik zasilany LPG pracuje w dużo cięższych warunkach niż te przewidziane fabrycznie. Jasny kolor oleju na bagnecie wcale nie oznacza, że nie został przepracowany.

Wszechobecna wilgoć pojawiająca się w okresie jesienno-zimowym poddaje sprawdzianowi układ elektryczny w samochodzie. Po pierwsze, może nas zaskoczyć akumulator. Spadająca temperatura sprzyja wahaniom dostarczanego napięcia, a to może się przekładać na pracę komputera sterującego instalacją LPG. Przed zimą warto także sprawdzić stan izolacji przewodów oraz kostek na wypadek wystąpienia zwarcia. Spadek napięcia może uniemożliwić uruchomienie samochodu. Zbyt mała prędkość obrotowa rozrusznika może nie wystarczyć do odpalenia jednostki.

Instalacja LPG bardzo szybko demaskuje wszystkie niedomagania układu zapłonowego. Szczególnie podczas wilgotnej, zimowej aury. Usterki izolacji przewodów, mikropęknięcia czy niesprawne świece zapłonowe lub cewki szybko dadzą o sobie znać, a z reguły są to usterki, których nie zdiagnozujemy przy pomocy wzroku i słuchu. Tzw. wypadanie zapłonu w autach z nowymi silnikami może bardzo szybko wywołać błąd w systemie OBD, a następnie przełączenie silnik w tryb serwisowy (ograniczone obroty silnika oraz prędkość maksymalna). W starych instalacjach mieszalnikowych może dojść do wystrzału mieszanki w kolektorze ssącym, co w najgorszym wypadku oznacza przymusową wizytę w serwisie pozbawiającą nas kilkuset złotych z portfela.

Tematy w artykule: LPG zima autogaz gaz auto w zimie

Podobne wiadomości:

Jedziesz na ferie? Sprawdź samochód

Jedziesz na ferie? Sprawdź samochód

Aktualności 2016-02-02

Diesel w zimie. Jak dbać o ten silnik

Diesel w zimie. Jak dbać o ten silnik

Serwis auta 2016-01-14

Komentuj:

mateok 2014-06-22

Nie ma co się dziwić, Stag to solidna firma i nie jeden gazownik decyduje się na montaż takich podzespołów.

GloBart 2014-05-26

Instalacja Stag dobrze sobie radzi zimą. Działa jak najbardziej bez zarzutów. Chwalę i sam czasem się dziwię niezawodnością

GloBart 2014-05-26

Instalacja Stag dobrze sobie radzi zimą. Działa jak najbardziej bez zarzutów. Chwalę i sam czasem się dziwię niezawodnością

mateok 2014-05-19

Problemów zimą absolutnie nie ma. Tym bardziej, że instalacje gazowe są co raz lepsze i ciężko się na niech zwieść. A jeśli chodzi o firmę Stag, to również zauważyłem, że odnosi sukcesy wśród użytkowników. A instalacja Stag'a to koszt ok 2600 bądź mniej, to zależy co warsztat dobierze do danego auta.

Zbyszelski 2014-05-19

Takich jak ten mitów krąży wiele w sieci, akolejne osoby świadomie bądź nieświadomie go powielają, jednak nie dajmy się oszukać, jeśli instalacja LPG zakładana była przez specjalistę to bez względu na porę roku działa poprawnie. A jak zakładaliśmy instalację tanim kosztem u jakiejś złotej rączki to rónież bez względu na porę roku będą występować problemy. W Szczecinie jest bardzo dobry serwis, więcej info można znalść na ich stronie http://auto-gaz-szczecin.pl Pozdrawiam

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport