mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Multimedia i układy telematyczne

Multimedia i układy telematyczne

Delphi zapowiada upowszechnienie elektroniki

Delphi Corp. opracowała nową technologię, dzięki której układy telematyczne i multimedialne urządzenia samochodowe mają stać się dostępne dla nabywców europejskich samochodów klasy średniej. Firma, która ma swoje zakłady także w naszym kraju, przewiduje, że nowe urządzenie o nazwie Communiport R@dio stworzy w Europie poważny rynek na multimedia samochodowe i znacznie przyśpieszy rozwój zastosowań układów telematycznych. Biorąc pod uwagę parametry techniczne urządzenia, producenci samochodów będą w stanie wyposażać swoje pojazdy w system audio, zintegrowany telefon, układ nawigacji w czasie rzeczywistym i podręczne „biuro” za cenę, która będzie atrakcyjna dla wszystkich sektorów rynku.

Większość europejskich miłośników motoryzacji docenia zalety samochodowych urządzeń multimedialnych i układów telematycznych, jednakże przy dzisiejszej wysokiej cenie tych skomplikowanych technologii, cieszą się one dość znikomym powodzeniem wśród producentów masowo produkowanych samochodów.

Nie trzeba będzie kupować map na krążkach CD lub DVD

Tradycyjne systemy telematyczne budowane są na bazie zainstalowanej w samochodzie platformy PC, która komunikuje się ze światem zewnętrznym za pośrednictwem wbudowanego telefonu komórkowego*. Większość systemów wymaga od użytkownika zakupu lokalnej bazy danych nawigacyjnych na płycie CD lub DVD, a ich przetwarzanie jest w całości realizowane w jednostce głównej systemu zainstalowanej w samochodzie.

System Delphi eliminować ma konieczność zainstalowania w pojeździe zarówno wydajnej jednostki PC z pojemną pamięcią, jak i zintegrowanego telefonu z towarzyszącym mu modemem i układem antenowym. Uzyskuje się to wykorzystując bezprzewodowe łącze Bluetooth w osobistym telefonie komórkowym kierowcy do komunikacji elektronicznych układów pojazdu z komputerem głównym klasy mainframe zainstalowanym w zdalnym centrum obsługowym. Dane nawigacyjne są przechowywane w tym centrum, dzięki czemu użytkownik nie musi kupować płyty z danymi dla każdego odcinka trasy, którą zamierza przebyć.

Gdy zajdzie potrzeba użycia systemu nawigacyjnego, urządzenie Delphi ustali położenie pojazdu za pomocą zintegrowanego odbiornika systemu GPS (Global Positioning System) i poprosi kierowcę o wskazanie docelowego punktu podróży. Następnie urządzenie połączy się z dostawcą usług, a znajdujący się tam komputer wykona obliczenia i przekaże do urządzenia Delphi obliczone informacje o trasie. Pierwszy kierunek jazdy jest znany w ciągu kilku sekund, a dane całej trasy są pobierane w tle. Kierowca otrzymuje wskazówki nawigacyjne z syntezatora głosu wbudowanego w jednostkę główną systemu, wspomagane przez ruchome symbole graficzne pojawiające się na wbudowanym ekranie LCD.

Poza zapowiadaną przystępną ceną, rozwiązanie zdalne ma również inne zalety. Z uwagi na to, iż dane przechowywane w centralnym serwerze łatwo poddają się aktualizacji, mogą na bieżąco uwzględniać miejsca robót drogowych, a nawet aktualne korki uliczne. Zamiast płacić z góry za dane, które mogą się w ogóle nie przydać, kierowcy będą mogli kupować usługę na zasadzie zapłaty za dane o określonej trasie.

Łączność bez plątaniny kabli

Właściciele pojazdów nie muszą przy tym kupować telefonu kompatybilnego z systemem zainstalowanym w samochodzie – mają tu pełną swobodę, wystarczy dowolny model telefonu komórkowego wyposażony w łącze Bluetooth. Delphi szacuje, że do momentu rozpoczęcia produkcji nowego systemu przewidzianego na połowę dekady, około 60–70 procent używanych w Europie telefonów komórkowych będzie obsługiwało transmisję danych za pomocą Bluetooth, a wśród użytkowników biznesowych odsetek ten może sięgnąć nawet 90 procent.

Urządzenie Communiport R@dio oferuje także cały szereg funkcji o charakterze osobistego „biura”. Użytkownik będzie mógł przechowywać terminarze elektroniczne, harmonogramy planowanych czynności, pocztę elektroniczną i inne dane biurowe na serwerze dostawcy usług, mając do nich równie łatwy dostęp z samochodu, jak i ze swego domowego czy biurowego komputera. Wbudowana przeglądarka WAP umożliwia dostęp do informacji w sieci WWW (np. wiadomości finansowe, repertuary kin, wydarzenia lokalne itp.).

„Nasz zintegrowany system nie tylko udostępnia licznej grupie klientów o mniej zasobnych portfelach rozpowszechnione dziś usługi, ale stanowi również bramę do przyszłych usług telematycznych. Dzięki niemu usługi takie, jak tylko się pojawią, od razu trafią na rynek masowy” twierdzi dr Robert Schumacher, szef pionu Delphi Delco Electronics Systems odpowiedzialny za technologie bezprzewodowe i multimedia samochodowe. * tam, gdzie dostępne są usługi telefonii komórkowej.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport