mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Na każdą nawierzchnię

Na każdą nawierzchnię

Skandynawia znana jest z tego, że rodzą się tam doskonali kierowcy, produkuje się tam bezpieczne oraz bezawaryjne samochody, a od dobrych paru lat tamtejsi inżynierowie próbują stworzyć tani i niezawodny napęd na wszystkie koła. Nowy Haldex 4.0 ma sprawić, że plan się powiedzie.

Na każdą nawierzchnię
Najlepszym rozwiązaniem przeznaczonym do dzielenia napędu na obie osie jest centralny mechanizm różnicowy. Nie jest to jednak tania technologia, a przy okazji wymaga dużo ustępstw i modyfikacji w gotowych konstrukcjach. Na przykład potrzebne jest dodatkowe miejsce w płycie podłogowej, układ przekładni musi zostać przekonstruowany, a przy tym takie rozwiązanie wcale nie jest energooszczędne.

Od czasów kiedy nad projektantami i konstruktorami stoją księgowi, udało się stworzyć różne rozwiązania, które są mniej kosztowne od wersji klasycznej, a przy okazji lepiej lub gorzej pozwalają przekazywać napęd na drugą oś. Takim właśnie urządzeniem jest system stworzony przez szwedzką firmę Haldex. Rozwiązania opracowane przez jej konstruktorów można podziwiać lub przeklinać od samochodów pospolitych, aż po superluksusowe maszyny.

Poprzednik najnowszego Haldexa, który został oznaczony symbolem 4.0, zebrał przysłowiowe "baty" od swoich użytkowników. Najwięcej krytyki przypadło na szybkość działania systemu. Opóźnienie we włączaniu napędu na cztery koła wynikało z konstrukcji urządzenia. Napęd tylnej osi był dołączany przez sprzęgiełko płytkowe. Ciśnienie oleju było odpowiedzialne za jego zakleszczenie. Ono z kolei było wytwarzane przez pompę, która była napędzana poprzez poślizg jaki występował na przedniej osi względem tyłu. Jeżeli nie dochodziło do poślizgu, sprzęgło nie działało. Zaś w momencie kiedy następował poślizg na ratunek było już za późno.

Inżynierowie nauczeni przez błędy postanowili gruntownie przekonstruować swój projekt. Haldex 4.0, którego będzie można spotkać w najnowszym Saabie 9-3 XWD (właśnie wchodzi na nasz rynek), jest także napędzany poprzez ciśnienie oleju. Tutaj jego źródłem jest pompa hydrauliczna, której działanie nie jest w żaden sposób uzależnione od poślizgu. Za sprężanie płynu odpowiada akumulator ciśnienia, w którym zamontowano zawór regulujący przepływ ciśnienia na siłownik sprzęgła. Takie rozwiązanie charakteryzuje się dużą szybkością działania, zatem zwłoka w dołączaniu tylnej osi jest już naprawdę minimalna. W momencie kiedy postanowimy ruszyć z werwą na śliskim podłożu, stanie się coś czego nie potrafiły ogarnąć poprzednie konstrukcje Haldexa. Sprzęgło po prostu zadziała i uślizg na przedniej osi nie nastąpi.

Jest jeszcze jeden element, który wspomaga działanie Haldexa w Saabie 9-3. Jest to aktywny mechanizm różnicowy eLSD, czyli dyferencjał z tzw. "szperą" 40 procent. Układ ten zwiększa tarcie wewnętrzne. Ograniczaniem poślizgu zajmuje się sprzęgło płytkowe, konstrukcyjnie podobne do tego, które znajduje się Haldeksie. Synergia tych dwóch systemów ma pozwolić nowemu Saabowi być bezkonkurencyjnym na polu napędów 4x4 w cywilnych autach.

Podczas jazdy w normalnych warunkach na przednią oś trafia 90 procent momentu obrotowego. Tylną oś musi zadowolić jedynie 10 procent momentu. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, komputer może zadecydować żeby przekazywać moment obrotowy po równo na obie osie. To jednak nie koniec możliwości jakie zapewnia nowy system. W momencie gdy przednie koła będą znajdować się na śliskiej nawierzchni, a tylna oś będzie jeszcze na przyczepnej, to właśnie tam może trafić 90 procent momentu.

Zatem czy na drodze, śnieg, deszcz czy błoto, a nawet wszystko razem, nowy Saab powinien poradzić sobie z utrzymywaniem trakcji w ryzach. Jeżeli wszystko w praktyce będzie działać tak samo pięknie jak w teorii, to możemy się spodziewać dużej skandynawskiej konkurencji dla modeli np. z Niemiec czy Japonii.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Volvo Wszystko o Saab
Tematy w artykule: Saab Volvo

Podobne wiadomości:

Saab powraca - kolejna odsłona telenoweli

Saab powraca - kolejna odsłona telenoweli

Aktualności 2016-12-02

Concierge zatankuje i umyje Volvo

Concierge zatankuje i umyje Volvo

Aktualności 2016-11-21

Komentuj:

~raiders 2008-03-31

symetryczny napęd stały jak w subaru jest prawdziwym napędem 4x4 inne to podróbki dla miejskich kowboji :)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport