mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Łańcuchy przeciwśnieżne, czyli nie daj się zimie

Łańcuchy przeciwśnieżne, czyli nie daj się zimie

Opony zimowe z kolcami to najlepsze połączenie kiedy na drodze zalega ubity śnieg i lód. W realnym świecie używać ich mogą jednak tak naprawdę kierowcy ze Skandynawii. W Polsce korzystać mogą z nich kierowcy rajdowi w zawodach sportowych, dojeżdżający do odcinków specjalnych albo... rowerzyści. Alternatywnymi produktami, które poprawiają przyczepność auta w zimie, są w pewnym stopniu łańcuchy przeciwśnieżne, tekstylne rzepy i spray'e do opon. Które z nich spisują się najlepiej?

Łańcuchy przeciwśnieżne, czyli nie daj się zimie
Takie pytanie zadali sobie eksperci niemieckiego automobilklubu ADAC, którzy z okazji trwającej zimowej aury, postanowili przetestować kilka akcesoriów oferowanych kierowcom wybierającym się w spowite białym puchem tereny. Za cel do badań obrali sobie produkty o różnych technikach wykonania, ale służących (przynajmniej według zapewnień ich producentów) tej samej sprawie - poprawie przyczepności na śniegu i lodzie. Stąd w teście przedstawiciele ADAC postanowili bliżej przyjrzeć się stalowym łańcuchom przeciwśnieżnym, tekstylnym rzepom i spray'om do opon.

Na końcową ocenę testowanych akcesoriów składało się kilka kryteriów, takich jak: użytkowanie (40% ogólnej oceny) - łatwość montażu i demontażu, jakość wykonania produktu, itp.; zachowanie na śniegu (35%) - stabilność podczas jazdy, droga hamowania, wibracje, właściwości produktu w aucie przednio- i tylnonapędowym, współdziałanie z aktywnymi systemami bezpieczeństwa (ABS, ESP), ruszanie ze wzniesienia; zachowanie na lodzie (10%) - przyspieszanie i hamowanie; oraz zużycie (15%). Pomiaru tego ostatniego czynnika dokonywano na betonowym torze na dystansie 50 kilometrów ze stałą prędkością 50 km/h.

Test wykazał, że nadal najlepszym rozwiązaniem w walce z zaśnieżonymi i oblodzonymi drogami są łańcuchy. Te produkty należą też do najczęściej wybieranych przez kierowców. Na przestrzeni lat poprawiła się także łatwość ich montażu. W próbach ADAC najlepiej spisał się model "Servo" firmy Pewag. Ten stalowy łańcuch zanotował szczególnie dobre wyniki w kategoriach: zużycie i jazda po lodzie. Doceniono także przyjazny sposób montażu i przyjazną instrukcję obsługi, za co łańcuchy Pewag Servo, otrzymały ostatecznie oceną dobrą. Taki sam wynik, ale z niższą liczbą małych punktów zanotowały kolejno: WALMEC Klack & Go New (plus za nowatorski i ułatwiający montaż system zacisków łańcucha), Thule CS-10 (walory trakcyjne na oblodzonej nawierzchni i solidne wykonanie), RUDmatic Hybrid (dobre właściwości jezdne na śniegu, nie polecane do aut tylnonapędowych), RUD Centrax (dobra trakcja na lodzie, słabsza na śniegu; z uwagi na fakt, że łańcuch styka się tylko z bieżnikiem opony, jest podczas jazdy mniej stabilny niż w przypadku łańcuchów okalających całe koło), Alpin 9mm (bardzo dobry stosunek jakość/cena; dobra trakcja na śniegu, utrudniony montaż i demontaż, wady przy hamowaniu na śniegu z użyciem ABS), Pewag Snox Pro (dobra trakcja na śniegu bez systemu ASR oraz na lodzie; w aucie tylnonapędowym zapięcie łańcucha rozerwało się).

Oceną dobrą otrzymała także siatka kompozytowa wzbogacona o stalowe klipsy Michelin Easy Grip2 (bardzo łatwa obsługa; bardzo dobra trakcja i hamowanie na śniegu; słabe na lodzie, niska wytrzymałość). Inne, alternatywne rozwiązania prezentowały w teście ADAC wykonane ze specjalnych tekstyliów: Auto Sock 2 i RUDmatic Softspike. Oba produkty otrzymały jednak niższą notę zadowalającą. W jednej i drugiej "skarpecie" doceniony łatwość montażu i demontażu oraz jazdę po śniegu. Największe zastrzeżenie budziły jednak wyniki z jazdy po oblodzonej nawierzchni i wytrzymałości tych produktów.

Najgorzej z trudami testu niemieckiego automobilklubu poradziły sobie natomiast: łańcuchy Thule K-Summit (dobre właściwości na lodzie; do montażu i demontażu potrzebny jest zawsze dodatkowe narzędzie producenta, w trakcie jazdy długodystansowej obluzowały się zaczepy) oraz spray do opon o nazwie Snow Grip, który zasługuje na miano bubla roku. Doceniono to, że zajmuje mało miejsca w samochodzie, ale w żadnym stopniu nie udało się dokonać pomiarów po jego użyciu, ponieważ nie stwierdzono jakiejkolwiek poprawy przyczepności w trakcie jazdy.
 
Na co zwrócić uwagę przy wyborze łańcuchów śnieżnych:

Pochodzenie
Wybieraj produkty markowe, dostępne zazwyczaj w sklepach z akcesoriami motoryzacyjnymi. Tanie odpowiedniki, które oferowane są w supermarketach często nie posiadają nazwy producenta.

Certyfikaty
Dobrej jakości łańcuchy przeciwśnieżne powinny spełniać normy TÜV i Ö-norm. To gwarancja, że produkty te spełniają restrykcyjne wymagania.

Wykonanie
Wysokiej jakości modele wykonane są ze stali stopowych (niklowo-chromowo-manganowych). Produkty z najwyższej półki mają również domieszkę tytanu, który wzmacnia całą konstrukcję. Łańcuchy powinny być również utwardzone, czyli poddane obróbce termicznej w fazie produkcji. Istotna jest również grubość drutu. Najczęściej spotykana średnica to od 3,2 do 3,55 mm. Im grubszy drut tym większa ilość materiału do ścierania. Im gęstsza siatka łańcucha, tym lepszy łańcuch. Im mniejsze ogniwa łańcucha, tym konstrukcja bardziej wytrzymała. Rodzaj napinacza też ma znaczenie i wpływa na komfort - niektóre łańcuchy potrzebują dociągnięcia po przejechaniu 50 metrów, inne są w stanie same dopasować się do opony.

Rozmiar
Wybór właściwego łańcucha zależy od dokładnego rozmiaru opony. Wartości podawane przez producenta dotyczą opon nowych, dlatego przed zakupem konkretnego produktu dowiedz się, czy producent przewidział możliwość dopasowania łańcucha (skrócenia/wydłużenia) w przypadku kiedy w aucie posiadasz używane opony. W przypadku samochodów o niskim zawieszeniu dobrym wyborem będzie łańcuch o cieńszym drucie.

Felgi
Jeśli wstępnie wybrałeś interesujący cię produkt sprawdź po zamontowaniu, czy elementy łańcucha nie ocierają o felgi. Na widoczne uszkodzenia narażone są zwłaszcza felgi aluminiowe.

Montaż
Przed zakupem upewnij się, że do produktu dołączona została instrukcja obsługi oraz ostrzeżenie przed nieprawidłowym użyciem. W razie problemów poproś sprzedawcę o zademonstrowanie montażu i demontażu łańcuchów. Siatkę montujemy na kołach napędzanych. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby wyposażyć w łańcuchy także drugą oś pojazdu. Montażu łańcuchów dokonujemy w bezpiecznych miejscach, by zminimalizować ryzyko potrącenia przez inny pojazd.

Jazda
Trzymaj się zaleceń producenta. W większości przypadków prędkość maksymalna auta wyposażonego w łańcuchy nie powinna przekraczać 50 km/h. Zaleca się by auta tylnonapędowe były wyposażone w łańcuchy także na osi skrętnej. W trakcie jazdy, jeśli warunki na to pozwalają staraj się omijać miejsca, w których widoczny jest asfalt. W ten sposób zwiększasz żywotność łańcuchów.

Konserwacja
Po ściągnięciu łańcuchów należy je wyczyścić ze śniegu i brudu, a następnie wymyć, wysuszyć i schować do opakowania.

Podobne wiadomości:

Jedziesz na ferie? Sprawdź samochód

Jedziesz na ferie? Sprawdź samochód

Aktualności 2016-02-02

Diesel w zimie. Jak dbać o ten silnik

Diesel w zimie. Jak dbać o ten silnik

Serwis auta 2016-01-14

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport