mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Nowy Mercedes Klasy E i jego technologiczne nowinki

Nowy Mercedes Klasy E i jego technologiczne nowinki

Nową E-Klasę ze Stuttgartu poznamy dokładnie dopiero w styczniu na Detroit Motor Show. Ale już teraz wiemy, że będzie ona naładowana nowoczesną technologią zwiększającą komfort i bezpieczeństwo jazdy. Kilka systemów z nowego Mercedesa zdradzamy już dziś.

Nowy Mercedes Klasy E i jego technologiczne nowinki
Zamaskowane prototypy Mercedesa Klasy E już jeżdżą po drogach testowych różnych krajów. Ciężko na razie rozszyfrować wygląd nowej limuzyny, ale zapewne będzie to wypadkowa stylu najnowszej Klasy S i Klasy C. Rewolucji estetycznej nie oczekujmy, ale za to pod blaszanym garniturem zaroi się od najnowszych zdobyczy techniki w dziedzinie bezpieczeństwa i komfortu.

Nowa E-Klasa 2017 będzie miała w sumie aż 23 obserwatorów przestrzeni wokół siebie, w tym radary, kamery i czujniki. Umożliwią one działanie kilku nowych systemów, które mają zapewnić nam bezpieczny dojazd do celu w luksusowych warunkach. Jednym z nowych systemów stworzonych przez Mercedesa jest Intelligent Drive, czyli kombinacja aktywnego tempomatu oraz kontroli niezamierzonego zjazdu z pasa ruchu. Połączenie funkcji tych dwóch pomocników pozwala na jadę niemal bez ingerencji kierowcy na autostradowych odcinkach - auto samo dostosowuje prędkość do poprzedzających pojazdów i potrafi pokonywać zakręty na drodze nawet, gdy linie na jezdni są niewyraźne. Co jednak robi największe wrażenie to zakres działania systemu: nowy Mercedes Klasy E będzie zdolny do takiej jazdy w zakresie prędkości od 0 do 200km/h. Ponadto system potrafi sam ustawiać prędkość dozwoloną na danej drodze - pobiera dane z nawigacji lub "czyta" znaki drogowe.

Kolejnym nowym rozwiązaniem jest Active Brake Assist. Może nie do końca nowym, bo autonomiczne hamulce awaryjne już funkcjonują w autach różnych marek i klas, ale u Mercedesa w nowej E-Klasie układ będzie bardzo zaawansowany. Wśród jego umiejętności jest rozpoznawanie i reagowanie w sytuacjach zagrożenia. Active Brake Assist wykryje powolne, zwalniające i hamujące auta, samochody dojeżdżające do skrzyżowania z prostopadłej ulicy oraz pieszych, którzy wtargnęli na jezdnię i zareaguje w zależności od potrzeb: informując kierowcę, wspomagając jego reakcję (mocniejsze hamowanie) lub zatrzymując auto. W ominięciu pieszych lub stojących na drodze pojazdów pomoże także system Evasive Steering Assist, który aplikuje odpowiednią moc na układ kierowniczy, maksymalizując szansę uniknięcia zderzenia.

Mercedes Klasy E będzie także potrafił samodzielnie parkować. Podobną funkcję znamy już choćby z BMW Serii 7, a chodzi w niej o to, żeby auto parkowało samodzielnie, bez kierowcy na pokładzie. Urządzenie to będzie przydatne np. przy bardzo ciasnych miejscach parkingowych lub garażach, gdzie kierowca nie ma ochoty przeciskać się przez lekko uchylone drzwi. Wystarczy wysiąść i za pomocą smartfona wprowadzić (przodem lub tyłem) Mercedesa na miejsce. Później oczywiście w analogiczny sposób autem wyjeżdżamy przed garaż.

Kolejną nowością jest Car-to-X Communications, czyli system gwarantujący komunikację między pojazdami wyposażonymi w odpowiednie nadajniki. Dzięki temu kierowcy szybciej będą wiedzieć o wykrytych na obranej trasie zagrożeniach - np. wypadku lub dużym korku. A propos wypadków - czasem nie da się ich po prostu uniknąć, nawet w tak zaawansowanych technicznie samochodach, jak nowa E-Klasa. Dlatego inżynierowie Mercedesa wpadli na dwa kolejne pomysły. Pierwszy dotyczy sytuacji nieuniknionego uderzenia w bok pojazdu. Jeśli czujniki wykryją taką możliwość to zainstalowana w oparciach tylnej kanapy komora pirotechniczna przesuwa siedzących na skrajnych miejscach pasażerów jak najbliżej środka pojazdu. W ten sposób minimalizuje skutki uderzenia w bok auta. Drugie z rozwiązań z kolei ma chronić... uszy pasażerów. Gdy wykryta zostanie nieunikniona kolizja, powodująca wielki huk (choćby wystrzelenie poduszek powietrznych potrafi uszkodzić słuch), wbudowany w pokładowy system audio generator dźwięku emituje fale o odpowiedniej głośności i częstotliwości, które mają ograniczyć jego skutki. Błony bębenkowe uczestników wypadku będą bardzo wdzięczne.

Mercedes dba jednak nie tylko o swoich pasażerów, ale także o innych uczestników ruchu. Dowodem na to jest przednie oświetlenie nowej Klasy E, składające się z wielostrumieniowych lamp diodowych. Każdy reflektor ma 84 niezależnie sterowanych LED-ów, które bezustannie zmieniają położenie, optymalizując snop światła do warunków panujących na drodze, ale równocześnie minimalizując oślepianie kierowców aut jadących z naprzeciwka.


To zapewne nie wszystkie techniczne fajerwerki, jakie Niemcy przygotują dla nowych kierowców E-Klasy. Co ciekawe, Mercedes planuje umożliwić klientom systematyczne ulepszanie swojego auta. Klasa E będzie tak skonstruowana, żeby wszystkie nowinki, które pojawią się w ciągu 7-letniego cyklu życia modelu można było dokupić nawet kilka lat po nabyciu samego auta. Pełną specyfikację auta poznamy po wspomnianej styczniowej premierze w Detroit, ale już teraz wiadomo że będzie to solidny zawodnik w swojej klasie. BMW, Audi i Lexus przy projektach kolejnych generacji swoich odpowiedników E-Klasy będą się musieli mocno postarać.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Mercedes Klasa E
Mercedes Klasa E
Cena podstawowa już od: 184 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: cabrio-2dr. coupe-2dr. kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne światła ze Stuttgartu

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne...

Technika 2016-12-02

Mercedes AMG GT R – znamy polskie ceny

Mercedes AMG GT R – znamy polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowe silniki i skrzynia biegów z polskich fabryk Toyoty
Nowe silniki i skrzynia biegów z polskich fabryk Toyoty
Pod koniec 2018 r. w Wałbrzychu Toyota Motor Manufacturing Poland rozpocznie produkcję nowych przekładni do hybrydowych modeli Toyoty. Z kolei w 2017 i 2019 roku będą montowane nowe silniki w fabyrce w Jelczu-Laskowicach.