mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Najlepsze opony do mocnej "ośki"

Najlepsze opony do mocnej "ośki"

Jakiś czas temu przedstawiliśmy Wam wyniki testu opon letnich na sezon 2011, przeprowadzony przez niemiecki automobliklub ADAC. Pod lupę wzięte zostały wówczas pneumatyki przeznaczone dla pospolitych, osobowych samochodów. Teraz przyszedł czas na analizę szerokich opon dla modeli sportowych i samochodów tuningowanych w rozmiarze 225/40 R18, autorstwa niemieckiego magazynu Auto Bild.

Najlepsze opony do mocnej
Dziennikarze tego medium sprawdzili jak w różnych warunkach, na suchej i mokrej nawierzchni, spisuje się 10 modeli opon. Już tradycyjnie do badania wykorzystano produkty markowych producentów, jak i tanią konkurencję z Dalekiego Wschodu. W opony w testowanym rozmiarze - 225/40 R18, wyposażeni są między innymi przedstawiciele klasy hot-hatch, tacy jak Volkswagen Golf GTI, Ford Focus ST czy Audi S3. Auto Bild przeprowadził natomiast serię prób na modelu Mazda 3 MPS, który także wpisuje się w grupę mocnych przednionapędówek. Z protokołu testowego można wywnioskować jedno, różnice pomiędzy poszczególnymi oponami są naprawdę spore.

Zwycięzcy - Hankook Ventus S1 evo i Pirelli P Zero

Zacznijmy od zwycięzców tego porównaniu - opon Hankook Ventus S1 evo i Pirelli P Zero, które jak podkreślają eksperci Auto Bild dają doskonałą, godną aut sportowych przyczepność. Zapewniają dużą kontrolę podczas dynamicznej jazdy na suchej i mokrej drodze, wyróżniają się krótką drogą hamowania (z prędkości 100 km/h zatrzymały Mazdę 3 MPS po odpowiednio 54,5 i 54,9 m). Drobny minus - przeciętnie sprawdzają się w sytuacji wystąpienia aquaplaningu i zapewniają umiarkowany komfort jazdy. Należą też jednak do grupy najdroższych opon na rynku. Ocena końcowa dla obu opon: wzorowa.

Continental Sport Contact3
Na trzecim miejscu uplasowała się opona Continental Sport Contact3. To prawdziwie wszechstronna opona - dobrze reagująca na polecenia kierowcy we wszystkich warunkach drogowych. Stabilna podczas bocznych przeciążeń i szybko zatrzymująca auto na mokrej nawierzchni i wyróżniająca się zadowalającymi oporami toczenia. Minus podobnie jak w przypadku produktów firm Hankook i Pirelli - umiarkowany komfort jazdy. Ocena końcowa: polecana.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric
Kolejny specjalista od sportowej jazdy to Goodyear Eagle F1 Asymmetric. Podobnie jak poprzednia trójka świetnie spisujący się zarówno na mokrej (drugi wynik, za oponami Hankook) i suchej nawierzchni. Testerzy docenili duże rezerwy tej opony w przypadku wystąpienia aquaplaningu. Niestety bardziej agresywny bieżnik odbił się w tym przypadku na głośności opon oraz na podwyższony współczynnik oporu toczenia. Końcowa nota: polecana.

Uniroyal RainSport2
Następne miejsce przypadło gumom Uniroyal RainSport2. Najmocniejsze strony tej opony związane są w zasadzie z jej nazwą. Produkt firmy Uniroyal wzorowo spisuje się podczas aquaplaningu. Do tego dobrze hamuje (szczególnie na mokrym), a mimo bogatego, acz mocno ukierunkowanego bieżnika, cechuje się akceptowalną głośnością podczas jazdy. Niestety na suchej drodze nie zapewnia tak przewidywalnej kontroli nad autem jak w przypadku zwycięzców testu - te mankamenty powodują, że podczas sportowej jazdy służąca do testów Mazda często uślizgiwała się w zakrętach przednią osią. Ostatecznie jednak opona zakwalifikowała się do grupy polecanych.

Bridgestone Potenza S001
Konstrukcją bieżnika najbliżej jej do wyczynowych slicków. Stąd bez chwili zastanowienia można nazwać ją specjalistą od szybkiej, precyzyjnej jazdy po suchej nawierzchni. Wzorowo w tych warunkach także hamuje. O dziwo nieźle radzi sobie z aquaplaningiem. Na mokrej drodze wydłuża proces zatrzymania, generuje wysoki współczynnik oporu toczenia i tym samym okazała się najgłośniejszą oponą w teście. Bije też rekordy pod kątem ceny. Nota końcowa mimo wszystko może być zadowalająca - jest polecana.

Dunlop SP Sport Maxx TT
Próbując podsumować jej wynik w dwóch słowach: solidna opona. Bez wzlotów i upadków. Poprawnie spisuje się w każdych warunkach (na mokrej nawierzchni odrobinę podsterowna). Spore rezerwy jeśli chodzi o bezpieczeństwo przy aquplaningu. Dobrze hamuje na suchym i mokrym. Denerwuje niski komfort jazdy. Ocena finałowa: polecana.

Michelin Pilot Sport 3
Dopiero ósme miejsce tej francuskiej firmy, słynącej przecież z zaangażowania w sport motorowy może dziwić. Niemieccy dziennikarze z Auto Bild skrytykowali "pilota" za słabą przyczepność, wyróżniającą się tendencją do dużej podsterowności na mokrej nawierzchni. Oponie wytknięto też przeciętne wyniki podczas prób hamowania. In plus wypadła w takich kryteriach jak: aquaplaning, wysoki komfort jazdy i niskie opory toczenia. Test Michelin Pilot Sport 3 zakończył z notą: polecana.

Falken Ziex ZE 912
Przedostatnie miejsce tej opony to wynik słabej kondycji na mokrej nawierzchni. Produkt marki Falken cechuje mocna podsterowność, opóźniona reakcja na ruchy z kierownicy i przeciętne zachowanie przy bocznych przeciążeniach i zbyt długa droga hamowania. Dobre strony dotyczą komfortu jazdy i niskich oporów toczenia. Ze względu na przystępną cenę model Ziex ZE 912 został zakwalifikowany do grupy polecanych pneumatyków.

Linglong L 688
Rola czarnej owcy przypadła natomiast chińskiej oponie marki Linglong. Zaleta w zasadzie tylko jedna - niski poziom hałasu. Wady? Cała masa - brak harmonii podczas szybkiej jazdy, natarczywa podsterowność i poczucie nieprzewidywalności zachowania na mokrej i suchej nawierzchni. Przerażająco długie drogi hamowania - na mokrej nawierzchni, przy prędkości 55 km/h obuta w te opony Mazda przestrzeliła bezpieczny punkt zatrzymania aż o 24 metry! W realnych warunkach może to oznaczać potrącenie pieszego albo najechanie na tył poprzedzającego auta. Ocena końcowa: wadliwa.

Test ADAC opon letnich 175/65 R14 - ZOBACZ>>>

Test ADAC opon letnich 195/65 R15 - ZOBACZ>>>

Podobne wiadomości:

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów autonomicznych

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów...

Technika 2016-03-15

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport