mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Legendarny silnik rodem z ery "muscle cars"

Legendarny silnik rodem z ery "muscle cars"

Wraca do życia legendarny silnik z lat 60-tych, który napędzał niezastąpione "muscle cars" Chryslera. Dzisiaj ma postać nowoczesnej, trwałej i ekonomicznej jednostki napędowej, szeroko już znanej pod nazwą HEMI 5,7 Magnum V-8.

Legendarny silnik rodem z ery

Produkcję tego silnika podjęto od czerwca 2002 roku – w nowoczesnym meksykańskim zakładzie Chryslera Saltillo Engine Plant II, którego zdolność wytwórcza wynosi 440.000 sztuk rocznie.  

Zważywszy na swe tradycje – HEMI 5,7 nie jest niczym specjalnie zaskakującym. Era samochodów „mocarnych” (muscle cars) zaczęła się naprawdę w roku 1966, kiedy to Chrysler zaoferował 426 V-8 HEMI jako dopuszczoną do normalnego ruchu wersję silnika, który zdobył trzy pierwsze miejsca na torze wyścigu Daytona 500 w roku 1964. Pomimo, iż jego produkcja trwała tylko do roku 1971, 426 V-8 HEMI jest wciąż źródłem inspiracji dla entuzjastów sportu motorowego.

Charakterystyczne, półsferyczne komory spalania w aluminiowej głowicy cylindrów (stąd nazwa HEMI = hemispherical) powodują intensywny przepływ mieszanki paliwowej, imponujący wzrost mocy i momentu oraz – 'gardłowe' brzmienie wydechu. Lżejszy o niemal 25 kg, HEMI 5,7 wytwarza mimo to moc o 41 procent wyższą i o 12 procent wyższy moment obrotowy – niż jego poprzednik HEMI 5,9 Magnum V-8.

Elektroniczny system sterowania przepustnicą jest pierwszym układem typu „drive-by-wire” w silnikach benzynowych Chryslera. W oparciu o kontrolę bieżącego momentu obrotowego system ten - obok płynnej reakcji na ruchy pedału przyspieszenia – pozwala samoczynnie równoważyć zmiany obciążenia silnika, powodowane przez działanie sprężarki klimatyzacji, alternatora, pompy wspomagania kierownicy czy tempomatu. Dzięki swym skromniejszym wymiarom i prostocie konstrukcji silnik HEMI 5,7 nadaje się do adaptacji w innych pojazdach Chrysler Group, chociaż obecnie dostępny jest tylko w pick-upach "heavy-duty" Dodge Ram. Z tych też względów ma szansę przewodzić konkurencji także i w przyszłości.

Jedną z zalet HEMI 5.7 jest ogromna trwałość w eksploatacji. Zarówno w fazie projektowania jak i konstrukcji jednostka ta poddana została rygorystycznym procesom zapewnienia jakości i niezawodności Chrysler Group, dzięki którym już poprzednio silniki 3,7 V-6 oraz 4,7 V-8 zyskały miano wzorca doskonałości. Silnik 3,7 V-6 napędza pick-up'a Dodge Ram oraz Jeepa Cherokee, a 4,7 V-8 – pojazdy Jeep Grand Cherokee, pick-up'y Dodge Ram i Dakota oraz Dodge Durango.

Udzielana na silnik HEMI 5,7 gwarancja producenta opiewa na siedem lat lub 112.000 km (w USA). Gwarancja ta jest wynikiem testów konsumenckich, odpowiadających przejechaniu 11 mln mil (tzw. customer equivalent miles – CEM), w tym 200.000 mil testów wytrzymałościowych przeciętnego kierowcy, czyli najszerszego programu testowego silników w dziejach Chrysler Group. Badania niezawodności były najczęściej odzwierciedleniem rzeczywistych warunków eksploatacji, w niektórych przypadkach nawet nieporównywalnie ostrzejszych: np. w czasie 260-godzinnego testu silnik poddawany był wielokrotnemu, szybkiemu podgrzewaniu do temperatury 130 0 C i równie nagłemu oziębianiu do – 140 C.

Komentuj:

~piotr 2008-05-06

hemi rządzi mam mustanga z hemi

~olowek2000 2007-07-03

silnik HEMI będzie rządził przez długie lata no chyba ze silnik Wankla zostanie wzbogacony o spręrzare :D

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport