mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Mocniejszy i oszczędniejszy

Mocniejszy i oszczędniejszy

Trendy rynkowe oraz przede wszystkim wymogi ekologiczne stawiają przed koncernami samochodowymi co roku nie lada wyzwanie w kwestiach technologicznych. Kiedyś wystarczyło zaimplementować wtrysk bezpośredni lub zamontować turbosprężarkę/kompresor do jednostki, aby spełnić oczekiwania klienteli. Dziś sprawy są nieco bardziej skomplikowane.

Mocniejszy i oszczędniejszy

Parę lat temu inżynierowie firmy Ricardo, których jednostki pracują w niejednym aucie, postanowili opracować technologię, która pozwoli na przemienną pracę silnika w trybie dwu- lub czterosuwowym. W ciągu zaledwie dwóch lat powstał pierwszy koncept silnika, który mógł pokazać jak mają się założenia w symulacjach do rzeczywistości. Pierwsze próby pokazały, że po silniku można się dużo spodziewać.

Nowatorska jednostka napędowa o enigmatycznej nazwie 2/4SIGHT jest konstrukcyjnie zbliżona do silników czterosuwowych, a nie motorów dwusuwowych, które są montowane w motocyklach. Inżynierowie wykorzystali jeden rząd cylindrów z silnika o układzie V6 i pojemności 2,1 litra. Podobnie jak w standardowym silniku czterosuwowym, także tutaj zamontowano gniazda zaworów. Aby umożliwić płynną zmianę trybu pracy: z czterosuwu na dwusuw lub na odwrót, pomysłodawcy musieli się trochę nagłowić. W wyniku prac w aucie zastosowano elektrohydrauliczny układ EHV zamiast konwencjonalnego rozrządu z wałkami.

Jeśli chodzi o pracę jednostki silnikowej to w trybie czterosuwowym wygląda ona następująco: występują kolejno po sobie suwy napełniania, sprężania, pracy oraz wydechu. W momencie pracy może nastąpić przełączenie w tryb dwusuwowy. Zmiana powinna być także niezauważalna dla kierowcy, nawet pod dużym obciążeniem motoru. W czasie trwania tego trybu fazy napełniania, sprężania, pracy i wydechu muszą zmieścić się w dwóch suwach. A jeden suw to jak wiadomo ruch tłoka z górnego martwego punktu do dolnego martwego punktu. W tym przypadku w połowie pracy suwu pracy zaczyna się wydech, natomiast w okolicach dolnego punktu otwierają się zawory dolotowe. W połowie ruchu tłoka następuje sprężanie i zamykanie. Jak łatwo się domyślić, w związku z tym rodzi się kolejne ryzyko. W pewnym momencie może się zdarzyć, że otworzą się zarówno zawory dolotowe i wydechowe. Aby w takim wypadku zapewnić poprawne przepłukanie cylindra, konstruktorzy opracowali dwustopniowe doładowanie za pomocą kompresora Rotrex oraz turbosprężarki Honywell. Przydał się także układ wtrysku bezpośredniego, opracowany przez firmę Denso.

Założenie podczas tworzenia tego silnika było takie, aby mógł on w przyszłości zastępować potężne (3-,4litry pojemności) silniki, które nie tylko dodawały kilogramów do masy całkowitej, ale były także przyczyną wysokiej emisji CO2 oraz powodowały mocny ból głowy stacji benzynowej. Zatem aby przetestować jednostkę w najbardziej zbliżonych do rzeczywistości warunkach, inżynierowie postanowili zbadać jej możliwości na symulatorze przy obciążeniach, które odpowiadały maszynie ważącej prawie dwie tony, wyposażonej w silnik o pojemności 3,5 litra. Wyniki okazały się zaskakujące. Już przy przekraczaniu 1.000 obr./min. jednostka wytworzyła moment obrotowy o wartości 300Nm, natomiast przy podwojeniu obrotów moment podskoczył do 480Nm. Równie dobrze rokowało zużycie paliwa. Według konstruktorów auto z tym silnikiem jest w stanie zużyć prawie o jedną trzecią mniej paliwa. Najmniejszy poziom spalania jaki udało sie osiągnąć oscylował wokół ośmiu litrów na sto kilometrów. Producent nie podał jednak poziomu CO2, lecz można zakładać iż będzie zarówno taki niski.

Silnik z pewnością pojawi się niebawem w produkcji seryjnej. Teraz tylko trzeba poczekać na jego ostateczny rozwój.


Podobne wiadomości:

Pięć C2-R2 w Rajdzie Nikon

Pięć C2-R2 w Rajdzie Nikon

Aktualności 2007-09-07

Oto oręże do walki ze złodziejami aut

Oto oręże do walki ze złodziejami aut

Technika 2011-10-07

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Porsche 911 GT2 - nowa generacja tylko z automatem
Porsche 911 GT2 - nowa generacja tylko z automatem
O nowym 911 GT2 mówi się od dawna. Samochód, być może zostanie pokazany jeszcze w tym roku. Znamy kilka szczegółów.