mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Nowy silnik 3.0 TFSI od Audi

Nowy silnik 3.0 TFSI od Audi

Audi prezentuje nową wersję silnika widlastego V6. Jednostka napędowa 3.0 TFSI wytwarza moc 213 kW (290 KM) i moment obrotowy 420 Nm.

Nowy silnik 3.0 TFSI od Audi
Doładowane silniki mają długą tradycję pod znakiem czterech pierścieni. Już w latach 30-tych zastosowano kompresory w legendarnych samochodach wyścigowych Grand-Prix firmy Auto Union, napędzały one potężne motory 16- i 12-cylindrowe o mocy 440 kW (równo 600 KM). Teraz swój „wielki powrót” przeżywa kompresor. Stanowi on idealną technologię doładowania dla nowej trzylitrowej jednostki V6 - silnika 3.0 TFSI. Litera T w określeniu silników Audi od tej chwili nie oznacza już tylko turbosprężarki. Nowy silnik łączy ze sobą dwie bardzo nowoczesne technologie – bezpośredni wtrysk benzyny i doładowanie za pomocą kompresora. Hightech-V6 jeszcze w tym roku znajdzie się w produkcji seryjnej.

Obszerne i szczegółowe badania porównawcze dowiodły, że w przypadku tego silnika mechaniczna sprężarka jest lepszym rozwiązaniem od koncepcji biturbo. We współdziałaniu z bezpośrednim wtryskiem benzyny wykazuje ona zdecydowaną przewagę pod względem możliwości najlepszego wykorzystania miejsca w komorze silnika, efektywnej pracy podczas ruszania od niskich obrotów i dynamicznej reakcji na pedał gazu.

Sprężarka ma tak zwartą budowę, że może być umieszczona bez problemu w miejscu kolektora ssącego w 90-stopniowym rozwidleniu rzędów cylindrów. Ponieważ jest ona napędzana przez silnik za pośrednictwem paska wielorowkowego, bezzwłocznie oddaje do dyspozycji swoją pełną moc sprężania, co uzewnętrznia się w nieprzeciętnej sile ciągu podczas ruszania z miejsca. Silnik 3.0 TFSI już przy obrotach 2.500 1/min wytwarza swój maksymalny moment obrotowy o wartości 420 Nm, który pozostaje niezmienny aż do 4.850 obrotów. Z dziecinną łatwością rozkręca się do maksimum 6.500 obrotów, przy czym swoją moc znamionową 213 kW (290 KM) osiąga już bezpośrednio przed 5.000 1/min.

Również w dziedzinie zużycia paliwa 3.0 TFSI ustanawia zdecydowane rekordy. Jego siła ciągu pozwala ponadto na dobór dłuższych przełożeń skrzyni biegów, co powoduje dalszy wzrost efektywności. Nowy silnik 3.0 TFSI, w prawie wszystkich modelach Audi z podłużną zabudową jednostki napędowej, dla których jest przewidziany, będzie zadowalał się średnim zużyciem paliwa wyraźnie poniżej 10 litrów / 100 km. Został on opracowany z myślą o zasilaniu benzyną „Super” jak i „Normal” i już teraz spełnia wymagania przyszłościowej normy czystości spalin Euro 5.

Również wysoki stopień sprężania silnika 10,5:1 w decydujący sposób przyczynia się do wzrostu efektywności. W jej zwiększeniu ma także swój udział wtrysk bezpośredni, podczas którego intensywnie zawirowane paliwo chłodzi komorę spalania i w ten sposób zmniejsza skłonność do spalania stukowego. W przypadku kompresora nowego silnika 3.0 TFSI chodzi o tak zwaną sprężarkę Rootsa. Wirniki mogą dostarczyć 1.000 kilogramów powietrza na godzinę i wtłoczyć je do komór spalania pod ciśnieniem doładowania do 0,8 bara. Średnica cylindrów ma wymiar 84,5 milimetra, skok tłoka wynosi 89,0 milimetrów, co daje w rezultacie pojemność skokową 2.995 cm3.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Audi
Tematy w artykule: Audi produkcja silnikow

Podobne wiadomości:

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z Neckarsulum

Audi Sport GmbH - nowa-stara marka z...

Samochody luksusowe 2016-12-02

Audi mocno powiększa gamę RS

Audi mocno powiększa gamę RS

Aktualności 2016-11-11

Komentuj:

~KK 2012-05-10

Jeżdżę tym silniczkiem - nieźle wgniata w fotel

~Zzz 2008-08-21

Zdjecie nie pokazuje silnika 3.0 TFSI, tylko silnik od R8 Pozdr z Gyoer

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport