mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Nie zaśniesz już za kołkiem

Nie zaśniesz już za kołkiem

Odsetek wypadków w których powodem było zaśnięcie kierowcy za kółkiem jest naprawdę duży. Dlatego nie powinny dziwić badania nad rozwojem urządzeń, które będą zapobiegać takim sytuacjom. Tym razem pod lupę bierzemy system zwany ASP, który będzie strażnikiem naszego skupienia.

Nie zaśniesz już za kołkiem
Pod skrótem ASP ukrywa się "Anti Sleep Pilot", czyli mówiąc najprościej system, który zapobiega zaśnięciu za kółkiem. Jego rozmiary są niewielkie, ale już niebawem może wprowadzić dużą rewolucję jeśli chodzi o motoryzacyjne gadżety zapewniające bezpieczeństwo.

Urządzenie powstało w myślą o kierowcach, który dużo jeżdżą, przez co mają mniej czasu na porządne wyspanie się. System ASP mieści się w urządzeniu o wielkości małego portfela, które be problemu może zostać wkomponowane w deskę rozdzielczą lub jej otoczenie.

ASP składa się z kilku komponentów, które pozwolą ocenić w kilku stopniach uwagę, którą kierowca skupia na drogę oraz jej otoczenie. Pierwszy z nich to akcelerometr, który wylicza czas jazdy i daje znać, że czas na przerwę. Kolejnym urządzeniem wkompeltowanym w całość jest zegar, który mierzy czasy reakcji kierowcy. Przy okazji ma on zaprogramowane dane, które pozwalają określać stopień zmęczenia kierowcy. Dodatkowo zamontowane są także świetlne, dźwiękowe oraz dotykowe sensory. Są one wykorzystywane do interakcji z kierowca.

Co jest ważną stroną tego urządzenia, nie wymaga ono połączenia z komputerem pokładowym samochodu. Może być zasilane przy pomocy baterii oraz umieszczone na desce rozdzielczej bez konieczności poważniejszego ingerowania w nią.

Żeby działać skutecznie system ASP musi mieć zapisaną informację na temat kierowcy. Każdy nowy użytkownik tego systemu musi odpowiedzieć na kilka pytań, aby został oszacowany profil ryzyka. Dodatkowo przed każdą jazdą kierowca będzie musiał podawać np. ile godzin minęło od przebudzenia, czy spożywał alkohol i tym podobne.

Na podstawie tych oraz dokładniejszych informacji ASP wykorzysta algorytmy, które oszacują przypuszczalny stopień zmęczenia kierowcy. Algorytmy zostały opracowane przez naukowców badających od kilku dobrych lat wypadki, w których powodem było zaśnięcie kierowcy.

Podczas jazdy system ASP będzie kontrolował czas naszej reakcji poprzez wymuszanie interakcji kierowcy z urządzeniem. Dla przykładu zostanie wyświetlony komunikat albo zostanie puszczony sygnał dźwiękowy po którym kierowca powinien dotknąć sensora na urządzeniu. Po zmierzeniu czasu reakcji kierowcy system będzie potrafił przeanalizować czy jest już czas na przerwę.

Jeżeli okaże się, że reakcje kierowcy są już mocno opóźnione otrzyma on komunikat o konieczności zrobienia sobie przerwy.

Największym atutem tego urządzenia są kompaktowe rozmiary oraz dość tanie koszta produkcji, chociaż jest ono wycenione w przeliczeniu na około tysiąca złotych. Może być używane w każdym samochodzie, bez względu na wiek. Niestety jego efektywność uzależniona jest od tego czy kierowca prawidłowo poda informacje.
Tematy w artykule: wypadki

Podobne wiadomości:

Święta 2016 na drogach – mniej wypadków, mniej pijanych

Święta 2016 na drogach – wypadków,...

Aktualności 2016-12-27

Statystyki długiego weekendu - podobnie jak rok temu

Statystyki długiego weekendu - podobnie jak...

Aktualności 2016-05-30

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Fabia Black Edition - limitowana wersja
Skoda Fabia Black Edition - limitowana wersja
W polskich salonach debiutuje limitowana Skoda Fabia Black Edition. Auto wyróżnia się czarnym, eleganckim kolorem i bogatszym wyposażeniem. Egzemplarze z ograniczonej puli są dostępne w salonach od 63 030 zł.