mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Nowa dwulitrowa jednostka Volvo

Nowa dwulitrowa jednostka Volvo

Dwa litry pojemności i ponad dwieście koni mocy, to główne parametry nowej benzynowej jednostki Volvo, która odznaczać się ma niskim zużyciem paliwa i niską emisją zanieczyszczeń. Na początku pojawi się pod maską modeli S80, V70 i XC60.

Nowa dwulitrowa jednostka Volvo
Dzięki najnowszym rozwiązaniom w układzie turbodoładowania, bezpośredniemu wtryskowi paliwa, dwóm wałkom rozrządu silnik GDTI (ang. Gasoline Turbocharged Direct Injection) ma zapewniać niskie zużycie paliwa i doskonałe osiągi przy niedużych wymiarach samej jednostki. Silnik został opracowany specjalnie dla mniejszych, bardziej wydajnych energetycznie jednostek. Ta 2-litrowa jednostka posiada moc 203 KM, a moment obrotowy – 300 Nm, osiąga już przy 1.750 obr/min. Wartość maksymalnej mocy jest na takim samym poziomie, co większej 2,5-litrowej, pięciocylindrowej jednostki Volvo, ale zużycie paliwa jest niższe.

Nowy system turbodoładowania został opracowany w ramach współpracy Volvo Cars z Borg-Warner Turbo oraz producentem komponentów stalowych firmą Benteler Automotive. Powstała turbosprężarka, która jest obecnie najmniejszym urządzeniem tego typu na rynku (w stosunku do maksymalnej mocy silnika). Obudowa turbiny w nowym silniku została wbudowana w przewód rurowy rozgałęziony. Volvo już wcześniej stosowało podobne rozwiązanie, jednakże najnowszy zespół turbodoławania został wykonany całkowicie z blachy stalowej. Jest to innowacyjne rozwiązanie na skalę światową.

Nowy silnik wykorzystuje bezpośredni wtrysk paliwa oraz układ zmiennych faz rozrządu (VVT) dla obu wałków rozrządu. Połączenie tych rozwiązań, zapewnia wysoki współczynnik napełnienia cylindra w komorze spalania niezależnie od obrotów silnika. Przy czym turbosprężarka zaczyna obracać się wcześniej, co umożliwia szybką reakcję silnika już przy niskich obrotach. Regulacja momentu otwarcia zaworów silnika odbywa się poprzez otwieranie i zamykanie zaworów sterujących ciśnieniem oleju oraz sterowaniem jego przepływu w układzie zmiany faz rozrządu do chwili uzyskania pożądanego odchylenia kątowego pomiędzy zewnętrznym i wewnętrznym elementem sterującym wałka rozrządu.

Wszystkie te rozwiązania zapewniają mniejsze zużycie paliwa oraz niższą emisję spalin, a przy tym zachowują osiągi samochodu na wysokim poziomie i umożliwiają płynne przyspieszanie i dobre właściwości jezdne, nawet przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Dla przykładu, Volvo S80 wyposażone w silnik 2.0 GTDI z automatyczną skrzynią biegów zużywa 8,3 l/100 km, zachowując wysokie osiągi (8,5 sekundy do setki), zaś V70 8,4 l/100 km (8,9 s.).

Silnik będzie oferowany z automatyczną sześciostopniową skrzynią biegów Powershift i manualną sześciobiegową przekładnią. Początkowo silnik zostanie wprowadzony w krajach, które promują posiadanie samochodów o pojemności skokowej poniżej dwóch litrów, czyli w wybranych krajach europejskich i Azji Południowo-Wschodniej. 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Volvo XC60
Volvo XC60
Cena podstawowa już od: 141 200 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.

Podobne wiadomości:

Concierge zatankuje i umyje Volvo

Concierge zatankuje i umyje Volvo

Aktualności 2016-11-21

Autonomiczna ciężarówka i 50 tys. puszek Budweisera

Autonomiczna ciężarówka i 50 tys. puszek...

Ciężarówki i Autobusy 2016-10-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport