mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Mały przegląd, czyli zrób to sam

Mały przegląd, czyli zrób to sam

Wraz z wiekiem auta u wielu właścicieli spada chęć wydawania pieniędzy i przeprowadzania rutynowych inspekcji pojazdu w specjalistycznych serwisach. Błędem jest całkowita rezygnacja z tych czynności, tym bardziej że wiele prac można wykonać samemu, oszczędzając przy tym sporo gotówki.

Mały przegląd, czyli zrób to sam
Olej silnikowy: Do jednej z takich czynności niewątpliwie należy sprawdzenie stanu oleju silnikowego i ewentualna jego wymiana. Jak kosztowna może być jazda z niskim poziomem płynu smarującego wie każdy kierowca, a jednak o jego uzupełnianiu lub całkowitej wymianie myślimy bardzo sporadycznie. Dziwne, bo cała czynność w domowych warunkach zajmuje około pół godziny. Pamiętać należy oczywiście o tym, że wraz z wymianą oleju montujemy nowy filtr oleju. Przed jego założeniem smarujemy odrobiną oleju gumową uszczelkę. W zależności od modelu olej w silniku powinien być zmieniany po przejechaniu od 7500 do 30000 km.

Filtr powietrza:  Aby spalić jeden litr paliwa, silnik potrzebuje zassać do komory spalania blisko 12000 l. powietrza. To może optymalnie funkcjonować tylko wtedy, kiedy filtr nie jest zatkany wszelakim brudem. Do jego wymiany potrzeba z reguły odkręcić kilka śrubek lub ściągnąć zatrzaski. Koszt kilkudziesięciu złotych po przejechaniu od 15000 do 60000 kilometrów.

Filtr kabinowy: Czyste powietrze we wnętrzu pojazdu to brak grzybów i bakterii w układzie wentylacyjnym. Zaczopowany filtr gorzej odprowadza wilgoć, która nie tylko wolniej odparowuje z szyb, ale również wpływa na zdrowie pasażerów. Jeśli jest to możliwe najlepszym rozwiązaniem są filtry z aktywnym węglem, dzięki którym udaje się zatrzymać więcej zanieczyszczeń. Wymiana filtra kabinowego po 15000 do 40000 kilometrów.

Płyn chłodniczy: Nie tylko zapobiega studzenia silnika. Zapobiega również zamarzaniu wody w układzie, a co za tym idzie chroni przed pojawieniem się korozji w układzie chłodzenia.

Płyn hamulcowy: Jego poziomu należy doglądać regularnie. Niewystarczająca ilość spowoduje brak właściwego ciśnienia w układzie, co powinno stanowić wystarczający argument do kontrolowania stanu. Jeśli po dolaniu płynu hamulcowego jego poziom w zbiorniku nadal jest niski, powodem mogą być na przykład poważnie zużyte klocki hamulcowe lub nieszczelności w układzie. Niezależnie od przyczyny warto poradzić się specjalistów.

Akumulator: Niektóre z baterii posiadają w obudowie czytnik, dzięki któremu można sprawdzić aktualny stan energii. Jeśli nie ma tej kontrolki, pomocnym okaże się pomiar napięcia na zimno. Można to zrobić w warsztacie lub samemu zakupić miernik. Smar dielektryczny zapobiega oksydacji, czyli utlenianiu związków chemicznych znajdujących się w akumulatorze. Stan elektrolitu w bateriach z korkiem konserwacyjnym uzupełniamy tylko przy pomocy wody destylowanej.

Podwozie: Przynajmniej raz do roku warto spojrzeć pod spód pojazdu i sprawdzić co w trawie piszczy. Poluzowane uchwyty wydechu, rdza czy też pęknięcia gumowych manszet przy wale napędowym, to potencjalne źródła awarii, które w przyszłości mogą sporo kosztować. Im szybciej je wyłapiemy w zarodku, tym mniejsze ryzyko rozprzestrzenienia się defektu na kolejne podzespoły.

Świece zapłonowe: Podczas zakupu nowych weź ze sobą dowód rejestracyjny. Tam sprzedawca znajdzie dokładne dane, jakie świece będą adekwatne do twojego samochodu. Świece dokręcamy najpierw ręcznie, by zminimalizować ryzyko zerwania gwintu. Następnie przyda się klucz dynamometryczny, którym świece dokręcamy z siłą około 25 Nm (czyli nie za mocno). Wymiana świec z reguły przypada po dystansie 60000 kilometrów.

Wycieraczki: To kolejny element do którego kierowcy nie przyciągają specjalnej uwagi. A przecież to one gwarantują nam bezpieczne podróżowanie przy złej pogodzie. Zużyte wycieraczki można poznać na wiele sposobów: po twardości gumowych piór, niewystarczającym odprowadzaniu wody z szyb, irytującym dźwięku. Od czasu do czasu pióra warto przeczyścić płynem do szyb.

Podobne wiadomości:

Przegląd samochodu - zapłacisz drożej!

Przegląd samochodu - zapłacisz drożej!

Finanse i prawo 2016-10-19

Kody olejowe - co oznaczają

Kody olejowe - co oznaczają

Serwis auta 2016-07-13

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport