mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Najlepsze i najgorsze opony na lato - test ADAC 2015

Najlepsze i najgorsze opony na lato - test ADAC 2015

Niemiecka organizacja ADAC znowu przychodzi z pomocą tym kierowcom, którzy stoją przed koniecznością zakupu nowych letnich opon. W tegorocznym teście opon nie tylko dowiemy się o najlepszych i najgorszych modelach, ale również, czy warto stawiać na tzw. opony ekologiczne.

Najlepsze i najgorsze opony na lato - test ADAC 2015
Jak co roku specjaliści z niemieckiego automobilklubu dokładnie prześwietlili kilkadziesiąt modeli letnich opon, sprawdzając je w różnych warunkach. Wszystkie opony musiały się wykazać na suchej oraz na mokrej nawierzchni. Sprawdzono, jak prowadzi się auto na granicy przyczepności, jak hamuje, w przypadku mokrej nawierzchni przetestowano opony przy tzw. zjawisku aquaplanningu. Ponadto zmierzono generowany przez te opony hałas oraz ich wpływ na zużycie paliwa. Intensywne jazdy testowe pozwoliły również ocenić, jak szybko zużywają się poszczególne modele opon.

Opony 185/60 R14 H

ADAC przetestowało 16 modeli opon o rozmiarze 185/60 R14 H. To popularny rozmiar opon dla małych aut takich jak np. Skoda Fabia, Fiat Punto czy Volkswagen Polo. Spośród tego grona sześć modeli - Continental ContiPremiumContact 5, Goodyear EfficientGrip Performance, Nokian Lina, Dunlop Sport BluResponse, Vredestein Sportrac 5 oraz Hankook Kinergy Eco K425 - otrzymało ocenę "dobra". Osiem modeli dostało "trójkę", czyli ocenę "zadowalająca" i po jednym otrzymało ocenę "dostateczną" (Kumho KH27 Ecowing ES 01) i "niedostateczną" (Matador MP 16).



Opona marki Continental okazała się najlepsza na mokrym, choć uzyskała również bardzo wysokie noty za właściwości jezdne na suchej nawierzchni. Na suchym najlepszy okazał się Goodyear, niewiele gorszy od Continentala był na mokrym, zaś zbyt wysoki generowany hałas nie pozwolił triumfować w całym teście. Ciekawostką jest opona Kumho, która uplasowała się na drugiej od końca pozycji. Opona ta okazała się najlepsza pod względem generowanego hałasu, wpływu na zużycie paliwa oraz pod względem zużywania się. Tak niska ocena łączna jest efektem słabych not za właściwości na mokrym. Warto też dodać, że na suchej drodze opona ta zachowywała się więcej niż przyzwoicie. Najgorzej zarówno na mokrym, jak i na suchym wypadła opona marki Matador.


opona
cena (euro)
ocena
sucha
mokra
hałas
spalanie
zużycie
Continental PremiumContact 5
53-87dobry (2,2)1,8
1,9
3,5
2,2
2,3
Goodyear EfficientGrip Performance
49-84
dobry (2,2)
1,6
2,1
4,0
2,0
2,3
Nokian Line
49-84dobry (2,2)
2,1
2,3
3,9
2,3
1,3
Dunlop Sport BluResponse
48-82
dobry (2,3)
1,8
2,2
4,0
1,9
2,3
Vredestein Sportrac 5
43-80
dobry (2,3)
1,9
2,4
3,81,91,8
Hankook Kinergy Eco K425
45-81dobry (2,4)
1,8
2,4
3,6
2,1
2,5
Firestone Firehawk TZ 300 alpha
42-80
zadowalający (2,6)
1,8
2,6
3,7
2,2
2,3
Michelin Energy Saver+
55-90
zadowalający (2,6)
2,6
2,6
3,7
1,9
1,3
Sava Intensa HP
39-72
zadowalający (2,6)
2,6
2,6
4,0
2,6
1,5
Pirelli Cinturato P1 Verde
44-115
zadowalający (2,7)
2,1
2,5
3,6
2,71,3
Infinity Ecosis
31-75
zadowalający (3,0)
3,0
2,7
3,5
2,0
2,8
Yokohama BluEarth AE-01
44-81
zadowalający (3,1)
2,0
3,1
3,6
1,8
2,0
GT Radial Champiro Eco
39-65
zadowalający (3,4)
2,8
3,4
3,5
2,2
2,3
Semperit Comfort-Life 2
42-76
zadowalający (3,4)
2,93,4
4,0
1,8
1,5
Kumho KH27 Ecowing ES01
43-81
dostateczny (3,9)
2,1
3,9
3,3
1,5
1,0
Matador MP 16
39-74
niedostateczny (4,8)
3,1
4,8
3,5
1,8
1,8


Opony 205/55 R16 V

W kategorii większych opon w szranki stanęło 19 modeli. Jak się okazało, poziom w tej grupie był bardziej wyrównany. Ocenę "dobrą" otrzymało również sześć modeli opon - Michelin Primacy 3, Goodyear EfficientGrip Performance, Continental PremiumContact 5, Dunlop Sport BluResponse, Pirelli Cinturato P7 Blue oraz Bridgestone Turanza T001. Aż dwanaście opon otrzymało ocenę "zadowalająca", a tylko jedna (Nankang Econex Eco-2) otrzymała ocenę "niedostateczna".



Patrząc na cząstkowe wyniki, najlepiej na suchej drodze spisywały się opony marki Michelin oraz Continental, zaś na mokrym lepiej od nich wypadły Goodyear i Pirelli oraz Kumho. Najniższy poziom hałasu generuje Continental EcoContact 5 oraz Hankook, który razem z ekologiczną oponą marki Bridgestone wypadł najlepiej pod względem wpływu na zużycie paliwa. Oba modele marki Michelin wyraźnie dystansują konkurencję pod względem zużywania się podczas jazdy.

opona
cena (euro)
ocena
sucha
mokra
hałas
spalanie
zużycie
Michelin Primacy 3
73-131dobry (1,9)
1,5
2,5
2,9
2,0
0,5
Goodyear EfficientGrip Performance
68-102
dobry (2,1)
1,7
2,1
2,9
2,0
2,3
Continental PremiumContact 5
74-108dobry (2,2)
1,5
2,3
3,0
2,1
2,3
Dunlop Sport BluResponse
69-102
dobry (2,2)
1,7
2,3
2,7
2,0
2,5
Pirelli Cinturato P7 Blue
68-187
dobry (2,2)
1,8
2,1
3,6
2,2
2,0
Bridgestone Turanza T001
69-110dobry (2,3)
1,6
2,2
3,02,3
2,5
Fulda EcoControl HP
61-102
zadowalający (2,7)
2,2
2,7
2,9
2,1
1,8
Hankook Ventus Prime2 K115
58-92
zadowalający (2,7)
1,9
2,7
2,8
2,5
2,3
Semperit Speed-Life
60-116
zadowalający (2,7)
2,7
2,7
3,0
1,9
2,5
Vredestein Sportrack 5
54-98
zadowalający (2,7)
1,7
2,7
2,9
1,9
2,3
Falken Ziex ZE-914
57-91zadowalający (2,8)
1,6
2,6
2,6
2,4
2,8
Nokian Line
67-100zadowalający (2,8)
1,8
2,4
2,9
2,3
2,8
Bridgestone Ecopia EP001S
72-128zadowalający (3,0)
1,9
3,0
2,5
1,6
2,8
Continental EcoContact 5
73-120zadowalający (3,2)
1,8
3,2
2,4
1,9
1,8
Michelin Energy Saver+
73-158zadowalający (3,2)
1,7
3,2
2,8
1,9
0,5
Hankook Kinergy Eco K425
60-96zadowalający (3,3)
2,6
3,3
2,4
1,6
2,8
Kumho HS51
60-93
zadowalający (3,3)
2,3
2,1
2,8
2,3
3,3
Kleber Dynaxer HP 3
56-99
zadowalający (3,5)2,5
3,5
3,3
2,0
1,5
Nankang Econex Eco-2
56-85
niedostateczny (5,5)
3,2
5,5
2,8
2,1
2,0


Po raz pierwszy w historii testów opon ADAC sprawdzano dwa rodzaje opon tego samego producenta. W sumie do testu trafiły cztery takie pary modeli opon, z czego jedna nastawiona była na ekologiczne właściwości, druga zaś na właściwości jezdne i oferowany komfort. Jak zauważyli niemieccy specjaliści, ekologiczne opony zapewniają drobne tylko korzyści jeśli chodzi o niższe spalanie, zaś wyraźnie słabiej wypadają na pod względem właściwości jezdnych zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni.

Z testów ADAC wynika jeszcze jeden wniosek. Otóż decydując się na opony, jesteśmy zmuszeni na pewien kompromis. Opony z najniższą liczbą punktów (im mniej, tym lepiej) w kategorii spalanie czy zużywanie się plasują się na drugim końcu listy pod względem przyczepności czy zachowania na mokrym (przy zjawisku aquaplanningu).

Podobne wiadomości:

Michelin Pilot Sport 4 S - nowa opona o ultra wysokich osiągach

Michelin Pilot Sport 4 S - nowa opona o ultra...

Motogazeta Menu 2017-01-23

Innowacyjne sterowanie gestami od Continentala

Innowacyjne sterowanie gestami od...

Technika 2016-05-18

Komentuj:

Alko-maty 2017-04-13

W przypadku wyboru dobrych opon, to też moim zdaniem nic innego jak kwestia przekonania do danej marki oraz firmy, a druga kwestia to sam budżet jaki jesteśmy w stanie przeznaczyć na zakup opon. Ja np polecam takie firmy jak Dębica, Kleber czy ciut droższe ale równie dobre- Dunlop. www.alko-maty.pl

Opony-Turbo.pl 2017-03-13

Witam Wszystkich Użytkowników na forum. Akurat jeżeli chodzi o wybór opon do swojego auta, to absolutnie nie powinniśmy na tym oszczędzać, bo w końcu chodzi o nasze bezpieczeństwo na drodze. Warto zainwestować w dobrą firmę gdzie mamy wysoką jakość oraz rozsądne ceny. Zobaczcie na Opony-Turbo.pl

~Michełekkk 2017-03-06

w sumie na zime mam z innej firmy a na lato z innej. Ale niezmiennie oba okmplety zamówione w Euromaster, zpolecenia mechanika.

~djugan 2016-04-25

Ja tam na poważnie nie biorę tych rankingów. Dwa sezony letnie jeździłem na jednym komplecie opon i w tym roku trzeba było kupić nowe do mojego Focusa. Podjechałem do ASO Forda i za 780zł kupiłem komplet 4 opon (195/65/15) Dębicy. Cena dobra i przystępna, a do tego montaż w cenie. Polecam tę promocję posiadaczom Forda http://www.ford.pl/Serwis/Programy_promo/AkcjaWiosna

~Gado 2016-03-19

Ja jeździłem cały sezon na AE-01 od Yokohamy, kupiłem cały komplet. Dobrze trzymają się drogi, nie zdzierają. Dla mnie w tej cenie są na tak.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Octavia 1.5 TSI już w salonach
Skoda Octavia 1.5 TSI już w salonach
Skoda Octavia jest najchętniej kupowanym modelem w Polsce. Teraz do jej oferty dołącza wersja napędzana silnikiem 1.5 TSI.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic