mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Laserowy bat na pirata

Laserowy bat na pirata

Kierowcy, dla których dalekie jest poszanowanie limitów prędkości powinni zacząć się bać. I to już od kilkunastu tygodni. Polska Policja otrzymała bowiem nowoczesne radary, które nie dość że są dokładniejsze to jeszcze potrafią pracować w bardzo trudnych warunkach.

Laserowy bat na pirata
Ultralyte LTI 20-20 to nazwa, która powinna przyprawiać o dreszcze kierowców, którzy notorycznie przekraczają dozwoloną prędkość. Urządzenie, które jest laserowym miernikiem prędkości powstało w latach 90-tych na zlecenie amerykańskiej firmy Laser Technology. Po latach testów w różnych krajach na całym świecie, a przede wszystkim Europie, trafiło także do Polski.

Do tej pory na widok policyjnego radaru kierowcy stosowali różne wybiegi. Niektórym udawało się mocno zahamować, aby zmniejszyć prędkość, zjeżdżali na lewy pas bądź też "ukrywali" się za większym autem. W stosunku do nowego radaru te pomysły się nie sprawdzą, natomiast sprawdzały się przy miernikach prędkości starszego typu opartych o zjawisko Dopplera. W wielkim skrócie jego działanie polegało na wysyłaniu wiązki, a następnie badaniu częstotliwości sygnału, który odbijał się do poruszającego się obiektu. Im prędkość obiektu, a w tym przypadku samochodu była większa tym sygnał o większej częstotliwości wracał do radaru. Ta metoda stosowana w większości starych radarów była niedoskonała i wymagała dostosowywania się do wielu czynników, aby pomiary wychodziły wiarygodnie.

Pierwszą konkretną różnicą między nowym, a starym radarem jest to, że potrafi on skutecznie zmierzyć prędkość bez względu na rodzaj drogi oraz liczby samochodów jadących w zasięgu pomiaru. Zasięg urządzenia wynosi kilometr. W przypadku radarów dopplerowskich, wiązka która docierała na odległość 333 metrów miała już około 100 metrów szerokości. Tak więc o błąd było nietrudno. Laserowa wiązka z tej odległości ma szerokość 60 centymetrów, także jest bardzo precyzyjna. W dodatku w radarze został zamontowany specjalny celownik, który pozwala obserwować konkretny punkt, a nad nim jest nanoszona aktualna prędkość.

Ultralyte LTI 20-20 pozwala na dokonywanie pomiarów nie tylko z pobocza, ale także z wnętrza samochodu oraz nad drogą. Policjant może zatem zmierzyć skutecznie prędkość z mostu lub estakady. Kolejny element, który powinien przestraszyć piratów drogowych to fakt, że szybki pomiar wykonywany zaledwie w 0,3 sekundy sprawia, że sygnał nadawany z urządzenia jest praktycznie niewykrywalny przez antyradary.

Dla zminimalizowania ryzyka wystąpienia błedu pomiarowego urządzenie wyposażono w szereg filtrów, które korygują pomiary. Jedną z takich opcji jest filtr pogody, który dostosowuje pomiar do warunków atmosferycznych (mgła, deszcz, śnieg), a także pozwala dokonywać pomiarów przez szybę samochodu.

Wraz z wprowadzeniem Ultralyte LTI 20-20 na polskie drogi wśród kierowców pojawiły się kontrowersyjne teorie o tym, że wiązka lasera używana do pomiaru może uszkodzić ludzki wzrok. Są to jednak wierutne bzdury. Urządzenie posiada klasę bezpieczeństwa wzroku FDA Class 1. Moc promieniowania wydalanego przez urządzenie jest równa 1/26 mocy wiązki, którą emituje pilot to telewizora.

Dużym plusem urządzenia jest to, że jest ono niezależne od radiowozu, bowiem posiada własne zasilanie. Może też pracować w szerokim zakresie temperatur od -30 stopni do +60 stopni Celsjusza. Dużą zaletą radaru jest jego dokładność oraz to, że może on być wykorzystywany np. podczas wypadku – można nim zmierzyć odległości (do samochodu, drzewa czy słupa) zamiast tradycyjnym "wózkiem".

Jedno takie urządzenie kosztuje około 12 tysięcy złotych. Można się spodziewać, że nowych sprzętów na polskich drogach będzie coraz więcej. Jedynym sposobem na nowy, laserowy radar wydaję się być jedynie spokojna jazda z uszanowaniem przepisów.

Podobne wiadomości:

Nowe Twingo w przyszłym roku

Nowe Twingo w przyszłym roku

Aktualności 2005-05-12

ITD do likwidacji, obowiązki przejmie policja

ITD do likwidacji, obowiązki przejmie policja

Aktualności 2015-12-07

Komentuj:

~lobuzbodzio 2008-11-20

to jest OK popieram choć sam łamię prędkość ale na opamiętają się niech ci co straży miejskiej dali uprawnienia na takie i podobne zabawki Policja jest od tego a te barany niech się wezmą za porządek w mieście. Auta stoją także nie mam jak przejechać dużym, rozumiem jest problem z parkowaniem ale parkujmy tak by nie utrudniać ruchu innym. Po drugie te wycieczki pieszych na czerwonym świetle są takie że jak dostaną zielone to już nie ma kto przechodzić.

~lolo 2008-11-20

Przestańcie oglądać wiadomości z TVN i Polsatu a teraz i TVP - one są komentowane. Dziennikarz puszcza wiadomość i od razu mówi jak się do tego trzeba ustosunkować. Jeżeli jakaś stacja jest nastawiona na PO:) to wiadomo, jak będą myśleli potencjalni wyborcy. Każdy błąd partii rządzącej będzie przemilczany, albo źle interpretowany. To nie jest wina ludzi, że tak beznadziejnie zagłosowali, ale wina mass-mediów, że jak zwykle swoją strategię przeforsowali.

~contrra 2008-11-20

zresztą na szczęście coraz częściej zdarza mi się widzieć, jak koleś, który pół godziny wcześniej wyprzedzał mnie na zakręcie stoi obok radiowozu i się tłumaczy; ani szybciej nie dojedzie, ani taniej

~contrra 2008-11-20

dyskusja dyskusją, drogi drogami a u nas jest najwyższa śmiertelność na drogach w Unii Europejskiej i jak widzę idiotów, którzy wyprzedzają na 3-go, to jakoś nie trafia mi do przekonania, że to dlatego, że nie ma autostrad jak widzę kolesia, który na trasie w zabudowanym śmiga mi tak, że ledwo zdążę tablicę przeczytać a obok poboczem idą dzieci, to mam ochotę kolesia dogonić, wyciągnąć z samochodu i zlać kluczem

~remmarek 2008-11-15

...te dyskusje zawsze schodzą gdzieś na boczne tory... co mają wybory wspólnego z ograniczeniami prędkości, co maja wspólnego z radarami liczonymi w tysiącach i coraz wolniejszymi drogami? ... większość tego rodzaju decyzji to skutek lokalnego warcholstwa i lokalnej pazerności. Mnie dawno przestało dziwić, że stajemy się jednym z wolniejszych komunikacyjnie państw w Europie ale nie przyszło by mi do głowy że to wynik mojego głosowania. Za mało protestujemy przeciw durnym decyzjom lokalnym, durnym urzędasom, za często chwalimy ich, że potrafią tak fajnie trzymać nas za mordę.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport