mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Nowe technologie w Audi R8

Nowe technologie w Audi R8

Na drogach pojawi się niebawem nowe Audi R8, które wykorzystuje rozwiązania techniczne pochodzące z samochodu, który pięciokrotnie zwyciężył w rajdzie Le Mans. Będzie to już kolejny model po Audi TT, wyposażony w nowatorską technologię MagneRide, opracowaną przez Delphi, a produkowaną w Krośnie.

Nowe technologie w Audi R8

Efektem tego są jest bardzo dobry komfort jazdy połączony z maksymalną dynamiką. Za pomocą dwupozycyjnego przełącznika umieszczonego na desce rozdzielczej kierowca może wybierać między jednym z dwóch programów, w zależności od tego jaki rodzaj jazdy będzie preferować.

Pół-aktywne zawieszenie MagneRide oparte na płynie magnetyczno-reologicznym pozwala na zmienne, bezstopniowe tłumienie drgań w czasie rzeczywistym. System reaguje na warunki drogowe, opierając się o dane z czujników monitorujących ruchy karoserii oraz kół. A jak wygląda cała technologia od podszewki?

W specjalnie wytworzonym polu magnetycznym pływają drobinki żelaza umieszczone w oleju amortyzatorowym. Ustawiają się one zgodnie z kierunkiem strumienia magnetycznego. Cewka elektromagnetyczna została zintegrowana z tłokiem amortyzatora tak, aby po uruchomieniu strumień magnetyczny miał kierunek poprzeczny do otworów wlotowych w tłoku. Kiedy tłok przesuwa się, ustawione cząsteczki żelaza stawiają opór dla przepływu płynu.

Im większa energia, a co za tym idzie, również większe pole magnetyczne, tym większa jest siła, która przyciąga drobinki żelaza między sobą. Występuje wtedy większy opór oraz siła tłumienia. Wspomniana energia jest zależna od dynamiki jazdy i drgań, które występują na drodze. W praktyce oznacza to, że można odnaleźć optymalną siłę tłumienia dla prawie każdej sytuacji na drodze. Poprzez specjalne czujniki energia dostarczana do płynu może być regulowana do tysiąca razy na sekundę. Zmienia się ona bezstopniowo, tak więc ilość ustawień jest praktycznie nieograniczona. Dodatkowym atutem tej technologii jest fakt, że cały układ charakteryzuje się bardzo niskim zużyciem energii. Akumulator potrzebuje średnio 5W mocy elektrycznej, aby wszystko działało sprawnie.

Jednorurowy amortyzator magnetyczno-reologiczny zajmuje mniej więcej tyle samo miejsca, co amortyzator konwencjonalny lub kolumna MacPhersona.

Czytaj także:

Pierwsze Audi bez limitów (2006-11-02)

Wyścigowy diesel Audi (2005-12-14)

Zielone światło dla Audi R8 (2005-11-15)

Tematy w artykule: MagneRide

Komentuj:

~jsga 2007-01-19

aje sprzet

~VFR800 2006-12-31

Pierwszy raz MagnaRide byly zastosowane w Chevrolecie Corvette C5 i Cadillacu Seville STS

~Danzel 2006-12-09

Wśród europejskich marek wczesniej takie zawieszenie miały: Volvo, Mercedes

~Andrew 2006-12-08

Aktywne zawieszenie chyba w Oplu Astra III nie jest w Polsce oferowane, ale moge się mylić. Napewno Astra III była pierwszym autem poniżej 150 tys. zł które posiada ten wynalazek i w ogóle jednym z pierwszych w Europie.

~MIK 2006-12-08

Tak, Opel Astra III ma takie zawieszenie (za dopłatą IDS Plus ??), ma je też Volvo S60R/V70 R z przed kilku lat i nowe S80. Ma je też Mercedes w kilku modelach, ma je też zdaje się BMW, Cadillac, Buick, Audi w modelu TT i jest w kilku amerykańskich samochodach. Nie pamiętam niestety kto wprowadził je pierwszy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Jeep Renegade Night Eagle II już w salonach
Jeep Renegade Night Eagle II już w salonach
Do polskich salonów trafiła limitowana wersja modelu Renegade. Night Eagle II oferowany jest z  jednym z dwóch silników benzynowych.