mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Nadchodzi pięć suwów!

Nadchodzi pięć suwów!

Obecne trendy w kwestii projektowania jednostek napędowych zmierzają nieuchronnie w jednym kierunku. Inżynierowie pracują nad coraz mniejszymi i mocniejszymi silnikami, emitującymi niemalże parę wodną. Ciekawe rozwiązanie opracowała firma Ilmor, która chwali się prototypem silnika pięciosuwowego.

Nadchodzi pięć suwów!
Wbrew pozorom mało mówiąca nazwa Ilmor Engineering wcale nie oznacza, że mamy do czynienia z amatorami czy hobbystami. Należy wiedzieć, że ta działająca już  od 25 lat firma jest w rękach Mercedesa i w zeszłym roku odpowiadała za silniki pracujące bolidach Formuły 1. Od wielu lat z sukcesami projektuje też silniki do wyścigów z serii Indy.

Na początek przyjrzyjmy się  niewątpliwym plusom jakie wynikają z opracowania nowej technologii. Silnik o pojemności 0,7 litra wspomagany przez turbodoładowanie będzie w stanie osiągnąć moc maksymalną 130 koni mechanicznych (w przyszłości co najmniej 150KM) oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 165Nm. Gdyby dodać jeszcze do tego spalanie mniejsze od jednostki wysokoprężnej i jeszcze mniejszą emisję szkodliwych substancji to wychodzi nam silnik prawie doskonały. Tak naprawdę jest to jeszcze wstępny koncept jednostki napędowej. Inżynierowie z Ilmor zapowiadają, że przy wprowadzeniu kilku ulepszeń będą w stanie wyciągnąć jeszcze większa moc z malutkiego silnika.

Najwięcej znaków zapytania pojawia się jednak w kwestii tego, czy jest to tak naprawdę silnik pięciosuwowy. Raczej można o nim powiedzieć, iż jest to silnik czterosuwowy, którego suw rozprężania został wydłużony, wykorzystując obieg Atkinsona. Prototyp wyposażono w trzy cylindry. Dwa umieszczone po zewnętrznych stronach pracują jak zwykłe tłoki w czterosuwowym silniku z dwoma cylindrami (pod wysokim ciśnieniem). Nowością jest trzeci cylinder w środku pracujący pod niskim ciśnieniem. Jest on większy i porusza się przeciwnie do pozostałych. Dzięki tej konstrukcji stopień rozprężania (14,5) jest wyższy od stopnia sprężania. Sprawia to, że energia ze spalin jest efektywniej wykorzystywana.

W czasie gdy następują ostatnie dwa suwy, zewnętrzne tłoki zajmują pozycję DMP (dolna martwa pozycja) podczas gdy duży jest w GMP (górna martwa pozycja). W tym momencie otwiera się kanał, który łączy mały i duży cylinder. Wtedy zewnętrzny, mniejszy tłok porusza się do góry i spaliny zostają wepchnięte do dużego cylindra, gdzie następuje praca (tłok idzie w dół). Dzięki wykorzystaniu różnicy wielkości cylindrów, objętość komory spalania zwiększa się. Pozwala to kontynuować sprężanie. Gdy duży tłok osiągnie DMP pozostają mu tylko dwa suwy: rozprężania i wydechu.

Rozwiązanie opracowane przez inżynierów z Ilmor pozwala w dość tani sposób skutecznie zwiększyć wydajność silnika. Co ciekawe do produkcji tego silnika nie jest potrzebna nowa linia technologiczna, więc koszty nie powinny być drastycznie wysokie. Jednak reklamowane pięć suwów powinno się raczej traktować w kategorii chwytu marketingowego. Firma planuje teraz zainteresować swoim projektem koncerny motoryzacyjne. Tak więc nie jest wykluczone, że niedługo pod maskę któregoś z miejskich aut trafi mały silniczek o bardzo skutecznej mocy.

Podobne wiadomości:

Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku

Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku

Aktualności 2016-10-13

Co wybrać - diesel czy benzyna?

Co wybrać - diesel czy benzyna?

Zakup i sprzedaż samochodu 2016-09-06

Komentuj:

~Goku88 2009-08-21

A mi to przypomina silniik parowy w ktutym wykorzystywano roznej wielkosci cylindry wiec pomysl nie jest taki nowy ani innowacyjny

~ja tam nie wierze 2009-08-13

w takie cuda

~coliber 2009-08-13

no i do tego burakowozach i innych tego typu skodach

~fan 2009-08-13

super sprawa taki silnik. ciekawe kiedy beda go montowac w golfach

aaa 2009-08-13

Jeszcze mi się jedna rzecz przypomniała. Ten dodatkowy suw działa jak komora rozprężna znana z wyczynowych silników dwusuwowych! Jak dla mnie zastosowanie tego w postaci tłoka jest genialne!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport