mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Masz auto ze Start-Stop? Potrzebujesz specjalnego akumulatora

Masz auto ze Start-Stop? Potrzebujesz specjalnego akumulatora

Niezależnie od tego, czy twój samochód wyposażony jest w nowoczesne systemy oszczędzające paliwo - takie jak na przykład Start-Stop, czy też posiadasz sporą ilość urządzeń elektronicznych, musisz wiedzieć jedno. Nie powinieneś korzystać w tym przypadku z montowania zwykłych akumulatorów żelowych.

Masz auto ze Start-Stop? Potrzebujesz specjalnego akumulatora
Okres zimowy to oczywiście apogeum awarii akumulatorów. Jednak coraz to nowsze rozwiązania technologiczne, jakie dostępne są w samochodach, wymagają stosowania równie zaawansowanych baterii. Dotychczasowe, żelowe/mokre akumulatory, oparte na ołowianych ogniwach galwanicznych i domieszce roztworu wodnego kwasu siarkowego spełniającego funkcję elektrolitu, są za słabe. W przypadku wspomnianego systemu Start-Stop, takie akumulatory bardzo szybko ulegną przeciążeniu przez intensywny rozruch jednostki napędowej. W takich sytuacjach zaleca się stosowanie zdecydowanie bardziej wydajnych akumulatorów typu AGM (Absorbent Glass Mat), w których elektrolit uwięziony jest w separatorach z włókniny szklanej. Dopuszczalną, tańszą alternatywą są baterie typu EFB (Enhanced Flooded Batteries), czyli popularne baterie żelowe o wydłużonej żywotności, które są w stanie sprostać wymaganiom systemu Start-Stop.

Kolejne pytanie nasuwa się samo? Który zatem wybrać? Decyzję powinien ułatwić raport niemieckiego automobilklubu ADAC, który przeprowadził testy kilku modeli dostępnych na europejskim rynku. Pod uwagę brano cenę, wytrzymałość, moc rozruchową przy niskich temperaturach, a nawet bezpieczeństwo użytkowania.

Wszystkie testowane urządzenia uzyskały notę co najmniej dobrą, ale najlepszym okazał się akumulator Moll 82070. Co ciekawe, ta bateria nie tylko zwyciężyła w grupie EFB, w której przeciętny koszt zakupu wynosi od 150 do 180 Euro, ale uzyskała także lepszą notę w zestawieniu ze znacznie droższymi i dedykowanymi akumulatorami AGM. Ostateczny wynik testu - "bardzo dobry". W klasie modeli EFB ADAC przetestowało jeszcze trzy inne akumulatory. Produkt marki Varta - Start Stop E45, a także Banner - Running Bull 570 00, otrzymały notę "dobry". Podobnie zresztą jak Exide Micro Hybride ECM EL 700. Tutaj jednak inżynierowie ADAC dopatrzyli się słabych stron w przypadku procesu odzyskiwania energii. Trzeba pamiętać, że baterie współpracujące z systemem Start-Stop stale przekształcają energię cieplną z hamowania na prąd, który jest następnie magazynowany.

Jeśli ktoś natomiast potrzebuje akumulatora typu AGM, musi liczyć się z cenami pomiędzy 180 a 250 Euro. Jak już wspomnieliśmy, ten typ baterii jest przeznaczony specjalnie dla pojazdów korzystających z technologii Start-Stop. W porównaniu ADAC wszystkie modele tej grupy spisały się na ocenę "dobry". Ich kolejność odzwierciedla zajęte miejsce w rankingu: Varta Start Stop Plus E39, Banner Running Bull A570 01 i Exide Micro Hybride AGM EK 700. Ciekawostka - zarówno wśród baterii EFB i AGM największą wytrzymałość mają produkty marki Banner, za to moc rozruchową modele Varta.

Specjaliści ADAC nie zapomnieli także o sprawdzeniu jakości zwykłych akumulatorów żelowych. W tej kategorii najwięcej pozytywów zebrały: Banner Power Bull oraz Bosch Silver S4. Oba zakończyły testy z oceną "bardzo dobry". Na trzecim miejscu, z notą "dobry" sklasyfikowany został Exide Premium EA722, który odstawał od topowej dwójki głównie jeśli chodzi o moc rozruchową.

Jednym z podstawowych wniosków, jakie wyczytać można z raportu ADAC, jest fakt, że korzystniejsze przy zakupie akumulatory EFB nie muszą odbiegać jakością od droższych źródeł zasilania serii AGM. Warto więc zastanowić się nad ich wyborem, chyba że producent samochodu obligatoryjnie nakazuje stosowanie baterii AGM (niedostosowanie się do tych zasad, może w niektórych przypadkach grozić utratą gwarancji). Jeśli chodzi o żywotność jednych i drugich, to jest ona niemal identyczna jak konwencjonalnych mokrych akumulatorów i wynosi średnio 4-5 lat. Warto również pamiętać, że baterie EFB i AGM zalecane są także dla pojazdów bez systemu Start-Stop, ale z dużą ilością urządzeń elektronicznych na pokładzie.

Wyniki testu akumulatorów na stronie internetowej ADAC >>>

Podobne wiadomości:

Zadbaj o akumulator także latem

Zadbaj o akumulator także latem

Serwis auta 2016-05-12

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Komentuj:

~od kiedy power bull 2014-05-20

HAHAHAHAnOd kiedy Power Bull i Bosch S4 to akumulatory żelowe??nnSą to akumulatory bezobsługowe, a nie żelowe. Bosch jest akumulatorem nie otweralnym, jego wieko jest zgrzane w procesie produkcji, a power bull wieko wykonane w technologii Double Top. Poczytaj zanim napiszesz....

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport