mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Najlepszy silnik 2012 to...

Najlepszy silnik 2012 to...

...to nowa wciąż jednostka napędowa, która została skonstruowana przez jednego z największych graczy na rynku. Jeszce chwilę potrzymam Was w niepewności. Oto zwycięzcy plebiscytu International Engine of the Year. Oto zwycięzcy plebiscytu International Engine of the Year 2012.

Najlepszy silnik 2012 to...
Nagrodę główną i tytuł International Engine of the Year 2012, a także Best New Engine of the Year otrzymał nowy silnik Forda. Jednostka 1.0 EcoBoost została również wyróżniona w kategorii Najlepszy silnik poniżej 1.0 litra. Dla koncernu Forda jest to pierwsza nagroda w odbywającym się już od 13 lat konkursie International Engine of the Year. Jednak w historii tego konkursu jeszcze żaden silnik nie zdobył tylu punktów, co Fordowski jednolitrowy EcoBoost.

Zwycięska trzycylindrowa jednostka napędowa Forda wspomagana jest turbosprężarką o małym momencie bezwładności. Takie rozwiązanie technologiczne pozwala na szybką reakcję po naciśnięciu pedału gazu. Turbosprężarka dostarcza mocy w całym zakresie prędkości obrotowych, obracając się przy tym z prędkościami do 248.000 obr/min.

Motor 1.0 l EcoBoost dostarcza 100 KM mocy lub 125 KM. Słabszy wariant zapewnia spalanie na poziomie 4,8 l/100 km zaś mocniejszy potrzebuje 5 litrów paliwa na 100 przejechanych kilometrów. Silnik ten pracuje pod maską Forda Focusa a już niebawem będzie montowany w Fordach C-MAX oraz B-MAX.

Plebiscyt International Engine of the Year jest organizowany od roku 1999, kiedy to w pierwszej edycji wygrała jednostka montowana w Toyocie Yaris. W całej historii konkursu najwięcej wyróżnień zgromadziły silniki BMW (w sumie aż 51), dalej Honda i Toyota po 22 zwycięstwa i na trzeciej pozycji Volkswagen, którego konstrukcje zostały docenione 19 razy. Jury w tym konkursie składa się z 76 dziennikarzy motoryzacyjnych, wśród których mamy swojego reprezentanta w postaci Roberta Bieleckiego. Każdy z członków jury ma do dyspozycji 25 punktów, które może przyznać pięciu jednostkom. Jeden z silników maksymalnie może otrzymać 15 oczek. Silniki sprawdzane są pod kątem ich osiągów, sposobu pracy oraz ekonomiczności.

W plebiscycie International Engine of the Year jury przyznaje łącznie 12 nagród. Osiem dla najlepszych silników w podziale na kategorie w zależności od pojemności jednostek. Ponadto nagradzane są najlepszy nowy silnik, najbardziej ekologiczna jednostka oraz sportowy silnik roku. Spośród zwycięzców w ośmiu kategoriach pojemnościowych oraz najekologiczniejszego silnika wyłaniana jest najlepsza jednostka silnikowa, która przez kolejny rok może nosić zaszczytne miano International Engine of the Year.

Do walki o miano najlepszego mogą stanąć silniki montowane w autach osobowych, które pojawiły się w sprzedaży na więcej niż jednym rynku do czerwca 2012.

International Engine of the Year
1. Ford 999cc trzycylindrowy turbo (Ford Focus) - 401
2. Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (m.in. VW Polo, Beetle, Golf, Golf Plus, Golf Cabriolet, Scirocco, Eos, Audi A1, Audi A3, Seat Ibiza FR) - 288
3. Ferrari 4.5 V8 (Ferrari 458 Italia, 458 Spider) - 224
4. GM 1.4 (Chevrolet Volt, Opel Amper) - 212
5. BMW 2.0 twin-turbo czterocylindrowy (BMW 125i, 320i, 328i, 520i, 528i, Z4 20i, Z4 sDrive 28i, X1 20i, X3 20i, x1 28i) - 199
6. BMW/PSA 1.6 turbo (m.in. Mini Cooper S, Clubman Cooper S, Countryman, Peugeot 207, 207cc, 208, 308, 308cc, 3008, 508, RCZ, Citroen DS3, C4 Picasso/Grand Piccaso, C5, DS5, DS4) - 162
7. BMW 3.0 turbo sześciocylindrowy (BMW Serii 1, M Coupe, 335is, Z4 35 is) - 160
8. BMW M 4.0 V8 (BMW M3 Coupe, M3 Convertible) - 128
9. Audi 2.5 pięciocylindrowy turbo (Audi TT RS, RS3 Sportback) - 126

Green Engine of the Year
Najbardziej ekologiczna jednostka, która zywciężyła w tym roku, napędza dwa bliźniacze modele. A w zasadzie wspomaga napęd elektryczny, w jaki wyposażone są Chevrolet Volt oraz Opel Ampera. Pod maską tych modeli oprócz motoru elektrycznego montowany jest również zwycięzca w tej kategorii, silnik konstrukcji General Motors o pojemności 1,4 litra.

1. GM 1.4 (Chevrolet Volt, Opel Ampera) - 197
2. Ford 999cc trzycylindrowy turbo (Ford Focus) - 159
3. Nissan motor elektryczny (Nissan Leaf) 145

Best New Engine
W tej kategorii laur zdobyła jednostka Forda, która debiutowała w tym roku w Focusie, a w niedługim czasie pojawi się również pod maską C-MAXa oraz B-MAXa. W rywalizacji o miano najlepszej nowej konstrukcji Ford pokonał m.in. konstrukcję BMW oraz Mazdy.

1. Ford 999cc trzycylindrowy turbo (Ford Focus) - 257
2. BMW 3.0 twin-power turbo diesel (BMW M550d xDrive sedan, M550d xDrive touring) - 154
3. Mazda 2.2 skyactiv diesel (Mazda CX-5) - 143

Best Performance Engine
W tej kategori po raz drugi z rzędu bezkonkurencyjna jest jednostka włoskiej konstrukcji, która narodziła się w Maranello. Silnik V8 o pojemności 4.5 litra pracuje jako serce w Ferrari 458 Italia oraz 458 Spider. Jednostka ta zadebiutowała wraz z pojawieniem się modelu 458 Italia, który zastąpił Ferrari F430. W tym poprzedniku montowano silnik o pojemności 4308 cm3.

1. Ferrari 4.5 V8 (Ferrari 458 Italia, 458 Spider) - 171
2. McLaren 3.8 V8 (McLaren MP4-12C) - 147
3. BMW 4.4 TwinTurbo V8 (BMW M5, M6 Coupe, M6 Convertible) - 127


pojemność poniżej 1,0 litra
Przed rokiem po raz pierwszy w tej kategorii zwyciężył silnik spoza Japonii (fiatowski 0,9 Twinair). W tym roku ta tendencja się utrzymała i najlepszym małym motorem została wybrana trzycylindrowa konstrukcja EcoBoost Forda.

1. Ford 999cc trzycylindrowy turbo (Ford Focus)- 371
2. Fiat 875cc dwucylindrowy turbo (Fiat 500, 500C, Panda, Lancia Ypsilon, Alfa Romeo MiTo) - 310
3. Volkswagen 999cc trzycylindrowy (Volkswagen Up, Seat Mii, Skoda Citigo) - 262

pojemność 1,0 - 1,4
Silnik 1.4 TSI Volkswagena po raz siódmy z rzędu otrzymał wyróżnienie w kategorii pojemności skokowej od 1,0 do 1,4 litra. Ten benzynowy silnik z dodatkową turbosprężarką i mechanicznym kompresorem spotkał się z uznaniem jury jako wyjątkowo mocna i efektywna jednostka napędowa.

1. Volkswagen 1.4 TSI Twincharger(m.in. VW Polo, Beetle, Golf, Golf Plus, Golf Cabriolet, Scirocco, Eos, Audi A1, Audi A3, Seat Ibiza FR) - 337
2. Volkswagen 1.2 TSI(m.in. VW Polo, Beetle, Golf, Golf Plus, Golf Cabriolet, Audi A1, Audi A3, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Roomster) - 179
3. Fiat 1.4 MultiAir turbo(Fiat Abarth Punto Evo, Fiat Bravo, Alfa Romeo Mito, Giulietta, Lancia Delta) - 160

pojemność 1,4 - 1,8
Po raz kolejny w tej kategorii pojemnościowej triumfowała jednostka będąca wspólnym dziełem BMW i francuskiej grupy PSA. 1,6-litrowy silnik, turbodoładowany silnik benzynowy można obecnie spotkać w takich modelach jak Peugeot RCZ, 308 CC czy GTi, w Citroenach DS4 oraz DS5, a także w różnych modelach Mini oznaczonych literką S.

1. BMW/PSA 1.6 l turbo(m.in. Mini Cooper S, Clubman Cooper S, Cuntryman, Peugeot 207, 207cc, 208, 308, 308cc, 3008, 508, RCZ, Citroen DS3, C4 Picasso/Grand Piccaso, C5, DS5, DS4) - 321
2. Audi 1.8 TSI (Audi A3, A4, TT, A5, SEAT Leon, Altea/XL/Freetrack, Exeo, Škoda Octavia, Superb, Yeti, VW Passat, CC) - 204
3. Toyota 1.8 hybrid (Toyota Prius, Auris Hybrid, Lexus CT 200h)  - 149

pojemność 1,8 - 2,0
W tej kategorii pojemnościowej, tak jak i przed rokiem, triumfowała jednostka z Bawarii. Technologia dwóch sprężarek w dwulitrowym dieslu jak na razie nie znalazła sobie równych.

1. BMW 2 twin-turbo czterocylindrowy(BMW 125i, 320i, 328i, 520i, Z4 20i, Z4 s Drive 28i, X1 20i, X3 20i, X1 28i) - 278
2. Audi 2.0 TFSI(m.in. Audi A3, A4, A5, A6, Q3, Q5, SEAT Leon FR/Cupra, Škoda Octavia vRS, Superb, VW Golf GTi, Golf Cabriolet, Golf R, Scirocco, Scirocco R, Eos, Jetta, Passat) - 246
3. BMW 2.0 twin–turbo czterocylindrowy diesel(BMW 116d, 118d, 120d, 123d, 125d, 316d, 318d, 320d, 520d, 525d, X1 18d, X1 20d, X3 20d, Mini Cooper SD, Clubman Cooper SD, Countryman Cooper SD, Coupé/Roadster) - 243

pojemność 2,0 - 2,5
Po wielu zwycięzcach w tej kategorii pojemnościowej już trzeci rok z rzędu niepokonana okazała się 2,5-litrowa jednostka TFSI, jaką możemy spotkać m.in. w Audi TT RS oraz Audi RS3 Sportback.

1. Audi 2.5 pięciocylindrowy turbo(Audi TT RS, RS3 Sportback) -    380
2. Mercedes-Benz CDI 2.1 (Mercedes-Benz C, E, CLS, S, SLK, GLK) - 260
3. Mazda 2.2 skyactiv diesel(Mazda CX-5) - 245

pojemność 2,5 - 3.0
Sześciocylindrowy silnik o pojemności trzech litrów zapewnił z kolei BMW ósme z rzędu zwycięstwo w tej kategorii. W tej kategorii pierwsza trójka należy do koncernu z Bawarii.

1. BMW 3.0 bi-turbo sześciocylindrowy(BMW 1 Serii M Coupé, 335is, Z4 35is) - 257
2. BMW 3.0 twin-power turbo diesel (BMW M550d xDrive sedan, M550d xDrive touring) - 234
3. BMW 3.0 twin-power turbo diesel(BMW 330d, 335d, 530d, 535d, 530d GT, 535d GT, 640d, 730d, 740d, X3 30d, X3 35d, X5 30d, X5 40d, X6 30d, X6 40d) - 191

pojemność 3,0 - 4,0
Również i w tej kategorii dominacja jednostek BMW nie podlega dyskusji. Tak jak i przed rokiem najlepszy okazał się czterolitrowy silnik V8, jaki montowany jest np. w obecnym BMW M3.

1. BMW M 4.0 V8 (BMW M3 Coupé, M3 Convertible) - 292
2. McLaren 3.8 V8 (McLaren MP4-12C) - 276
3. Porsche 3.8 Boxer DI (Porsche 911 (991) Carrera S) - 220

pojemność powyżej 4 litrów
Najlepszy sportowy silnik wygrał oczywiście także i w kategorii najpojemniejszych jednostek, mowa o silniku, który napędza Ferrari 458 Italia oraz 458 Spider. Włoskie V8 o pojemności 4.5 litra zwycieżyło również przed rokiem w kategorii najlepszy sportowy silnik.

1. Ferrari 4.5 V8(Ferrari 458 Italia, 458 Spider) - 206
2. BMW 4.4 twin turbo V8 (BMW M5, M6 Coupé, M6 Convertible)     190
3. Mercedes-AMG 5.5 V8(Mercedes E AMG, CLS 63 AMG, ML 63 AMG, S AMG, CL 63 AMG, SLK 55 AMG) - 118

Podobne wiadomości:

Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku

Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku

Aktualności 2016-10-13

Co wybrać - diesel czy benzyna?

Co wybrać - diesel czy benzyna?

Zakup i sprzedaż samochodu 2016-09-06

Komentuj:

~sagan 2012-09-11

ja już dawno mam w swoim starym Wartburgu super 3 cylindrowy silnik sytemu cwaitakt DDR. Jest bezkonkurencyjny, ciagnie od samego dołu do samej góry, powodując lekkie zwirowania turbo w zbiorniku paliwa. Polecam, jest bardzo trwały, a wspłczesne silniki to złom...

~pawian 2012-06-19

super wydajne i zarazem mega ekonomiczne projekty silników leża zakurzone w magazynach koncernów naftowych, tak samo jak swiece laserowe

~Wisiek 2012-06-17

Silnik roku 2022 - VW opracował jednocylindrowy silnik 0.3 litra z pięcioma turbinami i kompresorem, moc 190 KM, zużycie paliwa - o,5 l/ 100 km, trwałość konstrukcji 3 godziny.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport