mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Mazda3 i i-stop

Mazda3 i i-stop

Mazda opracowała system start-stop, który w Europie debiutuje w nowym silniku 4-cylindrowym 2,0- DISI w nowej Mazdzie3. Układ i-stop w benzynowej wersji 2,0 z wtryskiem bezpośrednim nowej Mazdy3 włącza się automatycznie po każdym rozruchu silnika.

Mazda3 i i-stop
Kierowca może go wyłączyć przyciskiem na tablicy rozdzielczej. Działanie układu nie jest zauważalne po rozpoczęciu jazdy. Tylko wtedy, gdy pojazd zatrzymuje się, a kierowca wciska pedał sprzęgła, silnik wyłącza się automatycznie. Zielona lampka kontrolna w zestawie wskaźników wskazuje kierowcy, że układ start-stop wyłączył silnik.

Kiedy samochód jest nieruchomy, nie zużywa paliwa. W celu powtórnego rozruchu kierowca wciska pedał sprzęgła, silnik włącza się automatycznie.
Układ i-stop jest to rozwiązanie opracowane samodzielnie przez Mazdę, w którym rozrusznik elektryczny jest potrzebny tylko w początkowej fazie powtórnego rozruchu. W swej zasadzie i-stop wykorzystuje zalety technologii bezpośredniego wtrysku paliwa do powtórnego rozruchu silnika i to właśnie wyróżnia japoński układ od innych.

Po zatrzymaniu nowej Mazdy3, układ sterujący silnika nie wyłącza go, dopóki nie wyrówna się objętość powietrza w cylindrach, w których tłoki są w suwach sprężania i rozprężania. Kierowca tego nie zauważy, bo trwa to ułamek sekundy. W tym procesie jeden tłok znajduje się w górnej pozycji, optymalnej do powtórnego rozruchu, który rozpoczyna się od wtryśnięcia paliwa wprost do cylindra, jego rozpylenia i zapłonu, co spowoduje ruch tłoka do dołu. W tym samym momencie rozrusznik dodaje niewielki impuls poruszając wał korbowy. Oba te zjawiska razem powodują bardzo szybki powtórny rozruch silnik.  trwa on 0,35 s, dwukrotnie szybciej niż w układach konwencjonalnych.

Nowa Mazda3 2,0 i-stop spala średnio jedynie 6,8 l/100 km, 14% mniej niż z konwencjonalnym silnikiem benzynowym 2,0 z wtryskiem paliwa do kolektora dolotowego w samochodzie poprzedniej generacji. Emituje 159 g CO2/km i spełnia normę Euro V. Przy tym, dzięki mocy maksymalnej 111 kW/151 KM przy 6200 obr./min i momentowi 191 Nm przy 4500 obr./min oraz 6-biegowej skrzyni ręcznie sterowanej zapewnia sportowe osiągi.

Kiedy i-stop wyłącza silnik, oświetlenie, system audio i inne odbiorniki nadal pracują (pompa oleju i wodna są napędzane konwencjonalnie od wału korbowego, wspomaganie kierownicy wymaga pracy silnika ze względu na duży pobór prądu). Zasilanie wentylacji i klimatyzacji jest bardziej złożone: wentylacja i kontrola temperatury są zawsze włączone, ale bez pracy silnika mają ograniczony zakres działania, ponieważ sprężarka klimatyzacji jest napędzana od wału korbowego i niezbędny jest przepływ płynu chłodniczego przez wymienniki. Jeśli kierowca wymaga pełnego działania układu chłodzenia, i-stop wykrywa to i dokonuje ponownego rozruchu silnika. Działanie wszystkich układów nie jest zakłócone przy ponownym rozruchu.

I-stop nie wyłączy silnika w czasie jego nagrzewania, tak by układ oczyszczania spalin osiągnął optymalną temperaturę pracy i skuteczność. To samo dzieje się na pochyłości: jeśli spadek przekracza 14%, silnik nie jest wyłączany dla bezpieczeństwa.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Mazda 3
Mazda 3
Cena podstawowa już od: 68 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. sedan-4dr.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Mazda 3 Wszystko o Mazda
Tematy w artykule: Mazda Stop&Start Mazda 3

Podobne wiadomości:

Mazda CX-5 w nowej odsłonie

Mazda CX-5 w nowej odsłonie

Premiery 2016-11-16

Mazda MX-5 - szalona wersja na SEMA

Mazda MX-5 - szalona wersja na SEMA

Aktualności 2016-11-02

Komentuj:

~Ingamr 2009-07-01

Panowie, Mazda to w końcu japoński samochód na pewno "start stop" wytrzyma o wiele dłużej niż w "francuzach".

~seeker 2009-07-01

Ciekawe jak z awaryjnością układu. Przypuśćmy że codziennie stoimi w korku i nasz kochany system uruchamia się minimum z 50 razy. Ile taki system wytrzyma ?.

~pobożne życzenia 2009-07-01

Jeżeli ponad 10 sekund do 100 km/h dla samochodu klasy kompakt z 2 litrowy silnikiem to sportowe osiągi ... Marketing Mazdy chyba zaklina rzeczywistość. Takie osiągi mają również samochody z silnikami 1.8 czy nawet 1.6.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport