mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Mercedes redukuje zużycie paliwa i emisję spalin

Mercedes redukuje zużycie paliwa i emisję spalin

W zmniejszaniu zużycia paliwa i emisji spalin Mercedes-Benz osiągnął w ostatnich latach znaczący postęp i również w przyszłości będzie się przyczyniać przy pomocy nowych technologii do kształtowania indywidualnej komunikacji samochodowej w sposób bardziej przyjazny dla środowiska.

Jako pierwsza marka motoryzacyjna na świecie Mercedes-Benz zaoferuje od października 2003 roku do swoich samochodów osobowych z silnikami Diesla, które stanowią istotną część całkowitej sprzedaży aut z gwiazdą na masce, filtr cząstek stałych spalin oleju napędowego, dzięki któremu silnik wysokoprężny będzie spełniał normę czystości spalin EU-4.
Stworzony przez Mercedes-Benz system filtrujący cząstki stałe regeneruje się bez dodatków do paliwa i tym samym jest skuteczny przez bardzo długi okres eksploatacji. W ten sposób system Mercedesa różni się od znanych dotychczas tego rodzaju systemów. Badania dowodzą, że dodatki do paliwa poprawiają wprawdzie spalanie zbieranych w filtrze cząstek, ale pozostają w formie popiołu w kanałach filtra i po dłuższej eksploatacji mogą je zapchać.
System Mercedesa umożliwia osiągnięcie długich okresów eksploatacji bez dodatkowych czynności serwisowych. Regeneracja cząsteczek odbywa się poprzez dostosowywanie do potrzeb różnych funkcji silnika, takich jak wtrysk paliwa, dławienie zasysanego powietrza, zwrotne odprowadzenie spalin i regulacja ciśnienia ładowania.
Mercedes-Benz zredukował tym sposobem emisję spalin w swoich samochodach osobowych napędzanych silnikami Diesla od 1995 roku o 87 procent. Postęp ten opiera się w dużej mierze na przyszłościowym, bezpośrednim wtrysku common rail, który seryjnie zastosowany został po raz pierwszy w marce motoryzacyjnej ze Stuttgartu w roku 1997. Technologia ta umożliwiła poza tym również wyraźną oszczędność paliwa, sięgającą 15 procent w porównaniu do wcześniejszych silników Diesla z komorą wstępną. Dzięki technice CDI drugiej generacji, która świętowała swą premierę w Klasie E w roku 2002, zużycie paliwa zmniejszyło się jeszcze dodatkowo nawet o 0,9 litra na 100 kilometrów.
Rygorystyczne normy EU-4, które wchodzą w życie w styczniu 2005 roku, Mercedes-Benz spełnia w swoich pojazdach osobowych z silnikiem benzynowym już od sierpnia 2001 roku, wnosząc również w tej dziedzinie znaczący wkład w zmniejszanie emisji szkodliwych substancji. Jest ona redukowana w ten sposób o ponad 56 procent. W odniesieniu do roku 1995 emisja spalin samochodów osobowych napędzanych silnikami benzynowymi zmniejszyła się nawet o 81 procent.
Dalsze możliwości zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2 oraz szkodliwych substancji przez samochody osobowe dają silniki benzynowe i wysokoprężne również w kombinacji z innymi systemami napędowymi, takimi jak silnik elektryczny lub w połączeniu z nowymi regeneracyjnymi paliwami, takimi jak zaprezentowany niedawno „Biotrol”. Wizją przyszłości samochodu jest i pozostanie napęd ogniwem paliwowym, zasilanym wodorem z odnawialnych źródeł energii i umożliwiający jazdę samochodem bez emisji szkodliwych substancji.
Alternatywą dla tradycyjnych paliw jest gaz ziemny, który posiada liczne zalety zarówno ekologiczne, jak i ekonomiczne. Emisja CO2 samochodu osobowego z napędem na gaz jest o ponad 20 procent niższa od wartości samochodu z napędem benzynowym. Gaz jest ponadto o połowę tańszy od bezołowiowej benzyny wysokooktanowej. Na bazie modelu E 200 KOMPRESSOR, Mercedes-Benz stworzył limuzynę z podwójnym, benzynowo-gazowym napędem, która wiosną 2004 roku będzie wytwarzana seryjnie. Kierowca może przełączać przyciskiem między napędem benzynowym i gazowym. Czterocylindrowy silnik ma 120 kW / 163 KM i jest obecnie najsilniejszą jednostką napędową samochodu osobowego napędzanego gazem.
Innym przyszłościowym rozwiązaniem jest napęd hybrydowy. Przez kombinację nowoczesnego silnika benzynowego V6 z napędem elektrycznym, który działa tylko przy ruszaniu z miejsca i przyspieszaniu, możliwe jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla dodatkowo nawet o 20 procent.
W ramach całościowego ekologicznego bilansowania Mercedes-Benz ocenia ważne elementy pojazdu już w procesie tworzenia nowych modeli i wybiera materiały w kontekście ochrony środowiska. Do rozwoju przyjaznej dla środowiska naturalnego produkcji Mercedes-Benz przyczynia się również poprzez zwiększenie udziału materiałów odnawialnych oraz stosowanie wysokogatunkowych tworzyw sztucznych przy konstruowaniu pojazdu. W Klasie E dopuszczono już 38 elementów z recyklingu, dalsze 50 to materiały naturalne.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport