mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Niskie temperatury, a ochrona silnika

Niskie temperatury, a ochrona silnika

Jednym z największych wyzwań dla oleju silnikowego jest ochrona elementów silnika podczas rozruchu w niskich temperaturach. Uruchomienie samochodu w takich warunkach, bez odpowiedniego smarowania, może powodować zużycie silnika, a z czasem narazić nas na wysokie koszty naprawy. Mimo iż za oknami lato, warto za wczasu zdobyć wiedzę w tym temacie.

Niskie temperatury, a ochrona silnika
Jednym z największych wyzwań dla oleju silnikowego jest ochrona elementów silnika podczas rozruchu w niskich temperaturach. Uruchomienie samochodu w takich warunkach, bez odpowiedniego smarowania, może powodować zużycie silnika, a z czasem narazić nas na wysokie koszty naprawy.

Poniżej wyjaśniamy, co dzieje się z samochodem w niskich temperaturach i dlaczego wybór syntetycznego oleju silnikowego, zamiast konwencjonalnego oleju mineralnego, jest jedną z najlepszych decyzji, jaką można podjąć, chcąc chronić silnik przez zimnem.

Wpływ niskiej temperatury na silnik
Przy spadku temperatury, olej silnikowy gęstnieje i traci swoją „pompowalność”, czyli zdolność do cyrkulacji w silniku, wymuszaną poprzez pompę olejową. Zimny i lepki olej jest trudniejszy do pompowania. Jeżeli staje się zbyt lepki, może całkowicie wstrzymać płynięcie.

Podczas rozruchu, jeśli przepływ oleju jest ograniczony, ważne części silnika nie są odpowiednio smarowane. Niedostateczne smarowanie może stać się przyczyną poważnych uszkodzeń, które nie zawsze są dostrzegalne natychmiast, ale po pewnym czasie ujawniają się w postaci np. nadmiernego zużycia oleju silnikowego, niskiego ciśnienia sprężania i spadku mocy silnika. Bez przepływu oleju, tarcie metalu z metalem w łożyskach, może prowadzić do uszkodzenia silnika przy rozruchu lub jego zmniejszonej wydajności.

Dlatego wybór odpowiedniego oleju syntetycznego, który będzie szybko pompowany do elementów silnika, nawet w ekstremalnie niskich temperaturach, jest istotny dla ochrony silnika w takich warunkach pogodowych.

Wydajność w niskich temperaturach

W celu ochrony silnika w niskich temperaturach, olej silnikowy musi być odporny na nadmierne gęstnienie oraz musi pozostać płynny dla zapewnienia łatwego i ciągłego przepływu.

W porównaniu do olejów mineralnych, syntetyczne oleje silnikowe zapewniają lepsze smarowanie w ekstremalnych temperaturach. Lepszej jakości bazy syntetyczne, poprawiają wydajność nawet w temperaturach poniżej zera, co pozwala na szybszą ochronę silnika po rozruchu.

Większość olejów produkowanych na bazach mineralnych ma tendencję do znacznego gęstnienia, gdyż molekuły parafiny krystalizują się w niskich temperaturach. To z kolei wydłuża czas potrzebny do przepompowania oleju przez cały silnik oraz wymaga cięższej pracy rozrusznika i akumulatora.

W przeciwieństwie do olejów mineralnych, oleje syntetyczne zawierają też mniej parafiny. W związku z tym pozostają płynne w znacznie niższych temperaturach i zapewniają doskonałą ochronę silnika. Wybrane klasy lepkości w pełni syntetycznych olejów silnikowych niektórych marek są stworzone do pracy nawet w tak niskich temperaturach, jak -50°C. Jednocześnie zapewniają łatwe pompowanie, w celu ochrony przed tarciem podczas rozruchu. Silnik uruchamia się szybciej, a zużycie eksploatacyjne jest  zminimalizowane.

Dodatkowe sposoby ochrony silnika w niskich temperaturach. Poza stosowaniem syntetycznego oleju silnikowego, nie zapomnij o prostych czynnościach wspomagających ochronę Twojego samochodu zimą.

Warto się upewnić, czy akumulator i alternator są w dobrym stanie technicznym. W niskich temperaturach, sprawność akumulatora jest znacznie obniżona. Jednocześnie, wraz ze spadkiem temperatury, zwiększa się zapotrzebowanie na energię elektryczną potrzebną do uruchomienia silnika. Upewnij się, że wszystkie filtry – powietrza, paliwa i olejowy – są w dobrym stanie. Sprawdź też poziom płynu w chłodnicy i działanie termostatu w celu zapewnienia odpowiedniego rozgrzania silnika.

Warto również pamiętać, aby nie przemęczać swojego silnika przez pierwsze kilka minut po rozruchu. Należy dać olejowi silnikowemu szansę nagrzania się, aby mieć pewność, że krąży po całym silniku.

Podobne wiadomości:

Nowe oleje Castrola

auto motor i sport 0000-00-00

Jak jeździć w zimie?

Jak jeździć w zimie?

Bezpieczna jazda 2015-12-04

Komentuj:

~kamix 2017-10-18

silnik to serducho samochodu i trzebao niego dbac cały rok. ja mu ładuje połsyntetyk http://k2.com.pl/produkty/k2-texar-10w-40-benzin-diesel-lpg-1-l?utm_source=ws .Naczytałem się troche o tym i wiem że jest dosyć dobry, nowoczesna technologia, bo wykorzystuje "nanotech"

~w 2009-08-20

kto byl w wojsku ten wie jak rozwiazano to w starym dobrym BWP. przed wlaczeniem rozrusznika wlacza sie na dwie sekundy elektryczna pompa oleju. proste i skuteczne. zadnego suchego tarcia, male opory i zuzycie. w cywilnych jeszcze nikt nie wpadl na zastosowanie takiego patentu. mialoby to duzy wplyw rowniez na zycie turbosprezarki. utrzymanie cisnienia po zgasnieciu silnika powoduje ze wirnik nie hamuje na sucho.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
6 sprawdzonych patentów na zimę.
6 sprawdzonych patentów na zimę.
Zamarznięte szyby i czapa śniegu na dachu mogą być niebezpieczne dla Ciebie, otoczenia i Twojego portfela. Podpowiadamy, jak szybko odśnieżyć auto, a dzięki temu uniknąć 3 pkt. karnych i 500 zł mandatu, a przy okazji pospać nawet kwadrans dłużej.
Jak przygotować samochód do jazdy w zimowy poranek? Jak przygotować samochód do jazdy w zimowy poranek?