mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Na miękko czy na twardo?

Na miękko czy na twardo?

Lato zbliża się do nas wielkimi krokami, a wraz z powiększaniem się średniej temperatury za oknami na drogach widać coraz więcej samochodów z otwartymi dachami. Niegdyś kabriolet oznaczał, że mamy do czynienia z samochodem który posiada miękki składany dach. Dzisiaj już niekoniecznie.

Na miękko czy na twardo?

Według statystyk rocznie sprzedaje się około miliona samochodów wyposażonych w składany dach. Dzisiaj już w niemal każdym segmencie znajdziemy takiego przedstawiciela. Przez ostatnie lata sprzedawało się więcej samochodów z dachami twardymi, gdyż był to nowy kanon mody. Teraz tendencja jest odwrotna.

Na miękko?
Klasyczny, miękki dach jest zbudowany z metalowego szkieletu na którym zamontowano kilkuwarstwową nieprzemakalną tkaninę. Za izolacją cieplną i dźwiękową opowiada dodatkowa warstwa wewnętrzna wykonana z poliuretanu. Dach wyposażony jest także w tylną szybę, która może być z tworzywa sztucznego, a rzadziej ze szkła. Cały mechanizm dachu składa się w specjalnie wyizolowanej części bagażnika.

Operacja rozkładania oraz składania dachu w nowych samochodach jest zautomatyzowana. Przy tańszych rozwiązaniach kierowca musi tylko odblokować zamki przy belce ramownicy przedniej szyby. Reszta procedury odbywa się przy wciśniętym przycisku, który steruje układem siłowników. Mogą być one elektryczne lub elektrohydrauliczne. Cała operacja trwa kilkadziesiąt sekund. Może się odbywać podczas postoju lub gdy auto przemieszcza się z niewielką prędkością. W samochodach z miękkim dachem producenci decydowali się niekiedy na produkcję tzw. hardtopów, czyli zdejmowanych twardych dachów z metalu lub tworzywa sztucznego. Największy problem z nimi dotyczył przechowywania.

Na twardo?
Tak naprawdę moda na samochody ze sztywnym, składanym dachem, który zwie się dziś coupe-cabrio, została zapoczątkowana w latach 90-tych gdy debiutował Mercedes SLK. Taka konstrukcja składa się zwykle z kilku segmentów wykonanych z metalu, które chowają się w przestrzeni bagażowej.  W skład całego zestawu który wazy kilkadziesiąt kilogramów wchodzi także szyba, elementy uszczelniające i wzmacniające. Coraz częściej dach składa się nie tylko z metalu, ale także powierzchni szklanej, która po rozłożeniu dachu może być także przesuwana niczym szyberdach.

Minusem twardego dachu typu coupe-cabrio jest ilość miejsca jaka jest potrzebna na cały mechanizm. Z reguły pomniejsze on w połowę przestrzeń bagażową. Przy okazji wymaga dużo droższego i skomplikowanego układu sterującego. Jednak taka konstrukcja w naszych warunkach pogodowych sprawdza się lepiej i zapewnia wyższy poziom komfortu nie tylko termicznego, ale także akustycznego. Mechanizmy projektowane przy okazji takich konstrukcji są dużo trwalsze niż w autach z miękkim dachem.

Procedura składania/rozkładania trwa tutaj podobną ilość czasu co w przypadku konkurencyjnego rozwiązania, ale tutaj wszystko odbywa się tylko za pomocą przycisku. Auto z reguły musi stać i mieć wciśnięty hamulec nożny, chociaż niektórzy producenci pozwalają się przemieszczać z niewielką prędkością.


Jak traktować składany dach?
W przypadku miękkich dachów nie jest zalecane korzystanie z myjni automatycznych, ale jeśli nadejdzie już taka konieczność powinno się wybrać jak najmniej inwazyjny program, bezwzględnie bez woskowania. Korzystanie z myjni może spowodować bardzo szybkie zużycie poszycia dachu, a przy nieostrożnym myciu może także nastąpić rozerwanie materiału przez szczotki. Tkaniny dachowe w jasnych kolorach powinny być czyszczone co najmniej raz w tygodniu. Czyszczenie ręczne powinno odbywać się za pomocą miękkiej szczotki lub gąbki oraz odpowiedniego preparatu służącego do czyszczenia tkaniny dachowej.

Składanie miękkiego dachu powinno się odbywać gdy jest on suchy i czysty, tak by nie utrwalały się na nim plamy, a w miejscu gdzie jest przechowywany nie tworzyła z wilgoci pleśń. Ważne jest także by pilnować stanu uszczelek i zawiasów, gdyż zanieczyszczone mogą sprawiać kłopoty. Złożony dach nie powinien pozostawać w tym stanie dłużej jak kilka tygodni, gdyż potem tkanina może ulec trwałemu zgnieceniu.

W przypadku dachów typu hardtop należy zwrócić uwagę by środek czyszczący nie był zbyt agresywny, a wszelkie zabrudzenia takie jak ptasie odchody były natychmiast usuwane, gdyż bardzo szybko powodują one odbarwienia na lakierze.

Tematy w artykule: coupe cabrio kabriolety

Podobne wiadomości:

Top: Tanie kabriolety na lato do 10 tys. zł.

Top: Tanie kabriolety na lato do 10 tys. zł.

Aktualności 2015-06-22

Rolls-Royce Dawn - drugi kabriolet z Goodwood

Rolls-Royce Dawn - drugi kabriolet z Goodwood

Samochody luksusowe 2015-05-13

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport