mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Nie zapalił?

Nie zapalił?

Zima okres sprawdzianu dla wielu silników. Podczas gdy latem nawet mocno wyeksploatowane jednostki nie mają problemów z rozruchem, zimą wystarczy że zrobi się nieco chłodniej i już zaczyna się problem.

Nie zapalił?

Kiedy wsiądziemy rano do samochodu i po przekręceniu kluczyka nie będzie efektu w postaci pracującego silnika to oznaka, że mamy problem. Czy mniej, czy bardziej poważny - to okaże się dopiero za chwilę.

W pierwszej kolejności podejrzanym powinien być akumulator. Otwieramy zatem maskę (bądź też zaglądamy w miejsce gdzie został umiejscowiony) i sprawdzamy czy zaciski trzymają tak jak powinny. Jeżeli rozrusznik kręci, wszystkie diody na desce rozdzielczej świecą prawidłowo, a silnik nadal nie chce odpalić albo po odpaleniu pracuje bardzo nierówno, po czym gaśnie, to przyczyny należy szukać gdzie indziej.

Prawdopodobnie problem występuje z powodu awarii w układzie zapłonowym. W przypadku samochodów z silnikiem diesla problemem mogą być świece żarowe.

Zanim oddamy samochód do warsztatu jest kilka prostych sposobów żeby samodzielnie ustalić przyczynę usterki. W przypadku samochodów z zapłonem iskrowym należy rozpocząć poszukiwania problemu od stanu przewodów wysokiego napięcia.

Ciągną się one od aparatu zapłonowego do świec i cewki. Z reguły najczęściej winne są przetarcia albo uszkodzenia izolacji. Z tego powodu do świec dociera niewystarczająca moc prądu, gdyż po drodze dochodzi do przebić. Warto przy okazji sprawdzić czy kable trzymają się mocno. Jeżeli wszystko na oko wydaje się sprawne, możemy przystąpić do kolejnego etapu. Do tego potrzebne nam będzie zaciemnione pomieszczenie, także sytuacja jest idealna w momencie kiedy nasze auto odmówi posłuszeństwa stojąc w garażu. Do tej procedury potrzebny nam będzie pomocnik, który przekręci kluczyk.

Druga osoba obserwuje wtedy co dzieje się pod maską. Należy przy tym zachowywać szczególną ostrożność. W przypadku uszkodzenia kabli zapłonowych w trakcie odpalania samochodów powinny pojawiać się przebicia i przeskakujące iskry. W trakcie tego sprawdzania absolutnie nie powinniśmy dotykać układu zapłonowego oraz pobliskich elementów, gdyż może się to skończyć porażeniem ze skutkiem śmiertelnym. Jeżeli wokół kabli pojawią się błyski to znak, że powinniśmy się wybrać po nowe przewody. Zużyte i stare nie nadają się do regeneracji.

Jednak jeżeli z kablami jest wszystko w porządku, akumulator jest w pełni naładowany, a w wilgotny zimowy poranek nasz samochód dalej nie chce jechać - problem może leżeć w świecach. Bardzo często zapominamy, że jest to element wyposażenia silnika, który trzeba co jakiś czas wymieniać. Zużyte świecie nie tylko wpływają na problemy z rozruchem, ale także sprawiają że samochód pali więcej, a jedzie wolniej. Wymianę świec polecamy zlecić warsztatowi z odpowiednim osprzętem, tak by uniknąć problemów związanych z ukręceniem gwintu świecy podczas wymiany.

W przypadku silnika wysokoprężnego problem jest nieco trudniejszy do zdiagnozowania w warunkach domowych. Czasami winny może być przekaźnik odpowiadający za sterowanie ich pracą. Tutaj do diagnozy konieczne będzie podpięcie ich pod specjalny tester. Świece żarowe pracują pod niskim napięciem, dlatego nie powinno się ich sprawdzać podłączając bezpośrednio do akumulatora. Wtedy wymiana jest nieunikniona.

Tematy w artykule: silnik akumulator rozruch silnika

Podobne wiadomości:

Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku

Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku

Aktualności 2016-10-13

Co wybrać - diesel czy benzyna?

Co wybrać - diesel czy benzyna?

Zakup i sprzedaż samochodu 2016-09-06

Komentuj:

~nikt 2010-12-23

juz dzisiaj nie jezdzi takimi zlomami jak ty kiier :)

~icek 2010-12-23

audi c3, inaczej cygaro (typ 44) od 1982 do 1991. miałem takiego 1.8. przesiadłem się ze 125p do "odrzutowca" :)

kiier 2010-12-23

@"do kiier" Człowieku, uczyniłeś mój dzień szczęśliwszym ;D

~do kiier 2010-12-23

co to jest audi c3? kiepsko cos z wiedza..

~oj panowie 2010-12-23

utarlo sie sformulowanie ze trzeba zajrzec pod maske w celu odnalezienia akumulatora:)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa
S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa
Mamy dobrą wiadomość dla wszystkich kierowców poruszających się w najbliższych dniach drogą ekspresową S8 z Warszawy w kierunku Wrocławia. Na odcinku pomiędzy Łodzią a Wieluniem uruchomiono pierwszą stację benzynową.