mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Nowe zagłówki Renault

Nowe zagłówki Renault

Dziś 70% ofiar wypadków to pasażerowie tylnych siedzeń. Znaczną ich część stanowią dzieci. Dlatego firma Renault zainspirowana hełmami F1 wprowadza nowe rozwiązanie z zakresu bezpieczeństwa biernego.

Nowe zagłówki Renault

W ciągu ostatnich 10 lat producenci samochodów znacznie poprawili poziom bezpieczeństwa podróżujących z przodu. Poduszki powietrzne z każdej strony, aktywne zagłówki kolumny kierownicze i wiele innych sprawiły, że liczba ofiar ciężkich wypadków wyraźnie zmalała. Teraz przyszedł czas by zwrócić baczniejszą uwagę na pasażerów tylnych siedzeń. To oni stanowią dziś 70% zabitych i rannych wszystkich wypadków. Sprawa w dużej mierze dotyczy dzieci, bowiem to one najczęściej zasiadają na tylnej kanapie. Dlatego Renault zainspirowane kaskami F1 stworzyło nowy rodzaj zagłówka dla dzieci.

Hełmy stosowane w wyścigach formuły jeden pomagają przenieść przeciążenia, powstałe w wyniku uderzeń bolidu z każdej strony. Przez specjalne podparcie ciężar głowy kierowcy nie spoczywa wyłącznie na szyi i karku, ale rozkładany jest także na pas barkowy.

Szczególny problem przy uderzeniach dotyczy dzieci, które od urodzenia mają głowy nieproporcjonalnie duże w stosunku do reszty ciała. To sprawia, że przeciążenia dla organizmu są podobne jak w przypadku kierowcy wyposażonego w kask. Ponad 30% pasażerów siedzących z tyłu, którzy ucierpieli w wypadkach to dzieci do 10 roku życia.

Dzieci od 6 do 10 lat w większości są już za duże na klasyczne foteliki, za małe natomiast by były odpowiednio chronione przez zagłówki przewidziane dla dorosłych. Dodatkowo maluchom często zdarza się przysnąć w czasie podróży. Wysuwają się wtedy z pasów bezpieczeństwa, które przez to nie mogą chronić ich w czasie wypadku.

Inżynierowie Renault podglądając kierowców F1 doszli do wniosku, że rozwiązanie zastosowane w kaskach może pomoc i dzieciom. Specjalne zagłówki nadają sylwetce dziecka bezpieczny układ, nawet we śnie podtrzymują głowę w odpowiedniej pozycji i zapewniają dodatkowe podparcie w przypadku bocznych uderzeń.

Początkowo zagłówki nazwane „Sleep Safe” (Śpij bezpiecznie) będą oferowane w modelu Espace, później i reszcie aut Renault. Cena tej opcji na rynku brytyjskim to ok. 30 funtów (180 PLN).

Zobacz stronę marki Renault

Czytaj także:

Clio samochodem roku 2005-10-14

Test Renault Modus. Sposób na minivana 2005-11-15

Testy zderzeniowe Euro NCAP

 

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda przedstawia limitowaną serię Drive
Skoda przedstawia limitowaną serię Drive
Po sukcesie limitowanej wersji Joy przyszedł czas na specjalną wersję Drive, która bazuje na wyposażeniu Ambition, ale oferuje jeszcze więcej za atrakcyjniejszą cenę.
Odgadnij model Odgadnij model