mojeauto.pl > motogazeta > Technika > Nowy silnik 3.0 TFSI od Audi

Nowy silnik 3.0 TFSI od Audi

Audi prezentuje nową wersję silnika widlastego V6. Jednostka napędowa 3.0 TFSI wytwarza moc 213 kW (290 KM) i moment obrotowy 420 Nm.

Nowy silnik 3.0 TFSI od Audi
Doładowane silniki mają długą tradycję pod znakiem czterech pierścieni. Już w latach 30-tych zastosowano kompresory w legendarnych samochodach wyścigowych Grand-Prix firmy Auto Union, napędzały one potężne motory 16- i 12-cylindrowe o mocy 440 kW (równo 600 KM). Teraz swój „wielki powrót” przeżywa kompresor. Stanowi on idealną technologię doładowania dla nowej trzylitrowej jednostki V6 - silnika 3.0 TFSI. Litera T w określeniu silników Audi od tej chwili nie oznacza już tylko turbosprężarki. Nowy silnik łączy ze sobą dwie bardzo nowoczesne technologie – bezpośredni wtrysk benzyny i doładowanie za pomocą kompresora. Hightech-V6 jeszcze w tym roku znajdzie się w produkcji seryjnej.

Obszerne i szczegółowe badania porównawcze dowiodły, że w przypadku tego silnika mechaniczna sprężarka jest lepszym rozwiązaniem od koncepcji biturbo. We współdziałaniu z bezpośrednim wtryskiem benzyny wykazuje ona zdecydowaną przewagę pod względem możliwości najlepszego wykorzystania miejsca w komorze silnika, efektywnej pracy podczas ruszania od niskich obrotów i dynamicznej reakcji na pedał gazu.

Sprężarka ma tak zwartą budowę, że może być umieszczona bez problemu w miejscu kolektora ssącego w 90-stopniowym rozwidleniu rzędów cylindrów. Ponieważ jest ona napędzana przez silnik za pośrednictwem paska wielorowkowego, bezzwłocznie oddaje do dyspozycji swoją pełną moc sprężania, co uzewnętrznia się w nieprzeciętnej sile ciągu podczas ruszania z miejsca. Silnik 3.0 TFSI już przy obrotach 2.500 1/min wytwarza swój maksymalny moment obrotowy o wartości 420 Nm, który pozostaje niezmienny aż do 4.850 obrotów. Z dziecinną łatwością rozkręca się do maksimum 6.500 obrotów, przy czym swoją moc znamionową 213 kW (290 KM) osiąga już bezpośrednio przed 5.000 1/min.

Również w dziedzinie zużycia paliwa 3.0 TFSI ustanawia zdecydowane rekordy. Jego siła ciągu pozwala ponadto na dobór dłuższych przełożeń skrzyni biegów, co powoduje dalszy wzrost efektywności. Nowy silnik 3.0 TFSI, w prawie wszystkich modelach Audi z podłużną zabudową jednostki napędowej, dla których jest przewidziany, będzie zadowalał się średnim zużyciem paliwa wyraźnie poniżej 10 litrów / 100 km. Został on opracowany z myślą o zasilaniu benzyną „Super” jak i „Normal” i już teraz spełnia wymagania przyszłościowej normy czystości spalin Euro 5.

Również wysoki stopień sprężania silnika 10,5:1 w decydujący sposób przyczynia się do wzrostu efektywności. W jej zwiększeniu ma także swój udział wtrysk bezpośredni, podczas którego intensywnie zawirowane paliwo chłodzi komorę spalania i w ten sposób zmniejsza skłonność do spalania stukowego. W przypadku kompresora nowego silnika 3.0 TFSI chodzi o tak zwaną sprężarkę Rootsa. Wirniki mogą dostarczyć 1.000 kilogramów powietrza na godzinę i wtłoczyć je do komór spalania pod ciśnieniem doładowania do 0,8 bara. Średnica cylindrów ma wymiar 84,5 milimetra, skok tłoka wynosi 89,0 milimetrów, co daje w rezultacie pojemność skokową 2.995 cm3.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Audi
Tematy w artykule: Audi produkcja silnikow

Podobne wiadomości:

Nowe Audi A7 oficjalnie zaprezentowane

Nowe Audi A7 oficjalnie zaprezentowane

Aktualności 2017-10-26

Nowe Audi A8 - limuzyna przyszłości

Nowe Audi A8 - limuzyna przyszłości

Premiery 2017-07-13

Komentuj:

~KK 2012-05-10

Jeżdżę tym silniczkiem - nieźle wgniata w fotel

~Zzz 2008-08-21

Zdjecie nie pokazuje silnika 3.0 TFSI, tylko silnik od R8 Pozdr z Gyoer

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.