mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Nowa skrzynia biegów Twingo

Nowa skrzynia biegów Twingo

Aby zapewnić kierowcy wybór między różnymi stylami jazdy.

Koncern Renault wprowadza kolejne zmiany w produkowanym od 1993 roku modelu Twingo. Seria aut o nazwie Cinetic zostanie wyposażona w nową skrzynię biegów o nazwie Quickshift 5.

Jest to zautomatyzowana skrzynia mechaniczna, zapewniająca osiągi i oszczędną eksploatację samochodu ze skrzynią mechaniczną i jednoczenie prostotę użycia skrzyni automatycznej.

Skrzynia Quickshift 5 daje kierowcy możliwość wyboru dwóch stylów jazdy.

Tryb ręczny ze sterowaniem impulsowym, w którym kierowca sam zmienia przełożenia oraz tryb automatyczny nie wymagający żadnego działania użytkownika - jego zasada funkcjonowania jest taka sama jak skrzyni automatycznej. Niezależnie od wybranego trybu pracy, funkcja sprzęgła jest całkowicie zautomatyzowana.

Pod względem technicznym, skrzynia Quickshift 5 (typ JHR) jest konstrukcja wywodzącą się z 5-biegowej skrzyni mechanicznej (JH) Renault.

Ouickshift 5 jest skrzynią mechaniczną, do której dołączony zastał moduł umożliwiający zautomatyzowanie funkcji sprzęgła i zmiany przełożeń. Urządzenie to jest wyposażone w niezbędny układ sterujący momentem i prędkością obrotową silnika w chwili zmiany biegów w celu synchronizacji sprzęgania i optymalizacji czasu zmiany biegów. Skrzynia biegów wykorzystuje też inne systemy funkcjonujące w samochodzie, takie jak układ elektronicznego wtrysku paliwa, blok elektroniczny silnika, czy zautomatyzowana przepustnicę.

W Twingo Quickshift 5 nie ma pedału sprzęgła, pojawia się natomiast nowa dźwignia zmiany biegów typu 'joystick". Aby ruszyć, należy wcisnąć pedał hamulca przed krótkim naciśnięciem dźwigni biegów. Tryb automatyczny skrzyni jest ustawiany domyślnie przy każdym rozruchu pojazdu.

Dwa tryby pracy skrzyni Quickshift 5 mogą być wykorzystane w następujący sposób:

1. Tryb sterowania ręcznego

Kierowca narzuca zmianę przełożeń posługując się dzwignią sterowaną impulsowo. Zmiana biegów następuje po krótkim pchnięciu dźwigni: do przodu, by zmienić bieg na wyższy, do tyłu, by zredukować bieg. Przy poruszaniu dźwignia biegów można nie zdejmować nogi z pedału gazu.

W chwili zmiany biegu, blok elektroniczny skrzyni przejmuje kontrolę nad blokiem elektronicznym wtrysku i steruje momentem obrotowym i prędkością obrotową silnika, by zmiana przeleżenia nastąpiła łagodnie.

Należy zaznaczyć, że zautomatyzowana skrzynia Renault nie jest skrzyni sekwencyjną, lecz sterowana impulsowo. Różnica między tymi dwoma rodzajami skrzyń biegów polega na sposobie zmiany przełożeń "oddalonych od siebie". Zautomatyzowana skrzynia impulsowa w Twingo, w przeciwieństwie do skrzyni sekwencyjnej umożliwia pominięcie pośrednich biegów. Na przykład przy zmianie z 2. na 4. nie ma potrzeby włączania trzeciego biegu, wystarczy dwa razy pchnąć dźwignię do przodu. Podobnie, chcąc zredukować z 5. na 3. bieg lub nawet 2., kierowca musi jedynie dwa lub trzy rary pchnąć dźwignię zmiany do tyłu.

Przejście z trybu sterowania ręcznego do trybu automatycznego (i odwrotnie) następuje po wciśnięciu przełącznika trybu pracy umieszczonego w dolnej części gatki dźwigni biegów, z lewej strony.

Przejście z trybu automatycznego do sterowania ręcznego może również nastąpić przez krótkie pchnięcie dźwigni zmiany biegów (do przodu lub do tyłu).

2. Tryb automatyczny

Kierowca dysponuje funkcją automatycznej zmiany 5 przełożeń skrzyni mechanicznej o strategii pracy samoczynnie dostosowującej się do warunków jazdy. Kierowca kontroluje jazdę posługując się pedałem gazu i pedałem hamulca. Blok elektroniczny skrzyni dobiera optymalne przełożenie w oparciu o uzyskane dane. Uwzględnia on wiele czynników m. in.:

· prędkość pojazdu,

· faza przyspieszania lub faza hamowania,

· styl jazdy - dynamiczny, czy oszczędny rozpoznawany poprzez prędkość wciskania i puszczania pedału gazu i hamulca,

· profil drogi - podjazd lub spadek rejestrowany przez rozpoznanie stopnia trudności, z jaka samochód pokonuje drogę.

Ponadto, skrzynia Quickshift 5 jest wyposażona w pewne automatycznie działające funkcje, które ułatwiają eksploatację i minimalizują błędy w operowaniu skrzynią, co mogłoby doprowadzić do jej uszkodzenia lub awarii silnika. Są to następujące funkcje:

· blokada zmiany biegu na wyższy w przypadku szybkiego puszczenia pedału gazu,

· uniemożliwienie redukcji przełożenia, gdy zachodzi niebezpieczeństwo doprowadzenia silnika do nadmiernej prędkości obrotowej,

· automatyczna redukcja biegu przy zbyt niskiej prędkości obrotowej silnika,

· redukcja biegu przy hamowaniu,

· automatyczne włączenie pierwszego biegu, gdy samochód zwalnia do prędkości poniżej 7 km/h.

Wybór optymalnego przełożenia następuje dzięki zastosowaniu strategii pracy samoczynnie dostosowującej się do warunków jazdy, będącej częścią oprogramowania bloku elektronicznego skrzyni biegów, podobnie jak w skrzyni automatycznej Proactive. Zmiana biegów jest sterowaną przez blok elektroniczny zgodnie z tzw. logiką rozmytą (fuzzy logic).

Dla jaszcze większego ułatwienia jazdy samochodem, sterowanie pracą skrzyni biegów obejmuje dodatkowe funkcje bezpieczeństwa i komfortu.

Funkcja "kick dynamic" pozwala na szybką redukcję biegów w trudnych sytuacjach na drodze (omijanie przeszkody, wyprzedzanie, nagłe hamowanie) i umożliwia bardziej dynamiczna jazdę.

W celu ułatwienia manewrów parkowania, skrzynia posiada funkcję powolnej jazdy. Dzięki niej, samochód na pierwszym lub wstecznym biegu porusza się sam, bez dodawania gazu, po zwolnieniu pedału hamulca i/lub hamulca ręcznego. Funkcja ta umożliwia też utrzymanie samochodu w miejscu na drodze o niewielkim nachyleniu.

W przeciwieństwie do skrzyni automatycznej, skrzynia Quickshift 5 nie posiada położenia "Parking". Po zaparkowaniu jest więc konieczne skorzystanie z hamulca ręcznego.

Skrzynia Quickshift 5 ma również inną zaletę, nie bez znaczenia dla kierowcy, mianowicie zapewnia ona oszczędną eksploatację pojazdu. Dzięki zastosowaniu koncepcji opartej na dzieleniu skrzyni mechanicznej, skrzynia Quickshift 5 eliminuje straty energii i tarcia występujące w tradycyjnych skrzyniach automatycznych i oferuje doskonałą wydajność pracy. Tryb automatyczny działający w oparciu o strategię pracy samoczynnie dostosowującą się do warunków jazdy umożliwia zmniejszenie zużycia paliwa o około 5% w stosunku do eksploatacji samochodu z klasyczną skrzynią mechaniczną.

Seria limitowana Twingo Cinetic, która zostanie wprowadzona na rynek w Polsce na początku lipca, będzie bogato wyposażoną wersją promującą nową skrzynię biegów. Wersja ta będzie wyposażona w silnik 1.2 16V 75 KM. Samochód będzie wyposażony w specjalny rodzaj obić tapicerskich oraz srebrne pokrętła na desce rozdzielczej mające przyciągnąć uwagę klienta. Seria limitowana będzie adresowana do ludzi młodych, których pociągają nowości techniczne.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport